Ratujmy Puszczę Białowieską

1. Data: 2005-02-27 22:30:00

Temat: Ratujmy Puszczę Białowieską
Od: "Jagoda" <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Kochani!!!
My tu często sobie tak miło rozprawiamy na temat ochrony przyrody i ważny
jest
dla nas każdy badylek, a tam na północy kraju umiera z rąk ludzkich
najcenniejszy obiekt przyrodniczy Europy - Puszcza Białowieska. Leśnicy
równo tną drzewa 130 letnie!!!.Nie pozwólmy zrobić z Puszczy lasu
gospodarczego (jeden gatunek, ten sam wiek i taka sama wielość, których jest
wiele milionów hektarów) póki jeszcze nie jest za późno!!!!
Wyślijmy każdy z osobna poniższy apel do naszych władz, może to pozwoli
uświadomić im że nie jest na obojętny ten problem.
Wstrząśnięta po obejrzeniu filmu jak znika Puszcza Białowieska - Jagoda:-(
PS Chętnym udostępnię film do obejrzenia

"Dnia 10 czerwca 2003 r. Minister Środowiska zatwierdził nowe plany
zarządzania dla Puszczy Białowieskiej. Zakładają one w latach 2002-2011
znaczny wzrost pozyskania drewna w jednym z najcenniejszych lasów Europy.
Równocześnie, pomimo apeli autorytetów ze świata nauki, kultury i sztuki,
zostało zniesione moratorium na wyrąb ponadstuletnich drzew i drzewostanów.
Ingerencja w procesy przyrodnicze ma również miejsce na terenie obszarów
chronionych Puszczy Białowieskiej, gdzie wykonuje się tzw. cięcia sanitarne.
Dlatego też zwracamy się o poparcie naszego apelu i wysłanie żądań ochrony
Puszczy Białowieskiej do najwyższych władz Rzeczypospolitej Polskiej"

APEL
Pragnę wyrazić swoje najgłębsze zaniepokojenie sytuacja ostatniego
naturalnego nizinnego lasu Europy - Puszczy Białowieskiej. Pomimo składanych
przez Rząd Polski deklaracji, iż obejmie Puszczę Białoweską należytą
ochroną, niszczenie jednego z najcenniejszych obiektów przyrodniczych Europy
trwa nadal. Dlatego domagam się od najwyżych władz Rzeczypospolitej
Polskiej:

1. natychmiastowego przywrócenia zakazu wycinania drzew w drzewostanach
ponadstuletnich oraz we wszystkich drzewostanach pochodzenia naturalnego(nie
sadzonych przez człowieka)

2. zaprzestania ingerencji w naturalne procesy przyrodnicze na obszarach
chronionych Puszczy Białowieskiej (na obszarze Białowiskiego Parku
Narodowego i w rezerwatach przyrody), m.in. zaprzestania cięć sanitarnych

3. dokonania redukcji pozyskania drewna do pozimu 70000 m3 (wyłącznie na
potrzeby lokalnej społeczności) do czasu powołania parku narodowego na
obszrze całej Puszczy Białowieskiej

4. objęcia ochroną w formie parku narodowego całej Puszczy Białowieskiej -
ostatniego naturalnego nizinnego lasu w Europie
Podpis i adres
nadawcy
(aby list był brany pod uwagę musi zawierać dane nadawcy: imię i nazwisko
oraz dokładny adres zamieszkania)

a oto adresy :
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Kancelaria Prezydenta RP
ul. Wiejska 10
00-902 Warszawa
e-mail: l...@p...pl
fax. (22) 695-22-38

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
00-583 Warszawa, Al. Ujazdowskie 1/3
telefon (0-22) 694-60-00
fax (0-22) 625-26-37
c...@k...gov.pl

Kancelaria Sejmu
ul.Wspólna 1/3, 00-529 Warszawa
www.sejm.gov.pl/listy/listy.html

Kancelaria Senatu
ul. Wiejska 6
00-902 Warszawa
s...@n...senat.gov.pl

2. Data: 2005-02-27 22:47:54

Temat: Re: Ratujmy Puszczę Białowieską
Od: "Rafał Wolski" <rafal.wolski@nie_spamowi_poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

> Kochani!!!
> My tu często sobie tak miło rozprawiamy na temat ochrony przyrody i ważny
> jest
> dla nas każdy badylek, a tam na północy kraju umiera z rąk ludzkich

Ja się pod tym podpisuję i zaraz wyślę maile gdzie trzeba!

