Przyobiecane:Psychologia zdrowia dla redakcyjnej weny psp ;)

1. Data: 2003-11-17 23:16:39

Temat: Przyobiecane:Psychologia zdrowia dla redakcyjnej weny psp ;)
Od: "zielsko" <zielsko_p@WYTNIJ_TOtlen.pl> szukaj wiadomości tego autora

Obra redakcjo i użyszkodnicy ;) i użytkowniczki.
Miałem chwilę wolnego i ochotę na powtórkę.

pon lis 17 14:16:49 2003 zielsko

Psychologia zdrowia.

Psychologia zdrowia jest najmłodszą, ale też i tez najpolularnieszą,
dziedziną zastosownia psychologii w zakresie zdrowia i choroby. Stanowi ona
kontynuację i rozwój takich kierunków jak medycyna psychosomatyczne, medycyna
behawioralna, psychologia medyczna.

Medycyna psychosomatyczna ma rodowód psychoanalityczny a jej twórcami byli
psychiatrzy. Źródło niektórych chorób somatycznych upatrywano w
nieświadomych konfliktach. Uważano, iż określone traumatyczne doświadczenia
przeżyte w dzieciństwie prowadzą do powstawania wewnętrznych konfliktów,
które są przyczyną określonych chorób. Odmiennych sposobem patrzenia na
przyczyny chorób cechowało się podejście Dunbar. Określone choroby
kojarzyła ona z określonym profilem osobowościowym. Alexander bardziej
rozbudowan koncepcję obejmujacą trzy czynniki:
-cechy osobowości, związane z nieświadomymi konfliktami, powstałymi w okresie
dzieciństwa
-sytuację która powstał bezpośrednio przed zachorowaniem
-konstytucjonalna słabość określonego narządu(słabe ogniwo)

Obecnie klasyczne poglądy wymienione powyżej są obecnie nieakceptowane. Jest
kilka przyczyn takiego stanu.
1)koncepcje te opierały się na badaniach i obserwacjach klinicznych,
czyli zarzuty metodologiczne
2)dychotomia procesów ciała i psychiki, dziś wiemy już o komunikacji
pomiędzy OUN i układem immunologicznym
3)Koncepcje te koncentrowały sie tylko wokół wybranych chorób,
pomijanie czynników psychicznch w przebiegu powstawaniu i leczeniu
chorób o podłożu organicznym
4)koncepcje te opisywane są dość hermetycznym językiem psychoanalizy

Początkowo nie dostrzegano ogromnego postępu w badaniach
psychofizjologicznych. Dopiero w latach trzydziestych przedstawicieli
psychosomatyki dostrzegli rolę badań dotyczących mechanizmów tłumienia i
wyparcia. Sztandarowym badaniem z tego pola jest eksperyment Deutscha,
dotyczący zmian w fizjologicznym funkcjonowaniu organizmu na nieświadomy
problem(powstały w wyniku sugesti hipnotycznej) i braku takiej reakcji po
uświadomieniu sobie problemu.

Współcześnie medycyna psychosomatyczna postrzegana jest przez pryzmat
poglądów Groena "Medycyna psychosomatyczna bazuje na holistycznym ujmowaniu
człowieka zarówno w zdrowiu jak i chorobie" jak i Lipowskigo który wysuwa
następujące postulaty:
-człowiek jest organizmem biopsychospołecznym,
odbierającym przechowującym i przetwarzającym, tworzącym i przekazującym
informacje, które wywołują emocje
-zdrowie i choroba to stany współdeterminowane
przez czynniki biopsychospołeczne
-w badaniu, leczeniu i zpobieganiu należy brać pod uwagę
wszystkie z tych trzech klas czynników.
-etiologia wieloczynnikowa
-optymalna opieka to uwzględnienie powyższych postulatów

Współcześnie medycyna psychosomatyczna zbliza się do innego kierunku jakim
jest medycyna behawioralna. W syntetycznym ujeciu medycyna behawioralna to
"dziedzina interdyscyplinarna, zajmująca się rozwojem i integracją wiedzy i
technik z zakresu nauk behawioralnych i biomedycznych, pozwalających na
zrozumienie zdrowia i choroby, oraz zastosowaniem tej wiedzy i technik w
prewencji, diagnozie, leczeniu i rehabilitacji".

