Przekształcenie mieszkania własnościowego na ... czy warto?

1. Data: 2009-11-30 12:50:09

Temat: Przekształcenie mieszkania własnościowego na ... czy warto?
Od: "smydan" <s...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Proszę o informację i radę.
Od wielu lat mieszkam w mieszkaniu spółdzielczym własnościowym. Teraz wiem, że
mozna te mieszkania przekształcić na własność odrębną (lub coś w tym stylu).
Pytałam w spółdzielni i powiedzano mi, że mam złożyć wniosek, oni wyrażą zgodę
do 3 m-cy (bo tyle mają czasu), poniosę koszt przekształcenia ok.1000zł i będę
miała pełną własność mieszkania (łącznie z wirtualnym gruntem, mieszkam na 3
pietrze czeropiętrowego bloku). Dodatkowo będę co roku płacić podatek do gminy
z tytułu posiadania nieruchomości. Na moje pytania jakie korzyści dla mnie
wynikają z pełnej własności, albo czego nie mogę zrobić z mieszkaniem mając
tylko tak jak teraz spółdzielcze prawo do lokalu nie uzyskałam odpowiedzi.
Wyczułam, że spółdzielnia nie zachęca do tych przekształceń.
Tylko, że ja też widzę ten jednorazowy niepotrzebny koszt no i coroczny podatek.
Proszę o radę, czy warto i po co się to robi. Kredytu na ew hipotekę
mieszkania nigdy nie wezmę.
smydan

2. Data: 2009-11-30 15:32:04

Od: "emarcin" <e...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Podatek i tak płacisz (spółdzielnia go płaci i rozlicza na mieszkańców).
A co do przekształcenia mieszkania - wszystko zależy od
kondycji spółdzielni - im słabsza tym bardziej należy przekształcać.

Pozdrawiam emarcin

/

3. Data: 2009-11-30 17:53:05

Od: NotBear <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

smydan wrote:
> Proszę o informację i radę.

http://www.eprawnicy.pl/opinie-ekspertow/przeksztalc
enie-spoldzielczego-lokatorskiego-prawa-do-lokalu-we
-wlasnosc/menu-id-192.html

W skrocie: spoldzielcze prawo wlasnosci w wiekszosci przypadkow jest
rownie dobre jak wlasnosc odrebna. Jest dziedziczne, mozna zalozyc KW,
mozna obciazyc hipoteka. Jesli tylko spoldzielnia jest w dobrej
kondycji, to moim zdaniem nie ma sensu ponosic kosztow przeksztalcenia.

Posiadacz odrebnej wlasnosci dzieli zarowno zyski jak i koszty
(najczesciej koszty :-) wynikajace z % posiadanej czesci wspolnej.
Zwykle wspolnota mieszkaniowa jest w stanie lepiej gospodarowac
nieruchomoscia, ale w przypadku spoldzielni przepisy sa tak
skonstruowane, ze przeksztalcenie oplaca sie zrobic gdy na to samo
zdecyduje sie taka ilosc lokatorow, ktorych udzialy beda stanowic
wiekszosc (http://www.coib.pl/adminis_03_09_3.html). Inaczej nie beda
mialy zastosowania przepisy ustawy o wlasnosci lokali regulujace
dzialalnosc wspolnot.

--
NotBear

4. Data: 2009-12-01 09:11:22

Od: "smydan" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Bardzo dziękuję za odpowiedzi.
W mojej klatce mieszka 10 rodzin i nikt nie złożył wniosku o przekształcenie.
Nie wiem czy dobrze rozumuję, ale gdybym przekształciła swoje mieszkanie to
znaczyłoby, że nie jestem już członkiem spółdzieni? Jak w takim razie
spółdzielnia naliczała by mi koszty za ogrzewanie, odśnieżanie itp. Ten
podatek od nieruchomości w sumie też płaciłabym sama więc chyba "czynsz"
miałby inną wartość niż teraz (ciekawe czy korzystniejszą). Jeśli ktoś ma
rozeznanie w tych sprawach to chętnie się dowiem jak to jest. Rozumiem, że
gdyby np cały blok chciał się odłączyć od spółdzielni to mółby po prostu
założyć jakąś odrębną wspólnotę mieszkaniową. Wynika z tego, że pojedyńczego
mieszkania nie warto przekształcać.
Jeszcze raz dziękuję za wpisy.
smydan

5. Data: 2009-12-01 09:53:57

Od: NotBear <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On Dec 1, 10:11 am, "smydan" <s...@g...pl> wrote:
> W mojej klatce mieszka 10 rodzin i nikt nie złożył wniosku o przekształcenie.
> Nie wiem czy dobrze rozumuję, ale gdybym przekształciła swoje mieszkanie to
> znaczyłoby, że nie jestem już członkiem spółdzieni?

