Oliwa czy olej?

1. Data: 2000-12-05 16:41:25

Temat: Oliwa czy olej?
Od: "Rafal" <r...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Byc moze byla juz tu o tym mowa. Ale ta sprawa spedza mi sen z powiek.
Smazyc na oliwie? Jezeli tak to jakiej, ktore tloczenie do czego? Kiedy
olej?

Dziekuje serdecznie za pomoc
Pozdrawiam
Rafal

1. Data: 2000-12-06 18:11:04

Temat: Re: Oliwa czy olej?
Od: "Dalida" <d...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Oliwa jest bez wątpienia lepsza od oleju, ponieważ w składzie ma tłuszcze
mononienasycone i pozbawiona jest cholesterolu. Jest najlepiej przyswajalnym
przez organizm ludzki tłuszczem i to w każdej postaci. Dobra jest ponoć
oliwa Extra Vergine, bo nie jest poddawana rafinacji i przez to jest
naturalna. A do smażenia oliwa nadaje się doskonale, bo zachowuje stałość
nawet w wysokiej temperaturze. Życzę smacznego!!!

1. Data: 2000-12-06 18:44:47

Od: Konrad Brywczyński <b...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
| Byc moze byla juz tu o tym mowa. Ale ta sprawa spedza mi sen z powiek.
| Smazyc na oliwie? Jezeli tak to jakiej, ktore tloczenie do czego? Kiedy

Zależy co. Jeżeli zależy Ci na smaku oliwy (np. jakieś potrawy
śródziemnomorskie, gdzie oliwa jest w użyciu), to oliwa. Jeżeli chcesz
podkreślić smak samego smażonego towaru (np. befsztyk), to lepiej olej,
a najlepiej dobry bezwonny i dający się mocno podgrzać tłuszcz (Planta).
A jaka oliwa? Ja kupuję tylko pierwsze tłoczenie. Jakoś nie chce mi się
trzymać baterii butelek na różne okazje (i tak mam jeszcze od jakiegoś
czasu na podorędziu oliwę z czosnkiem i papryką, jak ktoś na grupie
zapodał przepis).

--
Konrad J. Brywczyński should it be implausible
b...@w...pdi.net that a man can supervise

1. Data: 2000-12-07 12:42:34

Od: "Danka" <j...@z...nl> szukaj wiadomości tego autora

Zalezy tez, do czego chcesz dany tluszcz uzyc. Oleje, np. slonecznikowy,
nabieraja wyzszej temp. w czasie smazenia wiec chyba sie do tego tez
bardziej nadaja ( wczoraj widzialam w tv program kucharski i to slyszalam).
Pozdr.,
Danka

1. Data: 2000-12-09 15:51:52

Od: "MaGosia" <m...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

PRZEDEWSZYSTKIM !!!!!!!!!!! ani oliwa ani olej nie maja cholesterolu!
tylko tłuszcze zwierzęce maja w swoim składzie cholesterol a roślinne nie
mają prawa i nie ma siły żeby miały !!!!!!!!!!!!!

A po drugie najlepsza oliwa to taka którą uzyskuje się z tłoczenia na
zimno - rzecz jasna z pierwszego tłoczenia!

Ja cały czas smażę na oliwie z oliwek i jestem bardzo zadowolona i czuję się
wspaniale!

pozdrawiam i smacznego
Gośka

1. Data: 2000-12-09 19:41:49

Od: Ola <o...@k...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Rafal wrote:

> Byc moze byla juz tu o tym mowa. Ale ta sprawa spedza mi sen z powiek.
> Smazyc na oliwie? Jezeli tak to jakiej, ktore tloczenie do czego? Kiedy
> [...]

a ja dodaje kolejne pytanie
czy pierwsze tloczenie na zimno nadaje sie do smazena czy nie ?

1. Data: 2000-12-09 22:27:43

Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "MaGosia" <m...@b...wroc.pl> napisał...
> [...]
> zimno - rzecz jasna z pierwszego tłoczenia!
>
> Ja cały czas smażę na oliwie z oliwek i jestem bardzo zadowolona i czuję

Gosiu nie denerwuj się tak!
Nie warto!
Tutaj czasem pojawiają się dziwne teksty...
Z czego to może wynikać? Na połowie butelek z olejem w jest napis "bez
cholesterolu" tak, jakby to nie było normalne, że oleje cholesterolu nie
zawierają...
A tak a propos oliwy z oliwek...
Oliwa z oliwek ma specyficzny smak i do niektórych potraw np. schabowy po
prostu nie pasuje... moim zdaniem...
Pozdruffka
--
Joanna
http://jduszczynska.republika.pl

1. Data: 2000-12-11 11:51:20

Od: Aneta Reluga <a...@a...w.sygnaturce.pl> szukaj wiadomości tego autora

Przemiła osoba, chcąca być znana jako MaGosia,
napisała w artykule <90tkl9$6o4$1@opat.biskupin.wroc.pl>:

> Ja cały czas smażę na oliwie z oliwek i jestem bardzo zadowolona i czuję się
> wspaniale!