Psychologia medyczna.
W latach siedemdziesiątych zaczęto stosować psychologię w lecznictwie
pozapsychiatrycznym. Według I. Heszen-Klemens psychologia medyczna to dział
psychologii stosowanej którego przedmiotem są psychologiczne aspekty
powstawania, przebiegu i leczenia chorób somatycznych, rozpatrywane zarówno na
poziomie jednostki jak i systemu. Wyróżnić można trzy wymiary tworzące
problematykę tej dziedziny:
-interdyscyplinarność
-sytuacyjność, człowiek jest zawsze w jakiejś sytuacji
-podmiotowość
Wymiary te obecne są także w psychologii zdrowia.

Joseph Matarazzo, 'ojciec' psychologii zdrowia wraz z współpracownikami
wypracowali powszechnie przyjętą i cytowaną definicję tej dyscypliny:
"Psychologia zdrowia to całokształt specyficznego oświatowego, naukowego i
profesjonalnego wkładu psychologii jako dyscypliny do promocji i utrzymywania
zdrowia, zapobiegania i leczenia chorób, rozpoznawania etiologicznych i
diagnostycznych korelatów zdrowia, choroby i zbliżonych dysfunkcji, a także
do analizy i optymalizacji opieki zdrowotnej i kształtowania polityki
zdrowotnej". Z takiego definiowania wynikają następujące założenia:
-włączenie problematyki zdrowia, a nie tylko choroby do obszaru psychologii
związanej z medycyną,
-zdrowie i choroba nie wykluczją się są traktowane jako dwa bieguny tego samego
kontinuum,
-przekraczanie obszaru patologii i zwrócenie uwagi na zasoby człowieka i
możliwości ich rozwoju,
-położenie nacisku na ochronę i promocję zdrowia, co koresponduje z tendencjami we
współczesnej medycynie,
-zdrowie uważane jest jako społecznie uznawana wartość
i nie ogranicza się go tylko do systemu opieki zdrowotnej, obejmuje
ono wszystkie najważniejsze dziedziny życia człowieka.

Konsekwencją tego jest nakreślenie roli i zadań tej dziedziny.
1)Poszukiwanie czynnikiów istotnych dla zdrowia poprzez:
-rozszerzenie badań nad emocjami pozytywnymi, poczuciem kontroli i poczuciem własnej
skuteczności,
-pogłębienie badń nad czynnikami zewnętrznyumi wpływającymi poprzez sferę
pscyhiczną,
-kontynuowanie, rozwijanie badań nad strukturami psychicznymi
sprzyjającyymi zachowaniu dobrego zdrowia,
-rozwój badań nad zachowaniami zdrowotnymi i zdrowym stylem życia,
2)Działania praktyczne na terenie medycyny:
-praca z pacjentem(diagnostyka, terapia, rechabilitacja),
-praca z personelem(edukacja psychologiczna, kształtowanie umiejętności
interpersonalnych),
-usuwanie zakłóceń w relacji pacjent-lekarz(np.nieprzestrzeganie zaleceń
lekarskich)
-praca z rodziną pacjenta
-rozwiązywanie problemów w organizacji i zarządzaniu placówkami medycznymi
3)Działania adresowane do ludzi zdrowych-promocja zdrowia:
-tworzenie podstaw teoretycznych dla promocji
-prowadzenie badań w warunkach naturalnych
-poszukiwanie metod skutecznej pracy
-interdyscyplinarność.

Należy zaznaczyć, że w odróżnieniu od porzednihc podejść, psychologia
zdrowia zanurzona jest paradygmacie salutogenetycznym, polegającym na
poszukiwaniu czynników sprzyjającyhc zdrowiu, zachowywanemu pomimo
niekorzystnych okoliczności.

Ale o koncepcjach zdrowia kiedy indziej ;)

Ktoś znalazł błędy?
Paweł Zioło gpg:09504E96 http://fotozielsko.prv.pl
jestem kołem, którego środek jest wszędzie, a obwód nigdzie

1. Data: 2003-11-18 00:24:43

Od: "puciek2" <p...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

zielsko <zielsko_p@WYTNIJ_TOtlen.pl> napisał(a):
<pan.2003.11.17.17.11.37.580258@zielona>

[...]

> -człowiek jest organizmem biopsychospołecznym,
> odbierającym przechowującym i przetwarzającym, tworzącym i przekazującym
> informacje, które wywołują emocje

Najbardziej mnie interesuje powyższe. Czy mógłbyś opisać swoimi słowami jak
rozumiesz powyższe zdanie. Najchętnie jaknajdokładniej ('jak dla trupa').
We mnie owo zdanie budzi emocje jak 'przy wywoływaniu ducha'. Ciekaw jestem
twojej interpretacji i związanych z tym emocji.

