zima jak ogrody spia grupowicze???

31. Data: 2001-12-11 13:14:29

Temat: Re: Odp: zima jak ogrody spia grupowicze???
Od: j...@l...pl (Janusz Czapski) szukaj wiadomości tego autora

Basia Kulesz napisał(a):

> Z winogron wino lub sok. A z jeżyn dżemy, kompoty, wino, sok, marmolada i
> można je mrozić...

Oj Basiu! Chleb mi odbierasz.:-((((( Za prowokatora na tej grupie to ja
zazwyczaj robię.., czasem Jerzy.... Ale Ty?????
Jednak niech Ci będzie. Daję się sprowokować! :-))))
I wybacz, że sprowokowany będę Ci tłumaczył to oczym i tak doskonale wiesz....
Otóż dżemik z winogron wychodzi świetny. Kompoty? Ależ jeżeli ktoś ma wyjštkowo
kiepskš odmianę, to właśnie jedyne do czego można jej użyć to kompoty i
ewentualnie soki - naprawdę świetne. A sok z winogron w najbliższym sklepie
pewnie też kupisz...
A cóż to jest tzw. marmolada??? Z dzieciństwa coś mi się kojarzy... Nie
produkuję więc nie wiem, ale podejrzewam...
Mrożenie? A dlaczegoby nie?
A teraz o jeżynach będzie.
Wino z jeżyn????? A z ziemniaków też pewnie da się zrobić, z pszenicy tez, z
porzeczek, z marchwi nawet, z czegokolwiek... tylko czy to jest naprawdę wg
Ciebie (i Unii Europejskiej) wino????? Takie żarciki sobie uprawiasz?
A gołšbki z jeżyn jadałaś??? Bo z liści winorośli (szczególnie kiszonych -
kisiłaś liście jeżyn?) sš fantastyczne...
A do jedzenia na świeżo...??? O czym my tu wogóle rozmawiamy? Spróbój sobie
zmajstrowac zgrabny półmisek dobrych serów i przegryzać je jeżynami, popijajšc
alkoholizowanym płynem nazywanym przez Ciebie winem z jeżyn!
Brrr! Służba! Wiadro! Będę..... :-((((((
Nie będę się więcej pastwił bo mam nadzieję zrozumiałaś niestosowność
porównania :-(
Pozdrawiam :-))))))))
Janusz

32. Data: 2001-12-11 13:33:11

Od: "Marek Darowski" <m...@i...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam i przepraszam Wszystkich ze ta droga, ale nie jestem pewien swojego
serwera pocztowego.
Janusz, czy moj ostatni mail dotarl do Ciebie?

Pozdrawiam

M.D.

33. Data: 2001-12-11 14:08:45

Temat: Odp: Odp: zima jak ogrody spia grupowicze???
Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Janusz Czapski" <j...@l...pl> napisał w wiadomości

> Oj Basiu! Chleb mi odbierasz.:-((((( Za prowokatora na tej grupie to ja
> zazwyczaj robię.., czasem Jerzy.... Ale Ty?????

No jakoś tak sennie tu ostatnio...

> [...]

> Wino z jeżyn????? A z ziemniaków też pewnie da się zrobić, z pszenicy tez,
> porzeczek, z marchwi nawet, z czegokolwiek

Fakt. Czytałam kiedyś wspomnienia weterynarza, który u jednego z klientów
pił wino z brukwi. Ponoć przypominało wino musujące:)

... tylko czy to jest naprawdę wg
> Ciebie (i Unii Europejskiej) wino?????

Mam gdzieś UE!

> A gołąbki z jeżyn jadałaś??? Bo z liści winorośli (szczególnie
kiszonych -
> kisiłaś liście jeżyn?) są fantastyczne...

Te śląskie liście mam kisić? Wraz z mączniakiem, przędziorkami i
akumulowanymi pyłami z powietrza? Brrr!

> [...]
popijając
> alkoholizowanym płynem nazywanym przez Ciebie winem z jeżyn!

I to właśnie brzmi kusząco! Ten jeżynowy aromat...plus dobry ser...

> Brrr! Służba! Wiadro! Będę..... :-((((((

No widzisz. Przypomniałeś mi jeszcze jedną właściwość jeżyn - działają lekko
leczniczo.

> Nie będę się więcej pastwił bo mam nadzieję zrozumiałaś niestosowność
> porównania :-(

I tak doszedłszy do domu znajdę pewnie kiść winogron w charakterze deseru;)

Pozdrawiam, Basia.