Mozesz wystapic ze spoldzielni, ale nie musisz.

> [...]
> podatek od nieruchomości w sumie też płaciłabym sama więc chyba "czynsz"
> miałby inną wartość niż teraz (ciekawe czy korzystniejszą).

Poniewaz spoldzielnia nadal bedzie zarzadca nieruchomosci, wiec oplaty
bedziesz zapewne wnosic w niezmieniony sposob (i w podobnej
wysokosci), wylaczajac podatek, ktory zaplacisz bezposrednio gminie.

> Rozumiem, że
> gdyby np cały blok chciał się odłączyć od spółdzielni to mółby po prostu
> założyć jakąś odrębną wspólnotę mieszkaniową.

Wspolnota to jedno, sposob zarzadzania i dzialajace przepisy to druga
sprawa
Wspolnota powstaje juz gdy 1 mieszkanie sie wyodrebni od spoldzielni,
jednak w takim przypadku nadal dziala prawo spoldzielcze

- Wiecej niz 50% wyodrebnionych liczac po udzialach -> zmiana
fakultatywna: wspolnota moze podjac uchwale o zmianie sposobu
zarzadzania (ustawa o wlasnosci lokali)
- Caly blok -> zmiana obligatoryjna: sposob zarzadu, prawa i obowiazki
wlascicieli podlegaja ustawie o wlasnosci lokali

--
NotBear

6. Data: 2009-12-01 13:58:15

Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid> szukaj wiadomości tego autora

smydan napisał/wrote dnia/on 2009-11-30 13:50:

> [...]
> tylko tak jak teraz spółdzielcze prawo do lokalu nie uzyskałam odpowiedzi.

http://www.rp.pl/artykul/56668,111483_Prawo_spoldzie
lcze_czy_lokum_z_odrebna_wlasnoscia_.html
http://gazetadom.pl/nieruchomosci/1,102725,6521185,S
poldzielcze_wlasnosciowe_prawo_do_lokalu_a_odrebna.h
tml
i http://www.uwlaszczenie.pl/

ŁK

7. Data: 2009-12-01 16:22:40

Od: "smydan" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Bardzo dziękuję za wszystkie wyjaśnienia.

smydan

8. Data: 2009-12-02 09:44:19

Od: "jagr" <j...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "smydan" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
> Bardzo dziękuję za wszystkie wyjaśnienia.
> smydan

Spółdzielnia może z dnia na dzień upaść, może sprzedać budynek za długi
(licytacja), albo może go sprzedać ot tak po prostu. Przyjdzie nowy
właściciel i zaprowadzi nowe porządki. Wykwateruje, podniesie czynsz, etc.
Jeśli masz własność prywatną, to zawsze własność prywatna. Spółdzielcze
prawo własności - zawarcie tylko umowy ze spółdzielnią. Ale jeśli
spółdzielni zabraknie, kto będzie stroną w tej umowie?
Ja tam wolę pełną własność, wraz z % gruntu, potwierdzoną przez notariusza,
wpisaną do rejestru sądowego. W dzisiejszych niepewnych czasach to chyba
bezpieczniejsze.
A spółdzielnie tego nie lubią, bo ubywa im w ten sposób majątku. I przydaje
pracy papierkowej.
Pozdr.
jagr

9. Data: 2009-12-02 09:55:41

Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> bezpieczniejsze.
> A spółdzielnie tego nie lubią, bo ubywa im w ten sposób majątku. I przydaje

Bzdura na bzdurze. Najpierw sprawdź przepisy zanim zaczniesz udzielać takich
rad innym. Kondycja spółdzielni nie ma w ogóle znaczenia, bo lokale mieszkalne
na zasadach spółdzielczego własnościowego prawa nie podlegają egzekucji. W
razie upadku spółdzielni lokale takie są zamieniane na odrębną własność, a
lokale lokatorskie na umowe najmu. A egzekucja jest prowadzona z pozostałego
majątku spółdzielni typu siedziba lub innych nieruchomości.

10. Data: 2009-12-03 06:51:46

Od: "emarcin" <e...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> pozostałego
> majątku spółdzielni typu siedziba lub innych nieruchomości.

Kondycja spółdzielni nie ma w ogóle znaczenia?
Zwykle wierzyciele spółdzielni zabezpieczają swoje prawa i posługują się
przy tym hipotekami. A grunty przy nie wydzielonych mieszkaniach są
własnością spółdzielni.
A co staje się z hipotekami wpisanymi na gruncie pod blokiem gdzie są te
"zamieniane" mieszkania? Znikają? A może przechodzą na te mieszkania?

A jak masz wydzieloną własność to nikt hipoteki nie wpisze.

Pozdrawiam emarcin

prosty monitoriung na 1 kamerze
obnizenie miejsca pod futryne
masa akustyczna