Ogórki małosolne?

1. Data: 2003-06-28 11:51:57

Temat: Ogórki małosolne?
Od: "Piotr Jan Piguła" <a...@n...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam.
Zostałem obdarowany siatka ogórków i chciałbym zrobić małosolne i że to
pierwszy raz to szukam dobrego przepisu. Może dodam ze lubię delikatny ale
oryginalny smak ogórków, mój dziadek kiedyś takie robił ale niestety wraz z
nim odszedł przepis. Może ktoś ma sprawdzony przepis i sie podzieli?
Pozdrawiam.
Piotr

1. Data: 2003-06-28 12:40:46

Temat: Re: Ogórki małosolne?
Od: "rahab" <r...@p...katowice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr Jan Piguła" <a...@n...net.pl> napisał w
wiadomości news:bdjvgv$oe1$1@inews.gazeta.pl...

> Zostałem obdarowany siatka ogórków i chciałbym zrobić małosolne i że to
> pierwszy raz to szukam dobrego przepisu.

"taka jest moja koncepcja, tak ja to widzę..."

Wczoraj robiłem następną następną partię (2kg) ogórków małosolnych
Robię to od lat nieprzerwanie w taki oto sposób:
- ogórki dobrze wymyć (najlepsze są takie średnie, nie za duże ogórki)
- zagotować wodę i wystudzić.
- dosypać do wody soli - proporcja 1 łyżka stołowa soli na 1 litr wody
- w najlepiej glinianym naczyniu ułożyć na spodzie:
np: liść chrzanu, listek czarnej porzeczki, listek wiśni, kawałek świeżego
chrzanu(korzeń), koper i ząbek czosnku
- teraz ułożyć np: dwie warstwy ogórków
- na tą warstwę ogórków ulożyć: koper, czosnek, kawałek chrzanu i np: listek
wiśni
- i tak dalej do wypełnienia gara :), (ale tak aby na "górze" była wartwa
koper, krzan, liść)
- teraz zalać wszystko osoloną wodą, przykryć i odtawić :)
za 3 dni można spróbować czy już.... można jeść... :))))

inne:
1. Żeby ogórki szybciej sie "zrobiły" można obciąć im końce.
2. Ponieważ czasem trudno dostać lisćie wiśnie, czy korzeń chrzanu, można
zastąpić te składniki
przyprawą do KISZENIA ogórków (dostępna w supermarketach)
3. Można też robić ogórki w szklanym słoju, ale proponuję wtedy odstawić
słój po "załadowaniu" w jakieś ciemne miejsce.
4. Kopru - tak bez przesady bo strasznie aromatyczne wyjdą :)

pozdr

rahab

1. Data: 2003-06-28 13:32:45

Od: beazuku <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik rahab napisał:
> [...]
> słój po "załadowaniu" w jakieś ciemne miejsce.
> 4. Kopru - tak bez przesady bo strasznie aromatyczne wyjdą :)

I duzo czosnku
Beazuku

1. Data: 2003-06-28 22:37:54

Od: a...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> np: liść chrzanu,  listek czarnej porzeczki, listek wiśni, kawałek świeżego
> chrzanu(korzeń),  koper i ząbek czosnku
>
> rahab

Ale ten koper, to wiesz, Piotrze, jaki ma być? Taki, co to mu już nasionka
wyrosły. Pewnie to oczywiste, ale dla mnie kiedyś nie było, więc na wszelki
wypadek wtrącam swoje 3 grosze.

Pozdrawiam
Lama

1. Data: 2003-06-29 08:42:38

Od: "Piotr Jan Piguła" <a...@n...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ale ten koper, to wiesz, Piotrze, jaki ma być? Taki, co to mu już nasionka
> wyrosły. Pewnie to oczywiste, ale dla mnie kiedyś nie było, więc na
wszelki
> wypadek wtrącam swoje 3 grosze.
Dzięki, wiem i wczoraj już zalałem, zapach ładny zobaczymy co ze
smakiem:-)).

Belgrano - Akwarystyka i Lotnictwo
http://www.trofik.wizytowka.pl
Kraków

1. Data: 2003-06-30 00:47:23

Od: Jo'Asia <j...@r...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

rahab wystukał:

> [...]

> Wczoraj robiłem następną następną partię (2kg) ogórków małosolnych
> Robię to od lat nieprzerwanie w taki oto sposób:

A ja podam modyfikacje:

> - ogórki dobrze wymyć (najlepsze są takie średnie, nie za duże ogórki)
> - zagotować wodę i wystudzić.

