POMOCY!!! punkcja ledzwiowa o godz. 11.00!!!

11. Data: 2004-08-13 12:38:12

Temat: Re: POMOCY!!! punkcja ledzwiowa o godz. 11.00!!!
Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 13 Aug 2004 13:35:52 +0200, Posesjusz wrote:

> http://serwisy.gazeta.pl/zdrowie/1,51214,949973.html
?a=9977829&v=3

No i co ja Ci mogę napisać?

Można sobie wyobrazić sytuację, w której po pobraniu krwi może dojść do
amputacji kończyny.

KAŻDE badanie inwazyjne niesie ze sobą ryzyko powikłań. Nie zmienia to
jednak faktu, ze w przypadku punkcji lędźwiowej są one naprawdę rzadkie.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
/Wilder Penfield/

12. Data: 2004-08-13 12:41:21

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 13 Aug 2004 13:51:32 +0200, Dominika R wrote:

> To dobrze, bo ja moja jedyna w zyciu punkcje mialam guzkow w tarczycy.
> Koszmar! Jesli bede miala wskazania do zrobienia tego ponownie to chyba
> trzeba mnie bedzie na sile do gabinetu zaprowadzic :(

O ile wiem w przypadku guzków tarczycy wykonuje się najczęściej BAC.
Jedyne co mogę napisać to to, że najwidoczniej wrażliwość na ból jest
bardzo osobniczo zmienna:)

> Caly czas sie
> zastanawiam, czy tego naprawde nie da sie jakos znieczulic. Lekarze mowia,
> ze nie :(

Może i by się dało.

Moi pacjenci pytają mnie czasem, czy nie można znieczulić do punkcji
lędźwiowej. Odpowiadam im wtedy, ze owszem, można, i że niektórzy to
robią. Polega to na wykonaniu kilku zastrzyków w później nakłuwanej
okolicy - czyli zamiast (optymistycznie) jednego nakłucia, pacjent
poczuje ich na przykład 5.

Owszem, nie zawsze udaje się uzyskać płyn za pierwszym razem...

13. Data: 2004-08-13 13:10:17

Od: Projekty WWW <projekty_www@(wytnij)gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 13 Aug 2004 13:41:21 +0100, Marek Bieniek napisał(a):

> [...]
> robią. Polega to na wykonaniu kilku zastrzyków w później nakłuwanej
> okolicy - czyli zamiast (optymistycznie) jednego nakłucia, pacjent

Punkcji w życiu nie miałem, ale sądzę, że znieczulanie jednak trochę! mniej
boli niż właściwe nakłucie...

--
Tworzę strony WWW
******************************

14. Data: 2004-08-13 13:55:48

Od: "Beata" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jedyne co mogę napisać to to, że najwidoczniej wrażliwość na ból jest
> bardzo osobniczo zmienna:)
--------------
Marku - chyba nie do konca kwestia osobniczej wrazliwosci na bol. Mialam BAC
tarczycy pod USG - cztery wklucia. Drugie z nich zabolalo mnie tak, jak
chyba jeszcze nigdy nic w zyciu. Lekarz sie zorientowal po strumieniach lez
z moich oczu, wyjal igle i zaproponowal, ze dokonczymy nastepnego dnia. Mimo
tego zdecydowalam sie na dokonczenie badania, bo wiedzialam, ze nastepnego
dnia tam drugi raz nie wejde ze strachu.
Obiektywnie przyznajac: trzy z czterech wkluc nie bolaly prawie wcale - ale
za to to jedno....

Beata

15. Data: 2004-08-13 13:58:13

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 13 Aug 2004 15:10:17 +0200, Projekty WWW wrote:

> Punkcji w życiu nie miałem, ale sądzę, że znieczulanie jednak trochę! mniej
> boli niż właściwe nakłucie...

A na jakiej podstawie tak sądzisz?:)

Poza tym im więcej procedur tym większe ryzyko. Mimo prób uczuleniowych
może się zdarzyć uczulenie nalignokainę - i co wtedy?:)

W większości przypadków płyn udaje się uzyskać za pierwszym nakłuciem,
a pacjenci twierdzą, że odczucie porównywalne jest do zastrzyku
domięśniowego. I tyle.

Jak już pisałem - najwięcej w tym wszytskim jest strachu i legend
powtarzanych w kolejkach do rzeźnika o tym jak to szwagra kolegi brata
zięcia mąż miał panie punkcję i już potem nie wstał. Ci niestety kiedyś
się zdarzało, z przyczyn o których nie ma co w tej chwili pisać.

