Propozycja grupy pl.sci.neuroscience (dyskusja na pl.news.nowe-grupy)

1. Data: 2005-05-28 17:18:43

Temat: Propozycja grupy pl.sci.neuroscience (dyskusja na pl.news.nowe-grupy)
Od: "Marcin Ciesielski" <m...@k...invalid> szukaj wiadomości tego autora

Uprzejmie zachęcam do wzięcia udziału w dyskusji na pl.news.nowe-grupy

Nazwa grupy: pl.sci.neuroscience

Krótki opis: wszystko, co dotyczy szeroko pojętej neuroscience

Moderowana: tak/nie (proszę o decyzję)

Opis: Dziwne, że mimo tak ogromnej popularności neuroscience nie ma jeszcze
grupy w języku polskim, która byłaby poświęcona tej rozwijającej się i
interdyscyplinarnej dziedzinie. Istnieje wprawdzie ryzyko, że informacje
wysyłane na tę grupę częściowo pokrywałyby się z informacjami pojawiającymi
się na grupach pl.sci.medycyna, pl.sci.biologia, częściowo może nawet
pl.sci.ai i na innych, ale neuroscience charakteryzuje się właśnie tym, że
łączy w sobie dorobek różnych dyscyplin naukowych: tradycyjnej
neurobiologii, neuroanatomii i neurofizjologii, psychiatrii i innych
dyscyplin medycznych, psychologii, biochemii, biocybernetyki, nauk
kognitywnych (tak popularna obecnie cognitive neuroscience, tłumaczona
często na polski jako neuropsychologia lub neurobiologia procesów
poznawczych), AI i modelowania komputerowego oraz wielu innych.

Żeby nie powtarzać tego, co napisali inni, zacytuję artykuł z wikipedii
(http://pl.wikipedia.org/wiki/Neurobiologia):
"W polskojęzycznej terminologii przyjęło się używanie terminu
"neurobiologia" (ang. neurobiology), lecz istnieją pewne różnice pomiędzy
znaczeniami tych terminów w nazewnictwie anglojęzycznym. Wydaje się, że jest
to raczej różnica w sposobie myślenia o nauce i sposobie jej uprawiania, nie
zaś w dążenie do wyodrębnianiu osobnej nauki. "Neuroscience" to hasło
stosunkowo nowe i aktualnie chyba częściej używane.

W krajach anglosaskich istnieje zarówno możliwość ukończenia kierunku
studiów (łącznie z pisaniem pracy magisterskiej) z zakresu neuroscience, jak
i uzyskania tytułu doktora w tej dziedzinie. Edukacja ta jest zupełnie
niezależna od tradycyjnej (np. wyższego wykształcenia biologicznego ze
specjalizacją w neurobiologii, czy uzyskaniem tytułu doktora z zakresu np.
neuroanatomi, czy neurofizjologii).

Cechą neuroscience jest łączenie wiedzy wyniesionej ze wszystkich tych
poziomów badań w jedną, zwartą całość. Carla J. Shatz, profesor
neurobiologii, wyraziła to chyba najlepiej mówiąc, że "w dzisiejszych
czasach wyzwaniem jest umieszczenie molekuł ponownie w komórkach a komórek w
strukturach i ponowna analiza tworzonych przez nie systemów, w celu lepszego
rozumienia zachowania się i percepcji" (skąd pochodzi cytat: Gershon, 2001;
zob. sekcję linków na tej stronie)".

Właśnie z tych powodów, o których tu wspomniano, mimo że (a może właśnie
dlatego, że) elementy neuroscience pojawiają się na innych grupach
dyskusyjnych, proponuję utworzenie grupy pl.sci.neuroscience, która miałaby
charakter integracyjny, a nie partykularny. Złagodziłaby także wątpliwości
wielu fanów neuroscience, zastanawiających się, na którą grupę wysyłać swoje
posty: pl.sci.biologia, pl.sci.medycyna, pl.sci.psychologia czy może na
jakąś jeszcze inną. Skoro na zachodnich uczelniach istnieją
interdyscyplinarne fakultety neuroscience, to dlaczego nie mogłaby powstać
polska interdyscyplinarna grupa dyskusyjna?

Bardzo uprzejmie proszę o rozpatrzenie mojego wniosku.

--
W nagłówku adres antyspamowy - przy pisaniu prywatnej wiadomości proszę
wpisać "op.pl" w miejsce "kutno.invalid".

2. Data: 2005-05-28 19:03:57

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 28 May 2005, Marcin Ciesielski wrote:

> [...]
> często na polski jako neuropsychologia lub neurobiologia procesów
> poznawczych), AI i modelowania komputerowego oraz wielu innych.