[...]

Pozdrawiam,
puciek.

1. Data: 2003-11-18 04:46:29

Od: "zielsko" <zielsko_p@WYTNIJ_TOtlen.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 18 Nov 2003 00:24:43 +0000, puciek2 wrote:

> Najbardziej mnie interesuje powyższe. Czy mógłbyś opisać swoimi słowami
> jak rozumiesz powyższe zdanie. Najchętnie jaknajdokładniej ('jak dla trupa').

??? Dla mnie to zdanie jest jasne, ale ok. Funkcjonujemy na tych trzech
płaszczyznach, można jeszcze dodać duchową, mamy ciało psychikę i funkcjonujemy
jako źwirze stadne. Odbieramy ze różne informacje, filtrujemy je, zapamiętujemy,
przetwarzamy, sami przy tym wysyłamy informacje dla otoczenia i siebie.
Informacje w każdej z tych faz wywołują w nas emocje-patrz ciało migdałowate,
patrz ocena poznawcza w koncepcji Lazarusa. Przypomnij sobie narodziny swojego
dzieciaka.

> We mnie owo zdanie budzi emocje jak 'przy wywoływaniu ducha'. Ciekaw jestem

Nie rozumiem.

> twojej interpretacji i związanych z tym emocji.
Dominuje zdziwienie dla Twego pytania. :)

1. Data: 2003-11-19 13:50:05

Od: "puciek2" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

zielsko <zielsko_p@WYTNIJ_TOtlen.pl> napisał(a):
<pan.2003.11.18.04.46.28.140123@zielona>

[...]
> [...]
zapamiętujemy,
> przetwarzamy, sami przy tym wysyłamy informacje dla otoczenia i siebie.

Załóżmy wstępnie że na razie ok.

> Informacje w każdej z tych faz wywołują
> w nas emocje-patrz ciało migdałowate,
> patrz ocena poznawcza w koncepcji Lazarusa.

tu następuje owe wywoływanie ducha.

> Przypomnij sobie narodziny swojego
> dzieciaka.

A tu już trochę lepiej (IMO).

> Nie rozumiem.

W skrócie tak:
1. pewne (mniej lub bardziej) zrozumiałe operacje
2. wywołują emocje

dla mnie podobne do

1. pewne (mniej lub bardziej) zrozumiałe operacje
2. wywołują (lub nie) ducha.

> Dominuje zdziwienie dla Twego pytania. :)

Na razie chciałbym uniknąć dokładniejszego (z mojej strony)
wyjaśniania o co chodzi. Załóżmy że to trochę [OT].
Chciałbym Cię jednak zachęcić (jeśli masz taką ochotę)
do podzielenia się własnymi refleksjami nad tym co tu sygnalizuję
a wiąże mi się z wątkiem "abstrakt vs. konkret" w korzeniu
puciek & Mania. No ale jeszcze raz podkreśle to może być lekko [OT].

pozdrawiam,
puciek.

1. Data: 2003-11-19 23:26:40

Od: "zielsko" <zielsko_p@WYTNIJ_TOtlen.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 19 Nov 2003 14:50:05 +0100, puciek2 wrote:

> Załóżmy wstępnie że na razie ok.

> tu następuje owe wywoływanie ducha.

> A tu już trochę lepiej (IMO).

Ale to to samo. Przypomniałeś sobie te narodziny?
To terz zastanów się co się stało, że powstały w Tobie emocje?

> 1. pewne (mniej lub bardziej) zrozumiałe operacje 2. wywołują (lub nie)
> ducha.

Kwestionujesz istnienie emocji czy pożądasz ich zdefniniowania?

> [...]
> tu sygnalizuję a wiąże mi się z wątkiem "abstrakt vs. konkret" w korzeniu
> puciek & Mania. No ale jeszcze raz podkreśle to może być lekko [OT].

Niekoniecznie OT. Idzie Ci o hermetyczność języka czy o rozumienie tego co się
dzieje/kryje pod słowami?
Zerknę do watku.
Pozdrawiam.

1. Data: 2003-11-20 10:32:48

Od: "puciek2" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

zielsko <zielsko_p@WYTNIJ_TOtlen.pl> napisał(a):
<pan.2003.11.19.15.45.00.729425@zielona>

[...]