--
Pozdrawiam, Rafał Wolski
http://wrzosowisko.pl/sklep/ - sklep z wrzosami

3. Data: 2005-02-27 22:54:40

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:cvthpa$iho$1@nemesis.news.tpi.pl Jagoda
<b...@g...pl> napisał(a):

> [...]
> najcenniejszy obiekt przyrodniczy Europy - Puszcza Białowieska.
> Leśnicy równo tną drzewa 130 letnie!!!.Nie pozwólmy zrobić z Puszczy

Hejka. Byliśmy tam jesienią z boletusem i Skrybą. Puszcza trzyma się
dobrze. :-) Nie mogę uwierzyć, że na terenie parku narodowego dokonuje się
jakiejkolwiek wycinki drzew.
Pozdrawiam idiograficznie Ja...cki

4. Data: 2005-02-27 22:58:10

Od: "uno" <n...@d...spamu> szukaj wiadomości tego autora

hej

Warto sie przyjzec temu co robia z puszczy Bialorusini.
Nasza puszcza to tylko malutki kawalek objety nota bene scislym rezerwatem
(poza tym tam tez juz dawno temu stosowano sztuczne podsadzenia hehe)
wieksza czesc jest na wschodzie i co? Tam nawet nie ma tzw gospodarki
lesnej - tam sie przychodzi i bierze. :(

5. Data: 2005-02-27 23:09:51

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

Dirko wrote:
> [...]
> się dobrze. :-) Nie mogę uwierzyć, że na terenie parku narodowego
> dokonuje się jakiejkolwiek wycinki drzew.
:))
Jagodka podeslala na grupe jakis apel ekooszolomow
ktorym takie teksty woda na mlyn
nawet w lasach "gospodarczych" zmiejszono limity wyrebu drewna
:)
z pozdrowieniami i usmiechami
_hehehe

6. Data: 2005-02-28 00:39:51

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

"Tadeusz Smal" <s...@s...pl> wrote in message
.

> Jagodka podeslala na grupe jakis apel ekooszolomow [...]

To nie jest apel ekooszolomow. Nie szanuje sie nalezycie lasow w Polsce.
Najgorsze jest to, ze nie ma w ogole spolecznego sprzeciwu wiekszosci na
taki stan rzeczy.
Ostatnio ogladalem w TV Rzeszow coroczny przetarg na drewno cennych
gatunkow, sprzedawane na sztuki za granice. Piekne, zdrowe, niemal
pomnikowe jawory lezaly i czekaly na kupcow. Kupcy, glownie z Niemiec,
byli wniebowzieci, jak zwykle, znakomita jakoscia polskich jaworow i paru
innych gatunkow lisciastych wystawionych na aukcje. Cale to drewno idzie
na drogie meble i instrumenty muzyczne za granice.
Rodzi sie tylko pytanie - dlaczego oni przyjezdzaja do nas? Przyjezdzaja,
bo jakosc drewna znakomita, cena atrakcyjna ale przede wszystkim u nas nie
szanuje sie drzew na tyle, zeby takim dorodnym jaworom pozwolic rosnac do
konca swych dni, zeby mogly cieszyc oko turystow i byc symbolem polskiej
dbalosci o srodowisko. W niemieckich gorach tez rosna jawory, jednak oni
swoich nie tna, bo gdyby cieli, to do nas by po to drewno nie
przyjezdzali. Oni doceniaja wartosc tych drzew u siebie i nie niszcza ich.
Cale to larum dlatego, ze jawor wystepuje w Bieszczadach jako domieszka
jedynie, a z moich roznych wycieczek w te gory wiem, ze wcale go duzo nie
ma, szczegolnie okazalych drzew. Po jaworach ostaly sie jedynie nazwy
miejscowe, jak gora Jawornik, czy miejscowosc Jawornik Polski. Ponoc na
Jaworniku rosnie jeszcze troche tych klonow ale nie jest to ilosc, dla
ktorej nadawano by nazwe.
W Bieszczadach na "morzu" buka sa "archipelagi" jodly i zaledwie
"wanienka" jaworow. Nie dba sie o nasz las - bo nie moze byc dla nas
chluba, ze slyniemy ze znakomitej jakosci jaworow jako drewno na eksport.
Wszystko do czasu. To tak jak z cisem - Polska slynela kiedys jako
eksporter drewna cisowego, a teraz mamy cisy w marnym stanie w parunastu
(nie liczylem) rezerwatach i na dodatek sa problemy z jego odradzaniem
sie. Dobrze przynajmniej, ze juz przed wiekami cis byl gatunkiem prawnie
chronionym u nas.
Gdyby nie to, byloby tylko gorzej.