W Polsce generalnie medycyna zlokalizowana jest na odrebnych uczelniach
co nie sprzyja rozwijaniu kierunkow interdyscyplinarych powiazanych
z medycyna i kierunkami typu uniwersyteckiego, co nie znaczy, ze sie
nie rozwijaja. Jesli chodzi o ta koncepcje, to znaczy medycyny jako
kierunku uniwersyteckiego (chodzi o medydyne na uniwersytecie
wieloprofilowym a nie o uniwersytety medyczne) to w Polsce udalo
sie ta sytuacje odtworzyc na tylko dwoch uniwersytetach - Uniersytecie
Jagiellonskim w Krakowie oraz Uniwersytecie Mikolaja Kopernika w Toruniu
(w 2004 roku Akademia Medyczna w Bydgoszczy zostala wlaczona jako
Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy do UMK w Toruniu
http://www.cm.umk.pl). Wspolny miedzyuczelniany Wydzial Biologii
Molekularnej posiada takze Gdansk. Chociaz jednolitego kierunku
w Polsce nie ma nie mozna mowic, aby takie interdyscyplinarne
kierunki nie rozwijaly sie w Polsce. W Toruniu takie badania prowadzili
na Wydziale Biologii Prof. Janina Hurynowicz (juz w latach 1945-1955) a
potem
takze lekarz - prof. Juliusz Narebski bedacy prof. zarowno UMK
jak i Akademii Medycznej w Bydgoszczy (zajmowal sie miedzy innymi
termoregulacja osrodkowego ukladu nerwowego i zagadnieniami zwiazanymi
ze snem). Zagadnieniami modeli komputerowych umyslu i naukami
kognitywnymi zajmuje sie Prof. Wlodzislaw Duch (Katedra Informatyki
Stosowanej na Wydziale Fizyki, Informatyki Stosowanej i Astronomii
UMK). Wydaje sie, ze zmiana struktury uczelni tj. dolaczenie wydzialow
medycznych w Bydgoszczy bedzie mogla dac okazje lepszego "formalnego"
rozwoju neurobiologii w Toruniu i Bydgoszczy.

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz

3. Data: 2005-05-28 19:52:30

Od: A.L. <a...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

--------------------------------
>Nazwa grupy: pl.sci.neuroscience
>
>Krótki opis: wszystko, co dotyczy szeroko poj?tej neuroscience
>
>Moderowana: tak/nie (prosz? o decyzj?)
>
>Opis: Dziwne, ?e mimo tak ogromnej popularno?ci neuroscience...

Po czym mozna poznac ta "popularnosc"?... Grupa pl.sci.ai zajmujaca
sie tematyka poniekad pokrewna, zdechla dawno temu. Przejrzajem w
googlach grupe biologia i medycyna od mniej wiecej polowy roku 2003
i nie natknaem sie na nic co by traktowalo o neuroscience i
zagadnieniach pokrewnych, tak po polsku jak i po obcemu.

Moze Kolega bedzie uprzejmy wskazac te liczne posty swiaczace o a)
nieslychanej popularnosci zagadnienia, b) o tym ze owe posty po
prostu zagluszaja na owych grupach na przyklad tematyke stawiania
baniek i oddawanai moczu.

Chcialbym zauwazyc, ze grupy robi sie dlatego ze jest duzy ruch "w
tematyce" a nie po to zeby ow ruch stworzyc.

Poki co, o "kogniwistyce" i zagadnieniach pokrewnych mozna pisac na
pl.sci.ai.

A.L.

4. Data: 2005-05-28 20:10:41

Od: "Marcin Ciesielski" <m...@k...invalid> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr Kasztelowicz" <p...@a...torun.pl> napisał w wiadomości
run.pl...
> [...]

> medycznych w Bydgoszczy bedzie mogla dac okazje lepszego "formalnego"
> rozwoju neurobiologii w Toruniu i Bydgoszczy.

Osobiście jestem fanem prof. Ducha, wprawdzie nie wspomniałem o nim, ale w
informacji o propozycji tworzenia grupy nie było na to miejsca.
Korzystając z okazji, zachęcam wszystkich do zaglądania na jego stronę
http://www.phys.uni.torun.pl/~duch/indexpl.html, mieści się tam rzeczywiście
niewiarygodny zbiór informacji z różnych dyscyplin. Niespecjalistom (jeśli
tacy czytają ten post) polecam zwłaszcza dział
http://www.phys.uni.torun.pl/~duch/Wyklady/cog_plan.
html. Poza zbiór
odsyłaczy do stron zagranicznych naprawdę robi wrażenie. Szkoda, że prof.
Duch każdy semestr zimowy ma teraz spędzać w Singapurze. A propos
Bydgoszczy - w Instytucie Psychologii AB pracuje jeszcze prof. Edward Jacek
Gorzelańczyk - także niesamowity człowiek (oprócz tego wykłada na
politechnice w Poznaniu, wcześniej pracował w AM w Poznaniu), który zajmuje
się przede wszystkim molekularnymi podstawami pamięci (razem z P. Woźniakiem
był autorem algorytmu optymalizującego powtórki, wykorzystanego w pewnym
bardzo znanym programie...), oprócz tego genetyką (behawioralną i
molekularną - niedawno badał rolę tak popularnego obecnie alternatywnego
splicingu w procesach plastyczności neuronalnej), neuropsychologią, różnymi
zagadnieniami biochemii układu nerwowego, biocybernetyką (właśnie w Poznaniu
prowadzi seminaria na temat przetwarzania informacji w układzie nerwowym) i
kto wie czym jeszcze...
--
W nagłówku adres antyspamowy - w razie pisania prywatnej wiadomości proszę