34. Data: 2001-12-11 14:18:21

Temat: Odp: zima jak ogrody spia grupowicze???
Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czytaj Basiu!, czytaj to co dobrzy ludzie piszą, i weźże sobie to do serca
:-)))

Czytam, czytam.

> O ile z jeżynami to święta prawda (o ile komuś w stosunku do jeżyn może
przyjśc
> do głowy słowo - delektowanie) to winogrona bywają "bezpestkowe".

Pozwolę sobie sprostować:), że jeżyny w ogóle nie mają pestek. Żadna
odmiana. Jada się je (ach!) w całości.

> A skoro tu już o "pestkach"mowa, chcialem to trzymać jako jeszcze jednago
asa w
> rękawie... Jednak gdy się temat zdarzył to niech już będzie: a rodzynki z
jeżyn
> to Basia widziała ????? Bo gdyby odmówiła spożywania winogron w tej
postaci to
> wielkanocne święta mogą być kiepskawe. Z powodu baby! :-)))))))))))))

Po pierwsze bab nie jadam (kanibalizm). Po drugie rodzynki można
wyprodukować z miechunki peruwiańskiej - choć wyjątkowo zgodzę się, że to
mierny substytut.
(Ciasto jeżynowe to zupełnie wyjątkowy przysmak:) )
Pozdrawiam, Basia.

35. Data: 2001-12-11 14:18:48

Temat: Re: zima jak ogrody spia grupowicze???
Od: j...@l...pl (Janusz Czapski) szukaj wiadomości tego autora

Anula napisał(a):

> Nie żebym fanatycznie broniła winogron, ale sš szampony z ekstraktami z
> mišższu (właściwości oczyszczajšce i odświeżajšce) i pestek (właściwości
> regenerujšce i odżywcze) winogron ;-))))) , a moja mama właśnie nabyła olej
> konsumpcyjny z pestek winogron.

No, Anula, nie rumień się "tš razš", ale... jesteś super!
Czytaj Basiu!, czytaj to co dobrzy ludzie piszš, i weźże sobie to do serca :-)))

> Zresztš moim skromnym zdaniem pestki i jeżyn, i winogron utrudniajš
> delektowanie się smakiem obydwu.

O ile z jeżynami to święta prawda (o ile komuś w stosunku do jeżyn może przyjśc
do głowy słowo - delektowanie) to winogrona bywajš "bezpestkowe". A tak na
jednym oddechu mogę wymienić z 50 odmian ( w Polsce dostępnych ok 15)! :-) Sam z
5 trzymam.
[...]
wielkanocne święta mogš być kiepskawe. Z powodu baby! :-)))))))))))))
Pozdrawiam :-))))))))))
Janusz

36. Data: 2001-12-11 14:33:44

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

"Janusz Czapski" <j...@l...pl> wrote in message news:3C160760.5EB9FA3C@ltz.pl...

> Wino z jeżyn????? A z ziemniaków też pewnie da się zrobić, z pszenicy tez, z
> porzeczek, z marchwi nawet, z czegokolwiek... tylko czy to jest naprawdę wg
> Ciebie (i Unii Europejskiej) wino?????

Wedlug UE Polish Fruit Wine. To z jezyn. A z ziemniakow Polish Vodka.

> A do jedzenia na świeżo...???

Do jedzenia na swierzo znacznie bardziej wole jezyny niz winogrona.

> O czym my tu wogóle rozmawiamy? Spróbój sobie
> zmajstrowac zgrabny półmisek dobrych serów i przegryzać je jeżynami, popijajšc
> alkoholizowanym płynem nazywanym przez Ciebie winem z jeżyn!

Napojem alkoholowym. Alkoholizowany to taki, do ktorego po zrobieniu
dodano alkohol.

Uprawiajmy jezyny!!!!!!!!!!!

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

37. Data: 2001-12-11 14:41:43

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> napisał w
wiadomości news:9v55b3$1lr$1@hercules.iupui.edu...
> "Janusz Czapski" <j...@l...pl> wrote in message
>
> Do jedzenia na swierzo znacznie bardziej wole jezyny niz winogrona.

> Uprawiajmy jezyny!!!!!!!!!!!

Dzięki za poparcie! A przypomniała mi się jeszcze jdna, z a s a d n i c z a
przewaga jeżyn: jest tylko jeden sposób cięcia. Wprawdzie sposobów
rozpinania jest kilka, ale są one niesłychanie proste i do opanowania nawet
przez kogoś, kto nie dał sobie rady z winoroślą:-)))

Pozdrawiam, Basia.

