flegma

1. Data: 2000-02-26 10:37:11

Temat: flegma
Od: "mario" <d...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

szacunek wszystkim.
czy codzienne poranne wypluwanie zielonej masy zwanej chyba flegma jest
oznaka czegos niepokojacego ? to zjawisko trwa od wielu lat, a w
dziecinstwie bylem chorowitym dzieckiem, zwlaszcza chodzilo o problemy z
drogami oddechowymi. mam tez objawy podobne do astmy i alergie na wiele
rzeczy. co mam robic, a czego nie ? prosze bardzo o pomoc. dziekuje

2. Data: 2000-02-26 21:41:53

Temat: Re: flegma
Od: d...@f...med.pl (=DobeX=) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> drogami oddechowymi. mam tez objawy podobne do astmy i alergie na wiele
> rzeczy. co mam robic, a czego nie ? prosze bardzo o pomoc. dziekuje

Twoje dolegliwości przypominają przewlakłe zapalenie oskrzeli. Radzę wizytę
u pulmonologa lub dobrego internisty. On(a) powinien(powinna) pomóc.

Pozdrawiam
Dariusz =DobeX= Dobosz

mailto:d...@f...med.pl
http://www.dobex.w.pl

--
Internetowe Forum Dyskusyjne - http://www.newsgate.pl

3. Data: 2000-02-27 19:44:09

Od: Kamil Uminski <d...@k...umcs.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam !

d...@f...med.pl (=DobeX=) rzecze:

>Twoje dolegliwości przypominają przewlakłe zapalenie oskrzeli.

Te dolegliwosci (przewlekly kaszel z odpluwaniem zielonkawej plwociny)
powinny przypominac rowniez o bardzo wielu innych mozliwosciach:

- rozstrzenia oskrzeli
- przewlekle zapalenie zatok
- gruzlica
- astma
- nowotwory
- niewydolnosc krazenia
- palenie papierosow

Warto zdawac sobie sprawe, ze wystepowanie jednej choroby nie eliminuje
innych mozliwosci !!!

>Radzę wizytę
>u pulmonologa lub dobrego internisty. On(a) powinien(powinna) pomóc.

Radze wizyte u LEKARZA.

Pozdrawiam,

Kamil Uminski

--
!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^
!^!^!^!^!^!^!^!

4. Data: 2000-02-27 19:44:10

Temat: Postepowanie diagnostyczne na przykladzie (bylo: flegma)
Od: Kamil Uminski <d...@k...umcs.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam !

Jako, ze na grupie pl.sci.medycyna zadawane sa pytania, a osoby posiadajace
wiedze odpowiadajac moga modyfikowac dalsze postepowanie pacjentow,
postanowilem napisac kilka slow na ten temat (zwlaszcza, ze mam chwile
czasu ;^)).

Ponizej przedstawiony jest przyklad pytania i odpowiedzi. Zaznaczam z gory
(i z dolu), ze ponizszy przyklad wybralem tylko dla celow "edukacyjnych", a
nie, zeby kogokolwiek za cokolwiek krytykowac...

PYTANIE:

ODPOWIEDZ:
>Twoje dolegliwości przypominają przewlakłe zapalenie oskrzeli. Radzę wizytę
>u pulmonologa lub dobrego internisty. On(a) powinien(powinna) pomóc.

KOMENTARZ DOTYCZACY PYTANIA:

Pytanie, na pierwszy rzut oka, brzmi dosc sensownie, podane sa podstawowe
dane (odpluwanie zielonkawej plwocine, co rano, od wielu lat), a czesci
mozna sie domyslic (prawdopodobnie wystepuje kaszel)... Niestety nie sa to
wszystkie potrzebne informacje. Nalezaloby jeszcze spytac o wiele innych
rzeczy np:

- wiek pacjenta
- ilosc plwociny
- rodzaj kaszlu
- inne pory wystepowania tych objawow
- czynniki nasilajace i zmniejszajace objawy
- czas wystepowania tych objawow
- inne objawy (katar, goraczka, chudniecie, alergie itp)
- dotychczasowe postepowanie diagnostyczne i lecznicze
- choroby wspolistniejece
- przyjmowane leki
- choroby przebyte
- choroby wystepujace u bliskich krewnych
- warunki miezkaniowe i rodzaj pracy
- nalogi

Jak widac mnostwo informacji mozna uzyskac dzieki wywiadowi, ale to nie
wszystko... Bardzo czesto widzac pacjenta i bezposrednio z nim rozmawiajac
modyfikuje sie swe poczatkowe pytania i kolejno drazy coraz to inne
tematy...

