Odp: zapobiec nowotwowi

From: "Zbigniew Rudzki" <m...@c...edu.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Odp: zapobiec nowotwowi
Date: Mon, 21 Feb 2005 18:18:46 +0100

Nie uklada sie to o ile sie orientuje w jasny obraz jakiegos "cancer family
syndrome".

Rak piersi i zoladka moga wystepowac w zespole rodzinnego raka piersi
(mutacja BRCA1), ale jak rozumiem malzonkowie tzn "dziadek ze strony mamy" i
"babcia ze strony mamy" nie byli spokrewnieni, czyli genetycznie nie
nalezeli do tej samej rodziny?

Rak zoladka + rak trzonu macicy (trzeba by ustalic co tez za "narzad rodny"
byl zajety: szyjka macicy, trzon macicy, jajnik czy jeszcze cos jeszcze
innego?) wspolwystepuja w zespole Lyncha. Czy dziadek i ciocia byli
krewnymi czy powinowatymi?

Jesli "guzki" u siostry zostaly histologicznie lub cytologicznie
zweryfikowane, jako lagodne, to z duzym prawdopodobienstwem mozna przyjac,
ze ten akurat problem to "szum informacyjny".

Nowotwory mozgu raczej nie wspolwystepuja razem rodzinnie z w/w rakami.

Jesli w/w nowotwory nie wystapily w mlodym wieku (tzn przed ~40 rż, wyjawszy
"raka" mozgu -- zlosliwe guzy mozgu typowo wystepuja kolo 30-40) to calosc
historii wyglada raczej uspakajajaco -- wszak na cos w koncu trzeba umrzec,
a ok. 1/3 ludzi w krajach cywilizowanych umiera wlasnie na nowotwory
zlosliwe (policz jak wygladal ten odsetek w Twojej rodzinie wsrod zmarlych).

W razie watpliwosci radzilbym zglosic sie do zakladu Prof. Lubińskiego w
Szczecinie (tamtejsza AM, prowadzi badania nad nowotworami rodzinnymi w
Polsce).

Z.