Psychologia stanie się nauką biologiczną - albo zginie

1. Data: 2005-08-29 21:38:25

Temat: Psychologia stanie się nauką biologiczną - albo zginie
Od: "Andrzej Trzebiński" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marcin Ciesielski" <m...@o...ciemnogrod.pl> napisał
w wiadomości news:de7u17$gbo$1@news.onet.pl...
> [...]

> dwaj profesorowie - jeden skończył fizykę, a potem pracował w AM
> (prof. Piotr Jaśkowski), a drugi medycynę i biologię (prof. Edward
> Jacek Gorzelańczyk). Właśnie tacy ludzie przyczyniają się do rozwoju
> psychologii jako nauki, natomiast rdzenni "psychologowie" zwykle
> pozostają w tyle. Dlaczego tak się dzieje? Jeśli tak będzie nadal,
> to psychologia pozostanie nauką bez przyszłości. Niejeden student
> czy pracownik wydziału nauk ścisłych czy przyrodniczych gardzi
> studentami czy pracownikami wydziałów uważanych za humanistyczne.
> Zastanówmy się, czy być może taki ktoś nie ma racji.

Już teraz na wielu uniwersytetach zachodnich psychologia jest łączona
z neuronaukami i uznawana za jedną z "nauk o życiu" (life science).
Psychologia bez neuronauki nie może istnieć, inaczej stanie się
dinozaurem skazanym na wymarcie.

2. Data: 2005-09-01 07:58:07

Od: "kilgore trout" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Andrzej Trzebiński" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]

oczywiście Ze tak!!!

ja bym jeszcze dodal do tego "modelowanie procesów ewolucyjnych" -
oczywiscie ze to sie robi!!! tylko ze na... wydzialach biologii, nauk
przyrodniczych - i dobrze ze tak jest bo wyniki dostaja powazną podbudowę
teoretyczna osadzoną w realiach matematyki (statystyki) a nie oparta jedynie
na nieuzasadnionych teoriach
.

:))) no własnie! szczególnie mi sie podoba: "nie widzących swiata poza
sobą!!!"

moze nie "gardzi" ale ma powazne watpliwosci do metodologii i wyciaganych
wniosków.
Na szczęscie zbiologizaowanie psychologii juz sie w Polsce rozpoczyna co
prawda, tak jak pisałem, na wydziałach biologicznych ale ktoś musi dac
przykład :)

pozdrawiam
K.T.

Wprowadzenie do neuronauk - jaki podręcznik najlepszy?
Zimne napoje a... krtań
Podwyższone OB???
chłoniak ziarniczny
dolegliwości sercowe spowodowane nerwica