Olej do lancucha pily spalinowej

31. Data: 2010-05-01 19:55:40

Temat: Re: Olej do lancucha pily spalinowej
Od: "Moon" <m...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Michal Misiurewicz wrote:

> Czy mógłbyś to bliżej wyjaśnić? Mnie się zawsze wydawało, że oleje
> silnikowe też są przystosowane do pracy w wysokich temperaturach.

ale wszystko się kiedyś kończy, nawet miłość, a co dopiero... olej.
przepracowane oleje mają już wskutek działań temperatury i ciśnienia
osłabione parametry, mają węgiel który rysuje gładkie części.
Gdyby tak nie było, to raz wlany olej do cinquecento starczyłby na 20 lat.

moon

32. Data: 2010-05-01 20:05:36

Od: Jan <n...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-05-01 21:15, Michal Misiurewicz pisze:
> Czy mógłbyś to bliżej wyjaśnić? Mnie się zawsze wydawało, że oleje
> silnikowe też są przystosowane do pracy w wysokich temperaturach.
Tak po prawdzie, to wolałbym, żeby na to pytanie odpowiedział np. dr
Wojtkowiak z AR w Poznaniu, który zajmuje się od dłuższego czasu olejami
do łańcuchów (tfu, pił łańcuchowych, bo tak każe PN mówić.....) Ja
jestem tylko leśnikiem, dłuuuugo zajmujacym się m.in. pilarkami...:)
Ale spróbuję.

Olej, pracujący w układzie smarowania silnika, podlega stałemu
"monitorowaniu" m. in temperatury: obliczona jest określona ilość
(minimalna oleju), szybkość przepływu przez układ (pompa), ew,
chłodzenie czynne (chłodnica), filtr. Olej "pracuje" zupełnie inaczej
niż w układzie "otwartym". Jest "wpychany" do przestrzeni pomiędzy
trącymi sie elementami (łożyska ślizgowe) lub jest rozbryzgiwany w
zamkniętych komorach. Zawsze tego oleju jest/powinno być dostatecznie
dużo. Niezależnie od temp. olej jest podawany do miejsca smarowania w
odpowiedniej ilości. Chyba nie nie pomylę się bardzo, jak napiszę, że
temp. oleju w silniku nie przekracza 100 stopni (i jest regulowana!)

W układzie smarowania pilarki temp. zmieniają się znacznie bardziej.
Temp. prowadnicy dochodzi do 130 - 150 stopni, a olej nie jest
"moderowany" przez układ chłodzenie i kontrolę ciśnienia. W rezultacie,
jeżeli olej w wyniku nagrzania traci lepkość, szybciej wydostaje się z
prowadnicy.
Olej silnikowy musi być co pewien czas wymieniany. Głównie dlatego, że
uległ zabrudzeniu (rozpuściły się w nim nagary - siarka...) a także
dlatego, że właśnie stracił własności smarne, m. in. "odporność" na
zmiany temp. Dlatego taki olej jest, nawet "na oko" - rzadszy. I dlatego
nie powinien być stosowany do smarowania łańcuchów...

Tu jedna uwaga. Jeśli ktoś używa pilarki sporadycznie, np. zużywając 1
łańcuch na 3 lata, to nie jest wstanie zauważyć szybszego zużywania się
układu tnącego. Wpływ oleju na trwałość układu nie jest natychmiastowy.
Tego nie da się zauważyć po godzinie. Natomiast już w ciągu jednego dnia
da się zauważyć, że łańcuch wyciągał się szybciej, niż przy prawidłowym
smarowaniu. Ale skutek i tak pokaże się za rok...
Prowadzę wiele szkoleń dla drwali. W ciągu jednego (intensywnego) dnia
pracy łańcuch nie jest naciągany ani razu a tylko sporadycznie raz. I to
jest już żółte światło do sprawdzenia układu smarowania. Gdybym używał
niewłaściwego oleju, poszedłbym z torbami...:)
PS. Kiedyś prowadziłem również jednodniowe szkolenia (w marketach) dla
"okazjonalnych" użytkowników pilarek i wiem jak było im to
potrzebne...Ale to jest już kryptoreklama...:)

--
Pozdrowienia
Jan

33. Data: 2010-05-01 21:20:48

Od: "J_K_K" <J...@i...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jan" <n...@v...pl> napisał w wiadomości
> 4. Oleje do łańcuchów sprzedawane w PL, to prawie wyłącznie oleje roślinne

Zależy które.
Jest Pilarol tradycyjny, jest i Eko.
http://www.orlenoil.pl/oferta/karty_bezpieczenstwa,4
.html

Gęstość mają właściwie taką samą,
ale już lepkości dla rzepakowego nie podają.

Pzdr

JKK

34. Data: 2010-05-02 00:08:41

Od: Panslavista <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Moon wrote:

> [...]
> osłabione parametry, mają węgiel który rysuje gładkie części.
> Gdyby tak nie było, to raz wlany olej do cinquecento starczyłby na 20 lat.

Wszystko ma swoją wagę ekonomiczną, Sporadycznie używana pilarka nie musi
być droga w eksploatacji, oleje dedykowane tanie nie są, a pocięcie opału
na zimę nie może być drogie, zwłaszcza, ze łańcuchy szybciej zużywają się
tnąc byle co, np kantówke i deski po budowie.
Ogólnie Jan ma rację - zespół drwali musi dbać o inne sprawy - inaczej
pójdzie z torbami.

35. Data: 2010-05-04 05:47:06

Od: "Jacek" <n...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

No tak. Napisałeś i teraz pozostaje się tylko modlić, żeby nie przeczytał
tego jakiś "ekolog".
Nie dość, że wycinamy piłami dzieci Matki Ziemi, to jeszcze plujemy na Nią
olejem z otwartego układu smarowania.
Toż to woła o pomstę do nieba!!
Jaccek

W jakiej minimalnej odległości od ściany sadzić można sosny ?
Orzech włoski
rozmnozenie leszczyny
ligustrowe parapetie
czym obsypac krzewy i drzewa