dyzur

11. Data: 2002-06-07 11:59:46

Temat: Re: dyzur
Od: "Too Old w pracy" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Bogusław Radzimierski <a...@o...pl> w wiadomości do
grup dyskusyjnych
napisał:AEELLCFPEPACHFAEFIBEOEPLCCAA.abies@ogrod-bot
aniczny.pl...

> www.ogrod-botaniczny.pl
>
> Milo mi ze kontynulujesz ten watek :-))
> Dodam tylko nieskromnie ze obok podkolana niesmialo kwitnie Dactylorhiza
> maculata:-)
> Warto wiedziec:
> W Polsce rosnie w gorach.
> Warto pamietac:
> Wszystkie storczyki sa prawnie chronione i pozyskiwanie ich z naturalnych
> zrodel jest karane .
> Pozdrawia z Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich.

A tak michochodem i niesmiało - kiedy można sie pojawic aby zobaczyć i może
coś uszczknąć z kolekcji storczyków.
Czy to dobra pora,czy nie ???

-
J.Krzysztof Chiliński
dom : j...@p...pl ; j...@p...onet.pl
praca : j...@i...pl
http://republika.pl/jkch1/
http://www.tymofarm.pl/

12. Data: 2002-06-07 12:00:46

Temat: Re: Odp: dyzur
Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

http://mapage.noos.fr/photo.orchidee/Militaris%201.j
pg

A co na to Flora O.:
Orchis militaris L. - storczyk kukawka
Nazwy drugorzedne, dawne i ludowe: jajka, kukaweczka, kukawka, kukawka
wielka, lisie jajka, stojaczek, storczyk kukaweczka, storczyk kukawka,
storczyk lisie jajka, storczyk wielkokwiatowy.
Etymologia: gr. orchis = moszna - odniesienie do ksztaltu bulwiastych
korzeni; lac. militaris = wojskowy, zolnierski - nawiazanie do budowy
kwiatu: górne dzialki kwiatu tworza wyrazny helm.
Rodzina: Orchidaceae, storczykowate.
Forma zyciowa: bylina.
Forma zyciowa wg Raunkiaera: geofit.
Kwitnienie: od maja do czerwca.
Zapylanie: roslina owadopylna i samopylna.
Rozsiewanie: roslina rozsiewana przy udziale wiatru (anemochoria).
Wystepowanie: laki, zbocza, skraje lasów, zarosla; glównie na nizu.
Czestosc wystepowania: gatunek rzadki, ustepujacy.
Uwagi: roslina pod calkowita ochrona.
Varia: bulwy stosowano w lecznictwie.

> Tubylcy storczyka szerokolistnego Dactylorhiza majalis rowniez nazywaja
> kukawka :-))
> Rosnie na lakach i jest w Polsce szeroko rozpowszechniony.

http://www.nppodyji.cz/FOTO/FLORA12.JPG

Wedlug Flory O. inni kukawka nazywaja jeszcze:
Primula veris L. -pierwiosnek lekarski
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/primula/primu/primve
r5.jpg
Synonimy: Primula officinalis (L.) Hill
Nazwy drugorzedne, dawne i ludowe: pierwiosnka lekarska; aurikel, boza
ruczka, (bukwica), (bukwica biala), bukwina biala, klucze swietego Piotra,
kluczyk, kluczyki, kluczyki niebianskie, kluczyki niebieskie, kluczyki
swietego Jana, (kukawka), kurza stopa, kurza stopka, kurze stopy, mnohin,
paralizowe ziele, pierwianek, pierwiosnek, pierwiosnek kluczyki,
pierwiosnek wiosenny, pierwiosnka, pierwiosnka kluczyki, pierwiosnki,
pierwiosnki kluczyki, pierwostka, pizmowe ziele, prymaski, prymulki,
(przylaszczki), uszko niedzwiedzie, ziele paralizowe.

Etymologia: lac. primus = pierwszy + -ulus = przyrostek oznaczajacy
zdrobnienie - odniesienie do zakwitania wiosna wczesniej od innych roslin;
lac. ver = wiosna - nawiazanie do pory kwitnienia.
Rodzina: Primulaceae, pierwiosnkowate.
Forma zyciowa: bylina.
Forma zyciowa wg Raunkiaera: hemikryptofit.
Kwitnienie: od marca do maja.
Zapylanie: roslina owadopylna.
Rozsiewanie: roslina rozsiewana przy udziale wiatru (boleochoria) i
zwierzat (myrmekochoria).
Wystepowanie: zarosla, widne lasy i ich skraje, murawy, w górach rzadko.
Czestosc wystepowania: gatunek czesty w wielu regionach.
Uwagi: roslina lecznicza, pod czesciowa ochrona.
Varia: zmienny, 3 podgatunki.
--
Pozdr. Jerzy Nowak
Wawa

13. Data: 2002-06-10 07:13:00

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

> D.P.
>
> Owszem tak,wymarz to miejsce ze swojej pamieci ;-)
> to Orchis militaris zwany w potocznej nazwie Storczyk kukawka.
> Pozdrawia z Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich.
> Bogusław Radzimierski.
> www.ogrod-botaniczny.pl

Z duza niesmialoscia male sprostowanie:
Nie, zebym chciala podwazac autorytety, ale jesli to mialo liscie
kropkowane, to chyba nie mogl byc Orchis militaris. Zwalszcza, ze rosl na
lace. Ten gatunek ma liscie zielone, bez plam, skupione w dolnej czesci
lodygi i rosnie raczej w cieplolubnych, suchych murawach.
To, co widzial Darek, to prawdopodobnie Dactylorhiza majalis -
Storczyk=stoplamek=kukulka majowa (ludowo kukawka). Wystepuje na
wilgotnych lakach w calej Polsce, miejscami jeszcze b. czesto. Laki moga
byc wypasane, albo jednorazowo wykaszane. Wrazenie hiacynta jak najbardziej
sluszne - ma dosyc masywne kwiatostany. O. militaris jest delikatniejszy.
Pozdrawiam - Ewa Sz.