38. Data: 2001-12-11 14:48:02

Temat: Re: Odp: Odp: zima jak ogrody spia grupowicze???
Od: j...@l...pl (Janusz Czapski) szukaj wiadomości tego autora

Basia Kulesz napisał(a):

> No jakoś tak sennie tu ostatnio...

Dobrze prawisz Dobrodziejko, dobrze prawisz... :-)

> Fakt. Czytałam kiedyś wspomnienia weterynarza, który u jednego z klientów
> pił wino z brukwi. Ponoć przypominało wino musujšce:)

Brukiew, jeżyny - przecież to wszystko jedno ( w kwestii wina!)

> ... tylko czy to jest naprawdę wg > Ciebie

to był sens pytania

> (i Unii Europejskiej) wino?????
>
> Mam gdzieś UE!

Normalka....

> Te ślšskie liście mam kisić? Wraz z mšczniakiem, przędziorkami i
> akumulowanymi pyłami z powietrza? Brrr!

A przypomnij latem. Dostaniesz przesyłkę z nieskazonymi lisćmi z dzikiej
Lubelszczyzny . I mam nadzieję, że gołšbki zawijane w liście winorośli wybijš
Ci jeżyny z głowy..
O kurczę! Tak mi przyszło do głowy: znane sš na Śłšsku gołšbki (nie w sensie
ptactwa wołanego duś! duś!) ??? Czy my o tym samym rozmawiamy?

> No widzisz. Przypomniałeś mi jeszcze jednš właściwość jeżyn - działajš lekko
> leczniczo.

Tzn. jak? lekko wymiotnie, lekko przeczyszczajšco???? :-)))))))))))))))
A propos. W Japonii np. Tokaj Asu (no przecież nie z jeżyn...) sprzedawany jest
w aptekach jako..... lekarstwo nasercowe.
O wišzaniu wolnych rodników (hi!hi! coby to nie mialo znaczyć) przez czerwone
wino całe tomy już napisano, nie jednš dysertację, nie mówię już o artykułach w
co drugiej gazecie....

> I tak doszedłszy do domu znajdę pewnie kiść winogron w charakterze deseru;)

O! I to jest w dobrym guście... :-)
I masz chwilowo odpuszczone....
Pozdrawiam :-)
Janusz

39. Data: 2001-12-11 15:03:23

Temat: Odp: Odp: Odp: zima jak ogrody spia grupowicze???
Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

> A przypomnij latem. Dostaniesz przesyłkę z nieskazonymi lisćmi z dzikiej
> Lubelszczyzny . I mam nadzieję, że gołąbki zawijane w liście winorośli
wybiją
> Ci jeżyny z głowy..
> O kurczę! Tak mi przyszło do głowy: znane są na Śłąsku gołąbki (nie w
sensie
> ptactwa wołanego duś! duś!) ???

Aż tak zacofany to ten Śląsk nie jest. I gołąbki z ryżem niektórzy zjadają.

> O! I to jest w dobrym guście... :-)
> I masz chwilowo odpuszczone....

I Ty sądzisz, że się tak łatwo poddam?
A własności dekoracyjne krzewów/pnączy jeżyn (wracam do tematyki grupy). Te
liście o pięknej fakturze, ciemnozielone, prawie czarne, lekko szorstkawe,
przeprzeprzepięknie przebarwiające się na wszelkie kolory jesienią? A kwiaty
w kolorze bladoróżowym, pięciopłatkowe i tak obficie się pojawiające, że z
daleka jeżyna jest ozdobą, a z bliska zachwyca? A te owoce z początku
zielone, potem lekko różowe, potem ciemnoczerwone, zaś potem purpurowo
czarne, aż tryskające sokiem (zmyć ewentualnie można zsiadłym mlekiem:) ),
aż nasiąkłe słońcem? I te pędy gładkie (a nie z obłażącą korą, jak u
winorośli), mieniące się czerwienią i zielenią uroczą? A te bzykające
stworki, z motylami włącznie:) zyskujące z jeżyny pożytek?
I w końcu ten absolutny brak konieczności okrywania siatką przed ptakami,
dzięki czemu zyskujemy dodatkowe pół godziny na leżaczku?

Jak mawiali starożytni: O gustach etc. ;)

Pozdrawiam, Basia.

