Przesadzanie brzózki ;-)

1. Data: 2008-02-05 20:31:19

Temat: Przesadzanie brzózki ;-)
Od: "Ponury Jacek" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich!

Czytuję tę grupe jakiś czas i coś tam zawsze zapamiętam, koryguję
dotychczasową wiedze/jej brak ;-)
Mam pytanko.
Chciałem wykopać parę brzózek - samosiejek, tak do70-80 cm i przesadzić na
swoją działkę w formie "małego lasku". Tak 5 - 7 sztuk.
Myślę,że anomalie pogodowe pozwolą mi to zrobić jeszcze w tę niedzielę ;-)
Brzozy będa rosły wzdłuż ogrodzenia, naprzemiennie w dwóch rzędach... chyba.
Proszę o każdą radę: wielkość sadzonki, głębokość dołka, odległości między
drzewkami itd itp.
Gleba rolna 5-tej klasy raczej piaszczysta, teren niczym niezasłonięty.
Pozdrawiam i liczę na Was!
Jacek
A ! Jutro kupuję kilof i sztychówkę! ;-)))

2. Data: 2008-02-05 20:54:33

Temat: Re: Przesadzanie brzózki ;-)
Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

Ponury Jacek wrote:
> [...]
> niezasłonięty. Pozdrawiam i liczę na Was!
> Jacek
> A ! Jutro kupuję kilof i sztychówkę! ;-)))
:)))
Te 70-80 cm to wrecz idealne sadzonki do przesadzania
bo nie namęczysz sie zbytnio przy ich wykopywniu.
Jak znajdziesz takowe to wykop większe 150-180 cm
też powinny się przyjąć ale obkopuj je tak z półmetra wokół o pnia.
Brzozy to nie owocowe , które dla jakości owoców muszą miec swiatło
więc sadzenie - co metr lub połtorej w rzędzie.
Brzozy sa bardzo piekne ale przez weększosc roku lecą z nich drobne liście
i jesli posadzisz je sobie od nawietrznej tzn tak aby liscie leciały Tobie
na podwórko
to pózniej możesz kłnąć swoją decyzję
Z pozdrowieniami i usmiechami
smal

3. Data: 2008-02-05 21:06:32

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Tadeusz Smal pisze:
> [...]

Zrób to bez żadnych ceregieli.

> [...]
> bo nie namęczysz sie zbytnio przy ich wykopywniu.
> Jak znajdziesz takowe to wykop większe 150-180 cm

Zrób co zamierzałeś, a one same nadrobią straty w tym roku.
pozdr. Jerzy

4. Data: 2008-02-05 21:15:58

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

Jerzy Nowak wrote:

> Zrób to bez żadnych ceregieli.

> Zrób co zamierzałeś, a one same nadrobią straty w tym roku.
> pozdr. Jerzy
:)
Nie do konca jest jak piszesz
jezeli sadzimy wieksze drzewko ale z krotko pobcinanymi korzeniami przy pniu
to powinno sie je solidnie przyciac aby przywrocic cien rownowagi miedzy
czescia nadziemna a korzeniami

5. Data: 2008-02-05 22:20:23

Od: "Zbigniew Mazur" <f...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jerzy Nowak napisał:

> Zrób co zamierzałeś, a one same nadrobią straty w tym roku.

Popieram! Nie ma co fatygować się z przesadzaniem wysokich brzózek. Efekt
niewspółmierny do wysiłku. Małe brzózki, najlepiej z nienaruszona bryłą
korzeniową (wielkości wiaderka), dobrze się przyjmą i szybko urosną.
Wieksze, nawet jeżeli sie przyjmą, to często przez pierwsze lata odchorowują
przesadzanie, wiatr je wywraca.
Przesadzaj bez wahania!

Pozdrawiam śmiało, ;-)

Zbyszek

6. Data: 2008-02-06 15:48:05

Od: "Ponury Jacek" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Przesadzaj bez wahania!
>
> Pozdrawiam śmiało, ;-)
>
> Zbyszek

Wielkie dzięki za porady! ;-)
Szpadel kupiłem jednak chyba tandetny, w weekend dam mu popalić;-)
Zobaczyłem też róże pnącą,dziko rosnącą (dawne działki pracownicze).
Może się skuszę na nią! Czy mam ją przyciąć? Jaka bryła ziemi do
przesadzenia?
Obecnie długość gałązek do 1,50 m .
Pozdrawiam!
Jacek

7. Data: 2008-02-06 18:35:48

Od: Marta Góra <m...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 6 Feb 2008 16:48:05 +0100, Ponury Jacek napisał(a):

> [...]
> Zobaczyłem też róże pnącą,dziko rosnącą (dawne działki pracownicze).
> Może się skuszę na nią! Czy mam ją przyciąć? Jaka bryła ziemi do

No niestety nie pójdzie tak łatwo, zwłaszcza tandetnym szpadlem. Róze mają
głęboki system korzeniowy i już po 2-3 latach moze być problem z
rpzesadzeniem. Sprawdź czy nie ma odrostów. Ewentualnie po prostu kup,
róże są tanie (od 5 do 25 zł max). Moim zdaniem szkoda czasu i energii na
te wykopki.

Pozdrawiam,
Marta

8. Data: 2008-02-07 15:33:58

Od: "Marek Migurski" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Brzoza wbrew delikatnej "posturze" to jest "żelazna" roślina. Sądzę, że co
do wielkości sadzonki, może się Pan pozbyć jakichkolwiek obaw. Co do gleby -
też. Zgodnie z wszelkimi zasadami przesadzania czego kolwioek, należy w
każdym razie, starać się bryłę korzeniową wydobyć w całości. Dołek wykopać
taki, by ta bryła się zmieściła w całości i jeszcz z pięć cm, żeby ją Pan
mógł przysypać ziemią... Po zasypaniu i przyklepaniu podlać...

Pozdrawiam.

9. Data: 2008-02-07 21:30:14

Od: "Ponury Jacek" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> rpzesadzeniem. Sprawdź czy nie ma odrostów. Ewentualnie po prostu kup,
> róże są tanie (od 5 do 25 zł max). Moim zdaniem szkoda czasu i energii na

Zdecydowanie masz rację ;-)
Umożliwi mi to zakup kilku i posadzenie w jakiejś "konfiguracji" ;-)))
Kupię też iglaki. Widziałem na osiedlu takie piękne, które mimo wysokości
około 5-6m mają ciągle gałęzie tuż przy ziemi. Szyszki podłużne tylko na
szczycie...jeszcze tylko muszę dowiedzieć się nazwy ;-)
Pozdrawiam!

10. Data: 2008-02-08 08:15:36

Od: "waldek" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Kupię też iglaki. Widziałem na osiedlu takie piękne, które mimo wysokości
> około 5-6m mają ciągle gałęzie tuż przy ziemi. Szyszki podłużne tylko na
> szczycie...jeszcze tylko muszę dowiedzieć się nazwy ;-)

To prawdopodobnie świerk serbski - tak się właśnie zachowują :)
Ponadto bardzo ładny pokrój i bezproblemowe.
Pozdrawiam - Waldek

Szpadle
WYSIEWANIE YUCCA I AGAVE
hipeastrum i tarczniki