KOMENTARZ DOTYCZACY ODPOWIEDZI:

Stanowi ona przyklad porownania wiedzy o pacjencie ze swa wiedza
teoretyczna. Haslo "zielonkawa plwocina odpluwana rano" kojarzy sie, bardzo
zreszta slusznie, z przewleklym zapaleniem oskrzeli.

Niestety pojawienie sie takiego wstepnego rozpoznania juz na poczatku
rozmowy (korespondencji) z pacjentem grozi uwiklaniem sie w metode
rozumowania zwana "potwierdzaniem wstepnej hipotezy"... Konsekwencja tego
moze byc w dalszym ciagu ukierunkowanie wywiadu i dalszych czynnosci
diagnostycznych na _potwierdzenie_ wstepnego rozpoznania i zignorowanie
informacji niepasujacych do niego.

Widac to po stwierdzeniu proponujacym wizyte u specjalisty - nastawienie na
potwierdzenie pulmonologiczne. A przeciez kaszel moga wywolywac rowniez
czynniki miejscowe i ogolne dotyczace nosa, gardla, krtani, ukladu
nerwowego, serca, jamy brzusznej, stosowane leki i in...

PODSUMOWANIE:

Wydaje mi sie, ze odpowiedzi na pl.sci.medycyna bylyby bardziej
profesjonalne, gdyby ujmowaly jak najszerszy wachlarz zagadnien - tym
szerszy im pytanie jest mniej konkretne.

Metoda rozumowania bezpieczniejsza w stosowaniu przez lekarza, to metoda
"krytyczna" - kiedy szukamy _zaprzeczenia_ i dazymy do odkrycia argumentow
pozwalajacych na _odrzucenie_ wstepnych hipotez diagnostycznych lub na
zmiane ich wplywu na dalsze postepowanie. Robimy o poprzez wywiad, badanie
podmiotowe i badania dodatkowe, a kazde ewentualne nowe odkrycie moze
zmienic tok dalszego postepowania...

Oczywiscie nie zawsze bedziemy sie upierac przy "szukaniu dziury w calym",
ale mysle, ze nalezy byc czujnym i zdawac sobie sprawe kiedy najblahsza
dolegliwosc powinna zaalarmowac lekarza i sklonic go do zwiekszonej uwagi w
poszukiwaniu przyczyn...

Na koniec jeszcze raz podkreslam, ze ujecie tematu na podstawie powyzszego
przykladu nie ma na celu krytyki poszczegolnych osob, lecz pokazanie innego
sposobu podejscia do problemu...

Pozdrawiam,

Kamil Uminski

--
!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^
!^!^!^!^!^!^!^!

5. Data: 2000-02-28 22:15:27

Od: d...@f...med.pl (=DobeX=) szukaj wiadomości tego autora

Wydaje mi się, że szukasz dziury w całym... Moja odpowiedź była tylko i
wyłącznie moim przypuszczeniem. Nigdy nie miałem i nie będę miał zamiaru
leczyć kogoś via internet. Sorry, ale jednak nie zamierzam. Propozycja
udania się do internisty lub pulmonologa (zresztą też internisty) wydaje mi
się jak najbardziej na miejscu. Jeżeli tego nie zrozumiałeś to bardzo mi
przykro z tego powodu...

Pozdrawiam
Dariusz =DobeX= Dobosz

mailto:d...@f...med.pl
http://www.dobex.w.pl

--
Internetowe Forum Dyskusyjne - http://www.newsgate.pl

6. Data: 2000-02-29 04:10:39

Od: Bleys <b...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

Kamil Uminski wrote:

> [...]
> - niewydolnosc krazenia
> - palenie papierosow
>
> Warto zdawac sobie sprawe, ze wystepowanie jednej choroby nie eliminuje