40. Data: 2001-12-12 10:44:12

Temat: Re: Odp: Odp: Odp: zima jak ogrody spia grupowicze???
Od: j...@l...pl (Janusz Czapski) szukaj wiadomości tego autora

No, ładnš baśniowš balladę o jeżynach napisałaś...
Jednak to tylko baśń.

A teraz do boju!

Basia Kulesz napisał(a):
I Ty sšdzisz, że się tak łatwo poddam?

Łatwo poddawalne damy nigdy mnie specjalnie nie fascynowały :-)))

> A własności dekoracyjne krzewów/pnšczy jeżyn (wracam do tematyki grupy).

A walory dekoracyjne krzewów winorośli???
Nie mam tak dobrych swoich zdjeć by to Ci pokazać, ale spróbój zajrzeć w wolnej
chwili na stronę: www.winnicagolesz.gal.pl. I oglšdajšc kazde zdjęcie porównaj
do tzw.jeżyn :-)

> Te liście o pięknej fakturze, ciemnozielone, prawie czarne, lekko szorstkawe,
> przeprzeprzepięknie przebarwiajšce się na wszelkie kolory jesieniš?

I może na łososiowy kolor też (odmiana Steuben tak ma) ???
I może w czerwone wzory na zielonym tle też?
I moze...?? I może...???
Zawsze na tej grupie poza innymi oczywistymi walorami winorośli podkreślałem ich
walory dekoracyjne, w zasadzie nieporównywalne z niczym (o kwiatkach tu tym
razem nie mówimy oczywiście)

> A kwiaty w kolorze bladoróżowym, pięciopłatkowe i tak obficie się pojawiajšce,
> że z
> daleka jeżyna jest ozdobš, a z bliska zachwyca?

Kwiaty poddaję, choć mam niespodziankę w zanadrzu :-)))
Jednakże gdy chcę mieć kwiaty to przecież nie muszę się w jezyny zapuszczać...
Dalie sobie włożę w ziemie, sloneczniki, dynie, albo malwy zapuszczę i... po co
mi kwiecie jeżyn??? :-)

> A te owoce z poczštku zielone, potem lekko różowe, potem ciemnoczerwone, zaś
> potem purpurowo czarne, aż tryskajšce sokiem (zmyć ewentualnie można zsiadłym
> mlekiem:) ), aż nasiškłe słońcem?

No dzięki! Piszesz o winoroślach i to prawdopodobnie o odmianie Gołubok. :-))))

Ty pewna jesteś, ze jezyny trzymasz a nie Gołuboka??? :-))))))

> I te pędy gładkie (a nie z obłażšcš korš, jak u winorośli),

Oj Basiu! Wcale nie wszystkim odmianom winorośli łuszczy się korowina. Spora ich
liczba ma drewno gładkie jak pupa niemowlęcia :-)) Masz kiepskie doświadczenia,
albo jakieś obiegowe opinie powtarzasz....

> mienišce się czerwieniš i zieleniš uroczš?

Latorośla winorośli od bladej zieleni do purpury, a nawet bršzu...

> A te bzykajšce stworki,

Wybacz, ale na tej grupie o bzykaniu staram sie nie gadać :-(((

> z motylami włšcznie:)

A propos, oczekuję na poważnš odpowiedź czym konkretnie różni się pan motyl od
pani motylowej (Twoja zaczepka!)

> zyskujšce z jeżyny pożytek?

No, motyle to chyba jedyne (pewien nie jestem) co z jezyn pożytek jakis moze
mieć...

> I w końcu ten absolutny brak konieczności okrywania siatkš przed ptakami,

Co? winorośla? siatkš? - a cóż to za osobliwy pomysł???
W zyciu czegoś takiego nie widziałem...
Zdaje się, że to jest próba uprawiania jakiejś czarnej propagandy :-((((

> Jak mawiali starożytni: O gustach etc. ;)

Prawda to jest niepodważalna.
O! I tu rozumiem, ze pozornie nie poddajšca się łatwo dama, powoli zaczyna się
tym przysłowiem poddawać... Normalka.... :-)))))
Pozdrawiam winoroślowo :-)
Janusz
PS
Była kiedyś taka dość masochistyczna śpiewanka utożsamiajšca efekt:
"w JEŻYNY nura daj
lub usišdź na mrowisku..."
Naprawdę lubisz siadywać na mrowisku ????? ;-))))
J.

Wiosna czy co?
Krasnale "ogrodowe" mają 129 lat!
Żywa choinka do sprzedania.