Plamy na lisciach + dziwny chwast

1. Data: 2006-05-19 23:40:33

Temat: Plamy na lisciach + dziwny chwast
Od: Piotr Płyś <p...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witajcie,

Prosze o pomoc w pomyslach na zwalczenie chwastu uwiecznionego na
fotkach pod adresem http://ptysio.homeip.net/ - to dziadostwo
zaatakowlo mi miejsca pod azaliami i przenosi sie w coraz to nowsze,
wydlubywalem to ale juz nie nadazam. Najlepszy sposob bylby chemiczny,
bo odkrywam to w coraz nowszych punktach ogrodu. W sklepie ogrodniczym
powiedziano mi, ze to swinstwo jest z Ameryki Poludniowej, bo tam jest
tania ziemia ogrodowa i producenci uzywaja jej w swoich szkolkach, nie
baczac na to, ze takie cos odrasta na tej ziemi. Po zimie wyszlo mi
tego niesamowicie duzo :( Co z tym mozna zrobic?

Drugie pytania dotyczy lisci klonu shirasawy. Otoz czesc lisci jest
ladna, jednorodna w kolorze, czesc (hmm... moze jedna cala strona
rosliny) ma liscie przebarwione tak marmurkowo, jak na fotkach. Troche
mnie to niepokoi, bo nie wiem, czy to choroba, czy tylko tegoroczne
anomalie. Unerwienie liscia jest ciemnozielone, reszta blaszki -
jasnozielona. Co to byc moze i czy/jak z tym walczyc?

Pozdrawiam Ogrodnikow,

Piotr Płyś

2. Data: 2006-05-20 04:35:17

Temat: Re: Plamy na lisciach + dziwny chwast
Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr Płyœ" <p...@i...net.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> baczac na to, ze takie cos odrasta na tej ziemi. Po zimie wyszlo mi
> tego niesamowicie duzo :( Co z tym mozna zrobic?

Uwielbiam opowieści sprzedawców ze sklepów ogrodniczych. A nie przypadkiem z
Marsa albo Antarktydy? :))))

Toż to zwykły chwast w grupy wątrobowców. Polski, rodzimy. Do zwalczania -
Mogeton 25 WP, widzę, że google wyrzucają opisy, więc sobie znajdziesz, jak
stosować.

> [...]
> anomalie. Unerwienie liscia jest ciemnozielone, reszta blaszki -
> jasnozielona. Co to byc moze i czy/jak z tym walczyc?

Jakby początki chlorozy, aczkolwiek to gdybanie. Spróbuj zastosować oprysk
nawozem dolistnym z zawartością chelatu żelazowego na początek (Mikrovit). A
swoją drogą bardzo ciekawe te liście i z innego względu - zbyt zielone
liście jak na tę porę roku i dziwnie wąskie klapy. Bardzo, bardzo dziwne.

Pozdrawiam, Basia.

--
http://tabaza.sapijaszko.net

3. Data: 2006-05-20 21:10:56

Od: Piotr Płyś <p...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

>Uwielbiam opowieści sprzedawców ze sklepów ogrodniczych. A nie przypadkiem z
>Marsa albo Antarktydy? :))))
Ja jestem glupi, wiec mi latwo wode z mozgu zrobic ;) Naprawde
wierzylem w to, bo tych roslin nie widywalem nigdy wczesniej rosnacych
w naturze.

>Jakby początki chlorozy, aczkolwiek to gdybanie. Spróbuj zastosować oprysk [...]
Dziekuje za wszystkie rady, Wyguglam wszelkie info, mam teraz jakies
punkty zaczepienia, jutro eksterminuje. Podejrzewam, ze preparat
bedzie niszczyl takze mchy, a tego nie chce, ale tym razem mamy wyzsza
koniecznosc :)

>A swoją drogą bardzo ciekawe te liście i z innego względu - zbyt zielone
>liście jak na tę porę roku i dziwnie wąskie klapy. Bardzo, bardzo dziwne.
Kolory moga sie roznic od tych ogrodowych ze wzgledu na uzycie
cyfrowej kamery. Ale te klapy, ze sa waskie, to jakos az mi glupio..
Nie wiem co powiedziec...