Niestety to nie zawsze pomaga. Ojciec mojej dziewczyny byl leczony
kilkukrotnie w szpitalu w Ketrzynie przez pare miesiecy na ciezko angine
polaczona z zapaleniem oskrzeli. Po prawie pol roku okazalo sie, ze ma
zaawansowany nowotwor pluca, ktorego zaden z panow lekarzy nie wykryl.
Zeby bylo smieszniej, byly po drodze wykonane 4 zdjecia RTG klatki
piersiowej. Za 5 razem, gdy w koncu ktos zobaczyl co jest grane,
wszystkie 4 poprzednie zniknely ze szpitala... Gdy zmarl i jego zona
wyrazila publicznie zastrzezenie co do kompetencji kadry szpitala,
zostala wezwana na prywatna rozmowe do gabinetu dyrektora. Tam
dowiedziala sie, ze miala szczescie ze pan dyrektor wogole raczyl
przyjac "smierdzacego raka" na swoj oddzial. Ja wiec odradzam wizyte u
lekarza i zalecam poszukac PRAWDZIWEGO LEKARZA. A takiego trudno
znalezc.

Bleys

7. Data: 2000-03-01 18:01:39

Od: Kamil Uminski <d...@k...umcs.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam !

Na poczatku jeszcze raz podkresle, ze nie chodzilo mi o krytyke tego
konkretnie przypadku lecz o pokazanie jak wyglada popularny sposob
odpowiadania na pl.sci.medycyna:

1. Pytanie (malo konkretne)
2. Odpowiedz - jakies haselko nie obejmujace nawet 10% mozliwosci
3. Propozycja udania sie do specjalisty

Przyklad wzialem pierwszy z brzegu...

d...@f...med.pl (=DobeX=) rzecze:
>Wydaje mi się, że szukasz dziury w całym...

Zadnych innych wnioskow ? ;^(((

>Moja odpowiedź była tylko i
>wyłącznie moim przypuszczeniem. Nigdy nie miałem i nie będę miał zamiaru
>leczyć kogoś via internet. Sorry, ale jednak nie zamierzam.

A czy ukierunkowanie myslenia pacjenta na _jedna_ jednostke chorobowa nie
wplywa na dalsze jego postepowanie ??? Proponuje dwa sposoby odpowiadania
na pytania:

- krotka odpowiedz: DO LEKARZA !!!
- wyjasnienie jak nabardziej szeroko ujmujace temat

>Propozycja
>udania się do internisty lub pulmonologa (zresztą też internisty) wydaje mi
>się jak najbardziej na miejscu.

A mi nie - nie wyczerpuje wszystkich mozliwosci diagnostyki roznicowej...
To, do jakiego specjalisty trafi pacjent na poczatku ma duze znaczenie i
nie od nas "sieciowych" doradcow powinno to zalezec...

>Jeżeli tego nie zrozumiałeś to bardzo mi przykro z tego powodu...

Ja _staralem_ sie zrozumiec i w miare dokladnie przeanalizowac poprzednia
odpowiedz. Teraz prosze o wzajemnosc... ;^)

Stad ten watek, w ktorym staram sie pokazac odrobine inny sposob podejscia
do problemu odpowiadania na pytania medyczne.

Pozdrawiam,

Kamil Uminski

PS. Bardzo jestem ciekaw jakie jest zdanie pytajacych - jaki rodzaj
odpowiedzi chcieliby uzyskiwac na tej grupie ???
--
!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^
!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^!^
d...@k...umcs.lublin.pl
Serwis Nie Tylko Medyczny - http://klio.umcs.lublin.pl/~drumil
!v!v!v!v!v!v!v!v!v!v!v!v!v!v!v!v!v!v!v!v!v!v!v!v!v!v
!v!v!v!v!v!v!v!v!v!v!v!

8. Data: 2000-03-06 01:02:47

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

Kamil Uminski <d...@k...umcs.lublin.pl> w artykule
news:mtuhbs4sb8v4r49s0v02bgr9jusq34nml8@4ax.com pisze...
> [...]
> wiedze odpowiadajac moga modyfikowac dalsze postepowanie pacjentow,
> postanowilem napisac kilka slow na ten temat (zwlaszcza, ze mam chwile
[...]
> Na koniec jeszcze raz podkreslam, ze ujecie tematu na podstawie powyzszego
> przykladu nie ma na celu krytyki poszczegolnych osob, lecz pokazanie innego
> sposobu podejscia do problemu...

Brawo! Świetna wypowiedź!
Pozwól, że postaram się do Twoich rad zastosować w życiu...
Uświadomiłeś mi, że często wpadam w pułapkę "potwierdzania wstepnej hipotezy"
Dzięki.

Działania niepożądane antybiotyku Unidox Solutab
Zoltaczka typu B
Grypa
kamienie żółciowe raz jeszcze
Zgony na nowotwory