14. Data: 2002-06-10 07:49:49

Od: Darek Pakosz <d...@t...uhc.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> sluszne - ma dosyc masywne kwiatostany. O. militaris jest delikatniejszy.

Zgadza sie. Laki sa podmokle. Rosnie tego mnostwo. Liscie ma na calej
lodydze coraz mniejsze ku gorze.

Od razu wiedzialem ze to nie storczyk. Gdzie na takim zadu..u storczyk
urosnie:-))

Pozdr.

D.P.

Widze ze w takim tepie b. szybko rozwiazecie moje botaniczne zagadki.

15. Data: 2002-06-10 07:58:05

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Darek Pakosz <d...@t...uhc.lublin.pl> wrote in
.uhc.lublin.pl:

> [...]
>
> Pozdr.
>
> D.P.
>
> Widze ze w takim tepie b. szybko rozwiazecie moje botaniczne zagadki.

Darku kochany! TO JEST STORCZYK!!! Bo nalezy do rodziny storczykowatych! I
jak najbardziej nalezy mu sie szacunek jako gatunkowi prawnie chronionemu.
Ze nazywa sie Dactylorhiza, to nie powod, zeby go lekcewazyc. Nie badzmy
rasistami. A tak na marginesie, to D. zostala wylaczona calkiem niedawno z
rodzaju Orchis=storczyk, ze wzgledu na m.in. palczasto podzielone bulwy. W
kluczu do znaczania roslin Szafera i spolki jest jeszcze jako Orchis. Jest
u Cie pospolita, to sie tylko ciesz, bo jak wymieranie pojdzie dalej w
takim tempie, to Twoje potomstwo cieszyc sie nia juz nie bedzie...
Smetnie sie zrobilo na koniec.
Serdecznie pozdrawiam - Ewa Sz.

16. Data: 2002-06-10 08:00:35

Od: Darek Pakosz <d...@t...uhc.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> u Cie pospolita, to sie tylko ciesz, bo jak wymieranie pojdzie dalej w
> takim tempie, to Twoje potomstwo cieszyc sie nia juz nie bedzie...

Z tego co widze to na razie nic nie zagraza ty storczykom. A to dlatego ze
wypasac krow ani kosic juz sie nie oplaca. Biotop lakowy wraca do
rownowagi. Jedynym zagrozeniem moze byc las, ktory te laki zarosnie.

Pozdr.

D.P.

17. Data: 2002-06-10 08:13:20

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Darek Pakosz <d...@t...uhc.lublin.pl> wrote in
.uhc.lublin.pl:

> [...]
> dlatego ze wypasac krow ani kosic juz sie nie oplaca. Biotop lakowy
> wraca do rownowagi. Jedynym zagrozeniem moze byc las, ktory te laki

To prawda, ze ogolna zapasc rolnictwa wychodzi na dobre niektorym roslinom,
ale akurat stroczyki lakowe sa bite za dobrobytu (bo mokre łąki są
meliorowane, nawozone, podsiewane lub zaorywane) i za kiepskobytu (bo laki
nie sa koszone i odtwarza sie las). I tak zle, i tak niedobrze. A one sa
bardzo wrazliwe. I ogolnie zaczynaja sie wycofywac. Co prawda D. majalis
nie jest jeszcze na Polskiej Czerwonej Ksiedze, ale jakby doslownie
potraktowac wskazania ochroniarskie, to ze wzgledu na tempo zanikania
wlasciwie powinna byc.
Pozdrawiam - Ewa Sz.
PS. Nie mow tak brzydko o swoim rejonie, bo botanicznie to on jest duuuzo
ciekawszy od np. Dolnego Slaska :-))))))

18. Data: 2002-06-10 08:28:52

Od: Darek Pakosz <d...@t...uhc.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

> PS. Nie mow tak brzydko o swoim rejonie, bo botanicznie to on jest duuuzo
> ciekawszy od np. Dolnego Slaska :-))))))

Miejsce, o ktorym pisalem lezy 30 km od Gor Swietokrzyskich.
I rzeczywiscie rosna tam ciekawe rosliny. Na obszarze 2 km jest srodowisko
podmokle oraz suche.
Tu gdzie mieszkam teraz jedynymi ciekawymi roslinami sa winorosla;-)

D.P.

19. Data: 2002-06-10 08:37:50

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Darek Pakosz <d...@t...uhc.lublin.pl> wrote in
.uhc.lublin.pl:

> Tu gdzie mieszkam teraz jedynymi ciekawymi roslinami sa winorosla;-)
>

> D.P.

Janusz Cie na pewno poprze! :-))))))))
Ewa

20. Data: 2002-06-10 08:59:27

Od: Darek Pakosz <d...@t...uhc.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

On 10 Jun 2002, Ewa Szczęśniak wrote:

> Darek Pakosz <d...@t...uhc.lublin.pl> wrote in
.uhc.lublin.pl:

> Janusz Cie na pewno poprze! :-))))))))
> Ewa

No i prosze. Zatoczylismy kolo. Zaczelo sie od storczykow ale i tak musial o
skonczyc sie na tym co najciekawsze.
Prawda Januszu?

Pozdr.

D.P.