Ja nie studzę i działa ;)

> [...]
> - w najlepiej glinianym naczyniu ułożyć na spodzie:
> np: liść chrzanu, listek czarnej porzeczki, listek wiśni, kawałek świeżego

Strasznie oszczędnie, Na półtora kilo ogórków (tyle mniej-więcej wchodzi
do mojego kamionkowego słoja) daję główkę młodego czosnku i spory kawał
korzenia chrzanu (w kawałkach).

Jeśli ma się dostęp to z lisci można jeszcze dać: chrzan, winogrona i
orzech włoski. Ja ostatnio z powodu odciecia od rodzinnego ogródka w
przyprawach ograniczam się do kopru, chrzanu w dwóch postaciach, czosnku i
orzecha. Też są dobre.

> [...]
> wiśni
> - i tak dalej do wypełnienia gara :), (ale tak aby na "górze" była wartwa

Przekładamy pośrodku też (dwie warstwy pionowo ustawionych ogórków
wchodzą). BTW, ktoś pamięta jak teorwrycznie powinno się ogórki ustawiać?
Do góry jasnym czy ciemnym końcem?

Jo'Asia

--
__.-=-. Joanna Słupek j...@h...pl .-=-.__
--<()> http://bujold.fantastyka.net/ http://esensja.pl/ <()>--

1. Data: 2003-06-30 05:51:49

Od: "rahab" <r...@p...katowice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Joasia zapodała:

> Strasznie oszczędnie, Na półtora kilo ogórków (tyle mniej-więcej wchodzi
> do mojego kamionkowego słoja) daję główkę młodego czosnku i spory kawał
> korzenia chrzanu (w kawałkach).

Hmmm... w zasadzie masz rację :) Na 2 kg ogórków "wchodzi" przynajmniej 6
ząbków czosnku....
Tyle że ja za czosnkiem nie przepadam i z przyzwyczajenia napisałem
dokładnie tak jak robię...
Oszczędnie z czosnkiem :)

> Przekładamy pośrodku też (dwie warstwy pionowo ustawionych ogórków
> wchodzą). BTW, ktoś pamięta jak teorwrycznie powinno się ogórki ustawiać?
> Do góry jasnym czy ciemnym końcem?

Jak rozumiem - warstwy na płask a tak pośrodku gara warstwa na sztorc (do
góry) ?

rahab
-=[Upłynął czas, parę lat przybyło
Już nie śmieje się, życie go zmieniło ]=-

1. Data: 2003-06-30 08:17:42

Od: "Kyllyan" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Tak czytam i siem dziwiem :-))
Ogórki małosolne to nie są ogórki kiszone, tylko raczej solone i
powinny zostać spożyte najdalej w tydzień od wykonania. Takie dodatki
jak: chrzan, liście wiśni, porzeczki, dębu, czy orzecha nie powodują
zmiany smaku, zawierają natomiast dużo garbników, ułatwiających
długotrwałe przechowywanie ogórków kiszonych!! Do takich ogórków nie
dajemy czosnku, który działa bakteriobójczo i hamuje fermentację.
Natomiast jak najbardziej nadaje się do małosolnych.
Ja ogórki nakłuwam, dodaje sporo kwiatostanów kopru, sporo czosnku, i
zalewam gorącą solanką, ale nie wrząca solanką do której dodaje nieco
więcej soli, niż do kiszonych. tak gdzieś 2 łyżki stołowe soli na 3
litry wody.

1. Data: 2003-06-30 08:19:17

Od: "Kyllyan" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kyllyan" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
nieco
> więcej soli, niż do kiszonych. tak gdzieś 2 łyżki stołowe soli na 3

heh, nie podpisałem się

--
pozdrawiam :-))
Sławomir J. Marusiński

1. Data: 2003-06-30 08:56:08

Od: Jo'Asia <j...@r...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

rahab wystukał:

> [...]

> ząbków czosnku....
> Tyle że ja za czosnkiem nie przepadam i z przyzwyczajenia napisałem

A chyba że tak. U nas czosnek jest niechętnie witany w dżemie i w lodach,
ale jedną z ulubionych potraw obiadowych jest cięlęcina duszona z
czosnkiem (mlask).

> Jak rozumiem - warstwy na płask a tak pośrodku gara warstwa na sztorc (do
> góry) ?

Nie, wszystkie (obie) warstwy sztorcem, ale również między nimi warstwa
zieleniny.

Tylko nie pamiętam wytycznych - czy zielonym do góry czy może odwrotnie...
;)

Jo'Asia

--
__.-=-. Joanna Słupek j...@h...pl .-=-.__
--<()> http://bujold.fantastyka.net/ http://esensja.pl/ <()>--
.. |'.__.
Ze zbiorów biblioteki pintyjskiej: "Klejnoty korybne"

sushi
ciasto dla diabetyka
Przypalony garnek
Grill - moja szkola