Przepisy ze starej książki kucharskiej

1. Data: 2005-01-06 12:11:59

Temat: Re: Przepisy ze starejksiążki kucharskiej
Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <zspmweul901z$.1f97e8jnzzyc3$.dlg@40tude.net>,
Maciek <d...@p...onet.pl> wrote:

> Czy to aby na pewno dla uproszczenia? Wydaje mi sie, ze to miary z systemu
> nowopolskiego, ktory opieral sie na metrycznym (tam tez kwarta rowna byla
> litrowi, a cal mial 12 linii po 2 mm).

System nowopolski skończył się ok. poł XIX. w. W książkach o których
mowa kwarta nie równa się 1 l. lecz ok. 0,85 l, (1 litr liczono jaki 1 i
1/6 kwarty rosyjskiej, na oko 1 litr równał się kwarcie z czubem). Cal
wynosił nie 12x2mm=24 mm, lecz 2,54 cm.
Czytaj uważnie wątek.

Władysław

1. Data: 2005-01-06 12:23:31

Od: Maciek <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 06 Jan 2005 13:11:59 +0100, Wladyslaw Los napisał(a):

> System nowopolski skończył się ok. poł XIX. w.
> Czytaj uważnie wątek.

Czytam, bez obaw. System rosyjski, obowiazujacy z urzedu, byl stosowany
rownolegle z nieoficjalnym nowopolskim.

Maciek
"Wyglad mam niecodzienny, ale wnetrze mile i spokojne" (TR&A)

1. Data: 2005-01-06 12:35:09

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <i...@4...net>,
Maciek <d...@p...onet.pl> wrote:

> Czytam, bez obaw. System rosyjski, obowiazujacy z urzedu, byl stosowany
> rownolegle z nieoficjalnym nowopolskim.

Jak podaje Szymański do powstania styczniowego. Możliwe, że potem też w
potocznym użyciu stosowano jednostki systemu nowopolskiego, lecz ja
akurat oparłem się nie tyle na danych podręcznikowych, lecz na
przeliczeniach podawanych w ówczesnych książkach kucharskich -- a więc
właśnie na tym, jak te miary rozumiano potocznie w pracy kuchennej. W
końcu nie należy zapominać, że w wydawnictwach pracowali wówczas, tak
jak dziś, redaktorzy, którzy dbali o to, by jednostki miary były
właściwie nazwane i przeliczone.

Władysław

1. Data: 2005-01-06 13:21:00

Od: Maciek <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 06 Jan 2005 13:35:09 +0100, Wladyslaw Los napisał(a):

> [...]
> końcu nie należy zapominać, że w wydawnictwach pracowali wówczas, tak
> jak dziś, redaktorzy, którzy dbali o to, by jednostki miary były

W sumie racja.

1. Data: 2005-01-06 17:21:36

Od: Kamil Raczynski <r...@r...yupe.net> szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los <w...@o...pl> nakibordził(a):

>To się zgadza tyle, że w praktyce kuchennej przed pierwszą wojną
>stosowano dla uproszczenia wielkości zaokrąglone 400 g i 1,5 g.
^^^^^
A nie 15 g?

To ja jeszcze dla uzupełnienia dodam, że w ww. książce, autorka
rzeczywiście stosuje przeliczenie 1 funt = 400 g, podczes gdy łuty
przeliczane są już z różnym zaokrągleniem: "200 gr. (15 łutów) drożdży" /
"150 gr. (12 łutów) drożdży" - najczęściej jednak licząc 50g = 4 łuty, a
więc 1 łut = 12,5 g.

--
Kamil 'Raczek' Raczyński <r...@r...yupe.net>
Co Usenetowicz wiedzieć powinien: http://evil.pl/pip/

Prosty przepis na schab Dawida - wypróbowałam
nawidelcu.pl - wszystko o restaracjach, kuchni, winach, owocach morza, lokalach na calym slasku....
... bita śmietana ...
pierś kacza
makarony,makarony