A jak się pozbywasz szczątkowych odpadów organicznych z przesmażonej
oliwy?
An.
--
a...@r...mif.pg.gda.pl | Ta krowa była wymierzona we mnie!...
-------------------------' (Fox Mulder)

1. Data: 2000-12-11 20:32:58

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik MaGosia <m...@b...wroc.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:90tkl9$6o4$...@o...biskupin.wroc.pl...
> PRZEDEWSZYSTKIM !!!!!!!!!!! ani oliwa ani olej nie maja cholesterolu!
> tylko tłuszcze zwierzęce maja w swoim składzie cholesterol a roślinne nie
> mają prawa i nie ma siły żeby miały !!!!!!!!!!!!!
Jesteś tego pewna?

1. Tłuszcze nasycone. Każdy tłuszcz, bez względu na jego rodzaj, składa się
z kwasów tłuszczowych połączonych w łańcuchy i związanych z glicerolem. W
tłuszczach nasyconych, nazywanych także uwodorowanymi, atom wodoru zastępuje
podwójne wiązanie między atomami węgla. Tłuszcze te są twarde w
temperaturze pokojowej. Znajdują się w tłuszczu zwierzęcym i mleku.
Olej palmowy i kokosowy to także tłuszcze nasycone, chociaż w temperaturze
pokojowej mają konsystencję płynną. Omawiane tłuszcze nasycone podnoszą
poziom cholesterolu we krwi w większym stopniu, niż czyni to czysty
cholesterol spożywany w pożywieniu, ponieważ wątroba przetwarza te tłuszcze
w cholesterol.

2. Tłuszcze nienasycone. Są to tłuszcze tego samego typu, jak występujące w
oliwie i oleju arachidowym; w temperaturze pokojowej mają konsystencję
płynną i pozostają miękkie po umieszczeniu w lodówce. Większość z nich nie
podnosi poziomu cholesterolu we krwi i w związku z tym powinny być
preferowane w diecie osób w podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi.
Jeśli brak jest atomu wodoru pomiędzy dwoma sąsiadującymi atomami węgla,
tworzą się w tych miejscach stabilne wiązania podwójne. Kwasy tłuszczowe z
jednym podwójnym wiązaniem nazwano jednonienasycone, zaś te z dwoma lub
większą ilością wiązań podwójnych - wielonienasycone. Oba wymienione
rodzaje tłuszczów powinny być preferowane w diecie, zamiast tłuszczów
nasyconych.

3. Cholesterol = jednemu żółtku jajka kurzego.
Spostrzeżenia na temat roli podwyższonego poziomu cholesterolu we krwi na
stan naszego zdrowia = temu, że nie tylko wysoki poziom cholesterolu ale i
zbyt niski poziom cholesterolu ma także niekorzystny wpływ na nasze zdrowie.
Częstość zgonów wyraźnie zwiększa się u osób z wysokim poziomem cholesterolu
we krwi (powyżej 240mg%), wyniki ostatnich badań wykazują, że bardzo niski
poziom cholesterolu (poniżej 160 mg%) zwiększa ryzyko krwawienia
wewnątrzczaszkowego, raka wątroby, nienowotworowych chorób płuc a nawet
samobójstwa i alkoholizmu! Nikt nie wie, jak interpretować przedstawione
fakty. Jedzcie to, co dotychczas, jeśli poziom cholesterolu jest
prawidłowy; ograniczcie spożycie cholesterolu w diecie, jeśli we krwi jest
go za dużo. Jeśli wasz poziom cholestreolu we krwi jest bardzo niski, nie
mam na to rady, z wyjątkiem takiej, abyście się upewnili, że nie jest on
wykładnikiem choroby lub nieprawidłowej diety.

> A po drugie najlepsza oliwa to taka którą uzyskuje się z tłoczenia na
> zimno - rzecz jasna z pierwszego tłoczenia!
To prawda.

> Ja cały czas smażę na oliwie z oliwek i jestem bardzo zadowolona i czuję
się
> wspaniale!
> pozdrawiam i smacznego
jw. Jerzy
PS
Ile masz lat?
Pijesz czerwone wino do każdego posiłku?
Czy genetycznie jesteś dostosowana do takiej diety?

mak?!
co zrobic z kasztanow jadalnych
Wirus
Lekko, latwo i przyjemnie