16. Data: 2004-08-13 14:54:24

Od: "k.ia" <k...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Marek Bieniek napisał:
> KAŻDE badanie inwazyjne niesie ze sobą ryzyko powikłań. Nie zmienia to
> jednak faktu, ze w przypadku punkcji lędźwiowej są one naprawdę rzadkie.
>
> m.
..niemniej sie zdarzaja. Sama doświadczyłam "jedynie" zespołu
popunkcyjnego podobno o nieduzym nasileniu objawów, ale zważywszy na to
ze przyjeto mnie do szpitala z silnym bólem głowy a wypuszczono z
porównywalnym to mile nie wspominam. Mimo lezenia jak nakazano,
wymiotowałam, głowa bolała jeszcze ok. tygodnia -zwłaszcza w pozycji
spionizowanej.
Myśle ze to, jak tolerowany jest ten zabieg a właściwie następne dni w
duzym stopniu zalezy od wrazliwosci pacjenta i praktyki lekarza.
Mam pytanie jeśli mozna: na jakim poziomie,tzn. w jakich przestrzeniach
międzykręgowych wykonuje sie nakłucie? Czy
istniejący(kilkudniowy)incydent bólu ze strony odcinka L wraz z rwą
kulszowa, mógł być spowodowany obrzękiem, ew. bezpośrednim podraznieniem
korzenia, czy to nie ten poziom?
dzięki i pozdrawiam- kinga

17. Data: 2004-08-13 15:51:48

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 13 Aug 2004 16:54:24 +0200, k.ia wrote:

> [...]
> porównywalnym to mile nie wspominam. Mimo lezenia jak nakazano,
> wymiotowałam, głowa bolała jeszcze ok. tygodnia -zwłaszcza w pozycji

To w sumie rzeczywiście był to niezbyt nasilony zespół popunkcyjny...

> Myśle ze to, jak tolerowany jest ten zabieg a właściwie następne dni w
> duzym stopniu zalezy od wrazliwosci pacjenta i praktyki lekarza.

Jak mi tu kiedyś napisał pewien anestezjolog (i co skrupulatnie
sprawdziłem w literaturze) - z badań prowadzonych przez anestezjologów
wynika, ze nie ma zależności między leżeniem po nakłuciu, a
występowaniem lub nie zespołu popunkcyjnego. Natomiast istotne znaczenie
ma technika nakłucia, jak również grubość i rodzaj igły do niego
stosowanej, a także stanem (zwłaszcza nawodnienia) pacjenta przed
zabiegiem. Neurolodzy z reguły maja na ten temat nieco odmienne zdanie:)
Ja szczerze mówiąc też wolę, kiedy pacjent po nakłuciu sobie trochę
poleży, ale nie bynajmniej rwę włosów z głowy, kiedy chce wstać:)

> Mam pytanie jeśli mozna: na jakim poziomie,tzn. w jakich przestrzeniach
> międzykręgowych wykonuje sie nakłucie?

Na którym się da i na którym jest wygodniej. Z reguły L5-S1 lub o poziom
wyżej.

> Czy
> istniejący(kilkudniowy)incydent bólu ze strony odcinka L wraz z rwą
> kulszowa, mógł być spowodowany obrzękiem, ew. bezpośrednim podraznieniem
> korzenia, czy to nie ten poziom?

Może i często to ten poziom. Czasami zdarza się podrażnienie korzenia
przy punkcji, jeśli kłuje się nieco bocznie od linii pośrodkowej lub
pacjent "nierówno" leży.

18. Data: 2004-08-13 16:09:01

Od: "k.ia" <k...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> Ja szczerze mówiąc też wolę, kiedy pacjent po nakłuciu sobie trochę
> poleży, ale nie bynajmniej rwę włosów z głowy, kiedy chce wstać:)

Szczerze mówiac tez sie wtedy zastanawiałam czy grubosc igly ma
znaczenie, ilosc pobranego płynu... itd., itp. Duzo człowiek mysli,
nawet(zwłaszcza!) jak go glowa boli... ;)
Dziekuje za odp.
kinga

[ginekologia] intensywne nagłe krwawienia
Ciezarna chce badania krwi, lekarz sie nie zgadza
Wazne pytanie: rozmiar stercza
krwiodawstwo
Wplyw lekow na stan watroby i nerek