5. Data: 2005-05-28 20:35:36

Od: "Marcin Ciesielski" <m...@k...invalid> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "A.L." <a...@h...com> napisal w wiadomosci

---------------------------------

> [...]
> nieslychanej popularnosci zagadnienia, b) o tym ze owe posty po
> prostu zagluszaja na owych grupach na przyklad tematyke stawiania

Podaje dwa przyklady z kilku linijek ponad naszymi postami: "sen a hormony"
i "sumienie".
a)Powstania sumienia nie da sie rozpatrywac poza kontekstem ewolucji kory
przedczolowej, a tym niewatpliwie zajmuja sie psycholodzy ewolucyjni i
badacze zwiazani z cognitive neuroscience. Poszukuje sie tez obwodów
neuronalnych odpowiedzialnych za sumienie: wazna role odgrywa tu przeciez
nie tylko kora przedczolowa, lecz takze zakret obreczy (wszyscy widzielismy,
jak rozblyskuje na skanach z fMRI w czasie "konfliktu sumienia"), cialo
migdalowate, a prawdopodobnie takze inne jadra podstawne (vide: obsesja na
tle moralnosci jako zaburzenia obsesyjno-kompulsywne).
b) Rytmami dobowymi, równiez wydzielaniem hormonów w czasie snu steruje
m.in. jadro nadskrzyzowaniowe za posrednictwem innych osrodków pnia mózgu.
Trudno równiez zaprzeczyc, ze kwestia wydzielania somatoliberyny przez
podwzgórze nie jest tematyka zahaczajaca o neuroscience.
--
W naglówku adres antyspamowy - w razie pisania prywatnej wiadomosci prosze
wpisac "op.pl" w miejsce "kutno.invalid".

6. Data: 2005-05-28 22:16:24

Od: A.L. <a...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

----------------------------------

> [...]
>migdalowate, a prawdopodobnie takze inne jadra podstawne (vide: obsesja na
>tle moralnosci jako zaburzenia obsesyjno-kompulsywne).

Kolega byl uprzejmy pomylic grupy: to jest dobre na grupy "sci-fi" i
"paranauki".

> [...]
>Trudno równiez zaprzeczyc, ze kwestia wydzielania somatoliberyny przez
>podwzgórze nie jest tematyka zahaczajaca o neuroscience.

Kolega nie byl uprzejmy a) przeczytac tego co napisalem, b) wykonac
wysilku umyslowego zeby zrozumeic co napisalem.

Ja sie nie pytalem co to jest "neuroscience" ani nie kwestionowalem
takiej dziedziny, ja tylko prosilem o wykazanei ze jest to tematyka
dominujaca na pl.sci.medycyna i pl.sci.biologia, co usprawiedliwialo
by zalozenie nowej grupy.

A.L.

7. Data: 2005-05-30 18:42:36

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> się przede wszystkim molekularnymi podstawami pamięci (razem z P. Woźniakiem

a to ja go znam nie osobiscie ale poprzez publikacje (warto dodac,
ze AB od wrzesnia staje sie Uniwersytetem im. Kazimierza Wielkiego
w Bydgoszczy, natomiast Prof. Ducha znam osobiscie :).

Byc moze taki juz los, ze czesc naszych dobrych uczonych przenosi
sie - jesli pracuja i tu i tu jak Prof. Duch czy Prof. Wolszczan
to bardzo dobrze bo zachowuja wiez z uczelnia. Oczywiscie sa
i byli tez tacy, ktorzy bedac slawni w innych krajach czesc
swojego zycia spedzili w Polsce i tu naukowo pracowali -
przyklad zmarly i pochowany w Toruniu Prof. Brian Wybourne
http://www.phys.uni.torun.pl/phys/KONFERENCJE/konf-w
2005.html
jego strona WWW jest do dzis ... http://www.phys.uni.torun.pl/~bgw/

generalnie udalo mi sie poznac wielu profeorow z wielu
dziedzin tzw. uniwersyteckich i kontakt z nimi byl/jest
bardzo cenny, ale poznalem ich juz po studiach medycznych.
Dlatego, uwazajac ze trzeba poznawac oczywiscie glownie
medycyne ale rozwijac sie takze komplementarnie, jestem
zwolennikiem istnienia medycyny na wieloprofilowych uniwerystetach
i zawsze o tym pisalem, tak aby studenci medycyny mieli dostep
do wielu dziedzin wiedzy. W Polsce mamy tylko dwa takie
uniwersytety - cieszy mnie, ze jednym z nich jest Uniwersytet
Mikolaja Kopernika - ale to juz osobny temat

Pozdrowienia

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz
http://www.am.torun.pl
PGP Key IDs: DH/DSS:0xF3EED8AF

Poparzenie słoneczne! Gorączka, dreszcze.!
Badania genetyczne w zakażeniach, chorobach nowotworowych i nie tylko
ćwiczenia ?
co sadzicie o diecie CAMBRIDGE?
wyniszczenie chorobowe - jaka dieta ? PILNE