Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!plix.pl!newsfeed1.plix.pl!newsfeed00.su
l.t-online.de!t-online.de!border2.nntp.dca.giganews.com!nntp.giganews.com!postn
ews.google.com!b35g2000yqi.googlegroups.com!not-for-mail
From: glob <r...@g...com>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Panie psycholog:)
Date: Thu, 8 Jul 2010 21:53:22 -0700 (PDT)
Organization: http://groups.google.com
Lines: 123
Message-ID: <5...@b...googlegroups.com>
NNTP-Posting-Host: 74.86.222.71
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
X-Trace: posting.google.com 1278651202 25163 127.0.0.1 (9 Jul 2010 04:53:22 GMT)
X-Complaints-To: g...@g...com
NNTP-Posting-Date: Fri, 9 Jul 2010 04:53:22 +0000 (UTC)
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: b35g2000yqi.googlegroups.com; posting-host=74.86.222.71;
posting-account=oxm6WwoAAABbNq-FrLxteMJGewUj6LHu
User-Agent: G2/1.0
X-HTTP-UserAgent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 4.01; Windows CE;
PPC)/UCWEB7.0.0.41/31/352,gzip(gfe)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:549782
Ukryj nagłówki
Dominacja i uległość kobiet w kampanii reklamowej.Reklamy, w których
modelka w wysokim stopniu dominuje nad partnerem są oceniane znacznie
wyżej przez kobiety niż przekazy ukazujące silną podległość.
Konsumentki deklarują bardzo wysoką chęć zakupu produktów
prezentowanych przez kobiety dominujące seksualnie nad mężczyzną - w
Szkole Wyższej Psychologii Społecznej przeanalizowano reklamy o
zabarwieniu erotycznym.- We współczesnym świecie reklam znajdziemy
bardzo rożne stereotypy nowoczesnych kobiet. Obok robiących karierę
bizneswoman, widoczny jest przede wszystkim wizerunek kobiety
przedstawiony w kontekście erotycznym. Obiekt seksualny to obraz
wszystkim świetnie znany, będący przedmiotem wielu kontrowersji i
analiz badawczych - mówi Maria Korniłowicz, studentka V roku
psychologii w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Pod kierunkiem
prof. Andrzeja Falkowskiego przeprowadziła analizę dwóch typów reklam
przedstawiających kontrastujące ze sobą postawy kobiet w relacji z
mężczyzną. - Zainteresował mnie jednak nie tyle seksualny wizerunek
atrakcyjnej modelki, co konkretny rodzaj zachowań w sytuacji o
zabarwieniu erotycznym, mianowicie dominacja oraz uległość mężczyźnie
- dodaje Korniłowicz.Jak prezentowany w spocie reklamowym wizerunek
kobiety i jej zachowanie wpływa na skuteczność przekazu? Badanie
jednoznacznie wykazało, że najbardziej efektywne są reklamy
charakteryzujące się wysokim poziomem dominacji. Najniższą ocenę
uzyskały te reklamy, w których modelka jest całkowicie podporządkowana
mężczyźnie. Świadczą o tym zarówno nastawienie do reklamy, marki jak i
deklarowana pewność zakupu wśród badanych kobiet.Jak tę zależność
tłumaczy autorka badań? Przyczyn postaw prezentowanych przez badane
można doszukiwać się między innymi w charakterystyce reklamowanego
produktu - w tym przypadku sukience (kusej, krótkiej i seksowanej).
Tego rodzaju strój bardzo silnie kojarzy się z seksualnością. Noszony
jest przeważnie przez kobiety odważne, silne, świadome swojego piękna,
będące często trendsetterkami nowych stylów. Świat mody, kojarzony
jest z kobietami, które dzięki świadomości swojej wyjątkowej
seksualności dominują nad mężczyzną - nie koniecznie w sensie
dosłownym. Młode konsumentki pragną być pociągające i tym samym mieć
władzę seksualną nad mężczyzną. Reklama ukazująca kobietę zmysłową, a
jednocześnie dominującą, ukazuje spójny przekaz, mówiący
jednoznacznie: Zakładając tą sukienkę sprawisz, iż mężczyzna klęknie u
twych stóp. Czyż nie tego w istocie pragnie każda kobieta?- Wyniki
tego badania mogą wskazywać na pewne zmiany w postrzeganiu ideału
"kobiecości" przez same kobiety, które dostrzegają w tym wizerunku
miejsce na cechy takie jak moc, władza - komentuje badanie Joanna
Roszak, psycholożka specjalizująca się w zagadnieniach gender. -
Jednak sfera, w jakiej znajduje to wyraz pozostaje na wskroś
tradycyjnie "kobieca", gdyż dotyczy wyglądu i atrakcyjności -
uzupełnia.Z drugiej strony badanie wykazało, że widok kobiety
zdominowanej przez mężczyznę może aktywować w konsumentkach obawę
przed wkraczaniem (niekoniecznie przemocą) w sferę kobiecej
seksualności. W umysłach badanych zaczyna kojarzyć się ona już nie z
przyjemnością, ale często z niebezpieczeństwem. Wyniki badań pozwalają
na wysnucie wniosku dotyczącego reklam o zabarwieniu erotycznym,
mianowicie: nie przyniesie skutecznych efektów reklama, w której
kobieta jest silnie poddana mężczyźnie, a nawet może doprowadzić do
dewaluacji marki w oczach konsumentek.- To przejaw myśli równościowej
- twierdzi Roszak. - Zdanie sobie sprawy przez kobiety, że ich ciało i
seksualność należą do nich, że mogą się one nimi dzielić, ale nie
muszą, jeśli nie chcą, to wielki postęp. Nie byłoby dobrze, gdyby
seksualność przestała się kojarzyć z przyjemnością i bliskością, ale
tak właśnie jest, jeśli zostaje ona naruszona wbrew woli -
dodaje.Badanie przeprowadzono w 2009 r. pod kierunkiem prof. Andrzeja
Falkowskiego, dyrektora Instytutu Psychologii Ekonomicznej SWPS.
Badanym respondentek pokazywano dwa typy reklam o lekkim zabarwieniu
erotycznym, które ukazują wizerunek kobiety dominującej oraz poddanej
mężczyźnie. Dlaczego analizie poddano jedynie ocenę kobiet? - Po
pierwsze dlatego, iż to one dokonują większości zakupów. Drugim
powodem była zwykła ciekawość tego, jakie w rzeczywistości pragną być
współczesne konsumentki. Odkrycie to będzie stanowić podstawę do
stworzenia maksymalnie skutecznej kampanii reklamowej
- ........................
Moja kuzynka byłaby zachwycona...bo o to mamy seksulną kobietę, a
mężczyzna jest sługą, ...Panią psycholog wydaje się, że będąc
wyzwolone w seksulności są wolne...ale to gówno prawda są zniewolone
bo traktują siebie jak obiekt seksualny i spychany do seksualności
jedynie, czyli kobieta przestaje być człowiekiem, a jest seksem i taką
rolę sobie wyznacza, panie psycholog nie widzą jak są zniewolone i jak
same siebie uprzedmiotowiają...to są właśnie konsekwencje wiary w
obiektywizm. Czyli nie widzi ksztaltującej się agresywnej formy
społecznej nakazującej kobiecie być seksem, one myślą że wyzwoliły się
i tak powinno być...
|