Okorowywanie drewna

1. Data: 2004-07-26 16:10:02

Temat: Okorowywanie drewna
Od: "Tomek G" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Przymierzam się do zrobienia w ogrodzie kilku funkcjonalnych urządzeń (stół,
ławy). I w związku z tym mam pytania:

1. Jaki rodzaj drzewa najlepiej zastosować (domyślam się, że z twardych
liściastych)?

2. W jaki sposób można okorować drewniane słupki z drzewa liściastego o
nieregularnych kształtach tak by nie naruszyć warstwy znajdującej się
bezpośrednio pod korą. (moczenie, suszenie) ?

Tomek GK

2. Data: 2004-07-26 16:48:57

Temat: Re: Okorowywanie drewna
Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Tomek G" <t...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
> ławy). I w związku z tym mam pytania:
>
> 1. Jaki rodzaj drzewa najlepiej zastosować (domyślam się, że z twardych

Ja bym polecal Thuia plicata (Red Western Cedar), ale w Polsce moga
byc klopoty z dostepnoscia.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

3. Data: 2004-07-26 20:35:27

Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com>
> "Tomek G" <t...@p...onet.pl>

> Ja bym polecal Thuia plicata (Red Western Cedar), ale w Polsce moga
> byc klopoty z dostepnoscia.

Już jest dostępne i wiele wiele innych również.
Tyle, ze zamiast kupowac drewno i robić ławy (no chyba, ze się ma super
pomysł i jest się wprawnym stolarzem) czyż nie lepiej kupić na
wyprzedaży naprawdę ładne meble z importu?
Ale i tak nic nie przebije mebli Sylwka z Woli.
:-)
--
Pozdrawiam, Jerzy

4. Data: 2004-07-26 21:04:39

Od: "Tarpan" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tomek G" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
(stół,
> ławy). I w związku z tym mam pytania:
>
> 1. Jaki rodzaj drzewa najlepiej zastosować (domyślam się, że z twardych
==========================
Niezupełnie. Na meble ogrodowe może być: (twarde) dąb, brzoza. (miekkie)
olsza, topola, osilka. Olsza i osika odporne na zgniliznę, jeżeli mają
dostęp powietrza ze wszystkich stron. Olsza ma ładny naturalny kolor.

> 2. W jaki sposób można okorować drewniane słupki z drzewa liściastego o
> nieregularnych kształtach tak by nie naruszyć warstwy znajdującej się
> bezpośrednio pod korą. (moczenie, suszenie) ?
A dlaczego masz nie naruszać :) Najlepiej korować swieże, bo potem to
trzeba strugać... Tylko po okorowaniu suszyć w cieniu, bo popękaja
(najlepiej w stodole). Liściaste powinno być pozyskiwane w zimie (do końca
lutego). Jeżeli pozyskuje się z liśćmi, to po ścince trzeba pozostawiń
nieokrzesane (z gałeziami) przez 2 tygodnie, żeby liście "wyciagnęły"
wilgoć... Pęknięcia w słupkach nie mają większego znaczenia. Do korowania
służy korownik, dostępny tylko w specjalistycznych sklepach dla leśników np.
Silvapol w Poznaniu. Możesz spytać w najbliższym nadleśnictwie, gdzie się
zaopatrują ZULusi:) (ZUL to Zakład Usług Leśnych... ). Jeżeli tych słupków
masz mało to możesz pomęczyć sie dobrze naostrzonym szpadlem (ale kup sobie
dobre rękawice... ). Szpadel do wyrzucenia.
Pozdrowienia
Jan

5. Data: 2004-07-26 21:38:48

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

> [...]

sobie
> dobre rękawice... ). Szpadel do wyrzucenia.
:))))))
znasz teorie korowania
ale na te meble zasadniczo nie koruje sie drewna
:)
najbardziej w cenie sa meble wykonane z twardego drewna
wysezonowanego rok czy dwa w jakims bagienku
:)
po wyciagnieciu nie ma na nich juz na nich zasadniczo kory
stalowa szczotka zamontowana na "boszce"
czysci sie powierzchnie do zywego "drewna"
szczotke prowadzimy tylko wzdluz
dzieki czemu uzyskujemy piekna fakture
:)
z pozdrowieniami i usmiechami
_hehehe

6. Data: 2004-07-26 21:50:05

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"JerzyN" <N...@m...pl> wrote in message

> Tyle, ze zamiast kupowac drewno i robić ławy (no chyba, ze się ma super
> pomysł i jest się wprawnym stolarzem) czyż nie lepiej kupić na
> wyprzedaży naprawdę ładne meble z importu?

To przeciez tak, jak gdyby samemu zajmowac sie ogrodem
zatrudnic ogrodnika.

Pozdrowienia,
Michal

7. Data: 2004-07-27 08:10:43

Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

wiadomości news:h0fNc.18325$fv.3808@fe2.columbus.rr.com...
> "JerzyN" <N...@m...pl> wrote in message

Michale wyciąłeś najwazniejsze więc przywracam.

Ty chyba nie widziałeś tych mebli na zdjeciach?
Zrobione sa z tego co było pod reka w ogrodzie.

> To przeciez tak, jak gdyby samemu zajmowac sie ogrodem
> zatrudnic ogrodnika.

I o to mi chodziło, skoro kupujesz tarcice to bawisz się w stolarza, jak
nie masz umiejętności to lepiej kupić gotowe [importowane bo i drewno
miało być z importu] a jak masz to rób z tego co masz pod ręką.
;-)
--
Pozdrawiam, Jerzy

8. Data: 2004-07-27 08:24:51

Od: "Tomek G" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Tyle, ze zamiast kupowac drewno i robić ławy (no chyba, ze się ma super
> pomysł i jest się wprawnym stolarzem) czyż nie lepiej kupić na
> wyprzedaży naprawdę ładne meble z importu?

Nie jestem wprawnym stolarzem, ale liczy się satysfakcja z twórczego
działania. Jeśli chodzi o "super pomysł" to został podpatrzony w Zakopanem w
pewnym nowo zrobionym pasażu handlowym + plac zabaw dla dzieci znajdującym
się tuż za bazarkiem pod Gubałówką po prawej stronie idąc od Krupówek - może
ktoś miał okazję oglądać to ciekawe, rzekł bym: dzieło architektoniczne ?

Pozdrawiam.

Tomek TG

9. Data: 2004-07-27 14:07:37

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

> Ty chyba nie widziałeś tych mebli na zdjeciach?

Nie przypominam sobie. Gdzie one sa?

> I o to mi chodziło, skoro kupujesz tarcice to bawisz się w stolarza, jak
> nie masz umiejętności to lepiej kupić gotowe [importowane bo i drewno
> miało być z importu] a jak masz to rób z tego co masz pod ręką.

A ja mam wlasnie red western cedar pod reka.

Pozdrowienia,
Michal

10. Data: 2004-07-27 15:47:52

Od: "skryba ogrodowy" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

wiadomości news:JktNc.1792$CH6.720@fe2.columbus.rr.com...
> "JerzyN" <N...@m...pl> wrote in message

> Nie przypominam sobie. Gdzie one sa?
>
> Pozdrowienia,
> Michal

Nie pamiętasz? Są tam www.dirko.eu.org/spotkanie na końcu pierwszej i
początku drugiej strony.
(nie bez kozery wspominałeś ostatnio coś o sklerozie):-))

Pozdrawiam
skryba

nasiona sosny Z portugali- jak wysiać?
Trochę pozostałych zdjęć z ogrodu.