> Kwestionujesz istnienie emocji czy pożądasz ich zdefniniowania?

Otóż wręcz odwrotnie. Jeżeli miałbym się domagać zdefiniowania
czegoś to tego czym jest informacja i jak przebiegają wymienione
na niej operacje.

[...]

pozdrawiam,
puciek.

1. Data: 2003-11-21 06:22:23

Od: "Pyzol" <n...@s...ca> szukaj wiadomości tego autora

"zielsko" <zielsko_p@WYTNIJ_TOtlen.pl> wrote in message

Pozwole sobie nieco rozwinac:

> -usuwanie zakłóceń w relacji pacjent-lekarz(np.nieprzestrzeganie zaleceń
> lekarskich)

Symptomatyczne,ze jako przyklad zaklocen podajesz cos co jest "wina"
pacjenta. (:

Ja bym sprawe ujela jako "Ksztalcenie i doskonalenie personelu medycznego
w zakresie procesu komunikacji z pacjentem".

U nas juz wraczy tego ucza, ale wiekszosc jest, najwyrazniej, zbyt tepa;) -
bo bynajmniej nie chodzi tu li tylko o to aby sie usmiechac i byc m i l y
m.

> -interdyscyplinarność.

Wyraziles sie b. malo precyzyjnie, ale o ile dobrze wyczuwam, to popieram
obiema recamy:)

> Ktoś znalazł błędy?

"ReCHabilitacja"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
( i chyba jedna literowka)
Kaska

1. Data: 2003-11-22 12:25:28

Od: "zielsko" <zielsko_p@WYTNIJ_TOtlen.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 21 Nov 2003 00:22:23 +0000, Pyzol wrote:

> Symptomatyczne,ze jako przyklad zaklocen podajesz cos co jest "wina" pacjenta.
> (:

Symptomatyczne jest to, że Twoim zdaniem nieprzestrzeganie zaleceń lekarskich jest
winą pacjenta.

> Wyraziles sie b. malo precyzyjnie, ale o ile dobrze wyczuwam, to popieram obiema
> recamy:)

Idzie o to co by się nie zamykać w swoim pokoiku i patrzeć tylko przez jedno
okienko, a zaprosić innych podglądaczy i zorientować się co oni widzą i jak. Tak
metaforycznie.
Paweł Zioło GnuPG:09504E96 http://fotozielsko.prv.pl
jestem kołem, którego środek jest wszędzie, a obwód nigdzie

1. Data: 2003-11-22 15:39:43

Od: "Pyzol" <n...@s...ca> szukaj wiadomości tego autora

> Symptomatyczne jest to, że Twoim zdaniem nieprzestrzeganie zaleceń
lekarskich jest
> winą pacjenta.

A jeszcze bardziej, ze nie zauwazasz cudzyslowu ( abys zauwazyl, zostawiam
cytat).
> Idzie o to co by się nie zamykać w swoim pokoiku i patrzeć tylko przez
jedno
> okienko, a zaprosić innych podglądaczy i zorientować się co oni widzą i
jak. .

A fe! A zdrowiej to ( skoro jestesmy przy temacie;) na swiezym powietrzu, w
parku, cwarza w cwasz z ogladanymi?;)
Kaska

1. Data: 2003-11-22 23:28:15

Od: "zielsko" <zielsko_p@WYTNIJ_TOtlen.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 22 Nov 2003 09:39:43 +0000, Pyzol wrote:

> A jeszcze bardziej, ze nie zauwazasz cudzyslowu ( abys zauwazyl, zostawiam
> cytat).

Dobrze wiesz o co idzie :) Nieprzestrzeganie jest właśnie w niewłaściwej RELACJI
pomiędzy lekarzem, a pacjentem. A nie w "winie", pacjenta czy "winie" lekarza.
Więc uprasza się o nie dopatrywanie się trzeciego dna w mojej wypowiedzi :)

> A fe! A zdrowiej to ( skoro jestesmy przy temacie;) na swiezym powietrzu, w
> parku, cwarza w cwasz z ogladanymi?;)

Oko w oko, nos w nos, usta usta ;)
Dobrej nocy.

Paweł Zioło GnuPG:09504E96 http://fotozielsko.prv.pl
jestem kołem, którego środek jest wszędzie, a obwód nigdzie

INFORMACJE POTRZEBNE
Oczy dzieci
szukam psychologa...
Psychiatry mi potrzeba!!!