Dziekuje Ci pieknie za informacje, dzis zasypiam spokojnie, bo wiem ze
dam rade :)

Pozdrawiam serdecznie,

Piotr Płyś

4. Data: 2006-05-20 21:32:00

Od: Barbara Miącz <s...@i...te.ria.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Piotr Pły? napisał:
> Ale te klapy, ze sa waskie, to jakos az mi glupio..
> Nie wiem co powiedziec...

Jakie są , takie są . Przecież ich nie zwężałeś :-)

Pozdrawiam, Barbara

5. Data: 2006-05-20 21:49:58

Od: Piotr Płyś <p...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

>Jakie są , takie są . Przecież ich nie zwężałeś :-)

W rzeczy samej :) Mam nadzieje, ze Basia napisze, co miala na mysli.
Tak naprawde martwi mnie marmurek na lisciach, nie waskosc klap w
koncu, bo w zeszlym roku tez takie sie urodzily... i chyba w
zeszlejszym roku tez... a bardziej zeszlych latach to juz nie wiem, bo
nie mialem tego klonu jeszcze ;)

P.P.

6. Data: 2006-05-21 07:02:26

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

--
http://tabaza.sapijaszko.net/

> W rzeczy samej :) Mam nadzieje, ze Basia napisze, co miala na mysli.

No jakoś klony Shirasawy, które miałam okazję oglądać, te klapy miały
szersze. I takie charakterystyczne ciemnoróżowe pąki, a potem pochewki, z
których rozwijają się liście. Porównaj tu:

http://www.tradgardsamatorerna.nu/ta/ta2-04/artikel.
html

Pozdrawiam, Basia.

--
http://tabaza.sapijaszko.net

7. Data: 2006-05-21 20:48:36

Od: Piotr Płyś <p...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>szersze. I takie charakterystyczne ciemnoróżowe pąki, a potem pochewki, z
>których rozwijają się liście. Porównaj tu:

Ten moj tak mial zanim zrobily sie liscie, teraz juz sa w pelni
plaskie, rozwiniete. To raz. Dwa - to nie jest odmianowy 'Aureum'
tylko generyczny shirasawanum, jaki sobie rosnie w arboretum w
Rogowie, stad roznica w kolorze (moj jest zielony a nie
cytrynowozielony) i byc moze w morfologii liscia.

Chyba :)

Jutro dzien zaglady dla watrobowcow :)

Dziekuje za wszystko i pozdrawiam - Piotr

8. Data: 2006-05-21 20:51:20

Od: Piotr Płyś <p...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> http://www.tradgardsamatorerna.nu/ta/ta2-04/artikel.
html

A moze jeszcze podeslac Ci fotki jak to wyglada z daleka bardziej? Ten
klon jest juz po etapie pakow, zdecydowanie.

PP

9. Data: 2006-05-21 20:54:08

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Rogowie, stad roznica w kolorze (moj jest zielony a nie
> cytrynowozielony) i byc moze w morfologii liscia.

Nie wiedziałam, że to gatunek, rzadko w amatorskiej uprawie chyba:) Szalenie
interesujące.

Pozdrawiam, Basia.

10. Data: 2006-05-21 21:02:28

Od: Piotr Płyś <p...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

>Nie wiedziałam, że to gatunek, rzadko w amatorskiej uprawie chyba:) Szalenie
>interesujące.

Byl to kupilem, tam maja piekne klony, w tym roku cos sobie dokupie
chetnie, triflorum najpewniej.

Dawniej spotykalem nazwe Acer japonicum 'Shirasawanum', teraz widuje
juz prawie tylko Acer shirasawanum jako wyodrebniony gatunek. Moge
poryc zrodla, ale tak mi cos sie kolacze, ze zrobiono z tego osobny
gatunek. Ten moj klon ma jakies 180cm i rosnie znacznie szybciej, niz
'Aureum'.

Pozdrawiam - Piotr

skromnie się chwalę
troszke desek, belek