Pozdrawiam,
Bpjea

7. Data: 2005-02-28 00:42:24

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

"uno" <n...@d...spamu> wrote in message

> Warto sie przyjzec temu co robia z puszczy Bialorusini.

Dbajmy o to co nasze. Jak myslisz, jak duzy wplyw mamy na to co sie dzieje
po stronie bialoruskiej?

Pozdrawiam,
Bpjea

8. Data: 2005-02-28 02:03:57

Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Bpjea wrote:

> To nie jest apel ekooszolomow.

Jest to apel podpisany w 2003 roku przez 130 profesorow itp.
Natomiast nie wiem, jak sytuacja przedstawia sie teraz - koniecznie
trzeba to wyjasnic zanim sie podpisze. Na przyklad po sieci krazy
podobny apel w sprawie lasow Amazonii, nieaktualny juz od kilku lat.

Natomiast jesli chodzi o organizacje, ktora ten apel rozpowszechniala,
WWF, jest ona w mojej ocenie oszolomska, choc nie skrajnie. Co kilka
miesiecy list z zacheta do zapisania sie do niej, laduje w moim koszu
na smieci.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

9. Data: 2005-02-28 08:02:23

Od: "JerzyN" <N0,007,SPAM@megapolis.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jagoda" <b...@g...pl>
[...]
> [...]
> uświadomić im że nie jest na obojętny ten problem.
> Wstrząśnięta po obejrzeniu filmu jak znika Puszcza Białowieska -

Wstrząśnięty to ja byłem jak się kiedyś znalazłem w sercu puszczy
[mateczniku], drzew 130 letnich to tam kompletnie nie było, 50? 30? tez
nie, dominowały jakieś paroletnie rachityczne siewki. Czyżby przyroda
sama się tych drzew pozbyła?
A na poważnie, to czy sprawa nie dotyczy wycięcia kilkudziesięciu dębów
[10-20] rosnących na obrzeżach puszczy? Miano to zrobić ze względów
kosmetyczno/prewencyjnych [bo są chore] pozostawiając gałęzie w lesie a
jedynie zabierając kłodziny. Te dęby po sprzedaży miały dać mnóstwo
pieniędzy [bodajże 80% budżetu parku?] z przeznaczeniem na ratowanie
parku itd.
Jeżeli to o to chodziło, to jak dla mnie argumenty zwolenników były
przekonujące.

--
Pozdrawiam, Jerzy

10. Data: 2005-02-28 09:10:59

Od: "GG" <w...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Ta się składa, że jestem z wykształcenia leśnikiem, z zamiłowania ekologiem
i przez dwa lata (1991-1993) pracowałem właśnie w Puszczy Białowieskiej.
Uważam, że od lat odbywa się manipulowanie opinią społeczną w sprawie
"rabunkowej" gospodarki lesnej i zagrożenia Puszczy Białowieskiej. Nie będe
wchodził w szczegóły - moje opinie dotycza sytuacji z lat 90 - tych, (nie
sądzę aby uległa zmianie). Praktycznie od przed wojny gospodarka w Puszczy
zmierza do odtworzenia naturalnego jej charakteru - jeżeli nie myli mnie
pamięć to juz Władysław Szafer ( w końcu autorytet i pionier ochrony
przyrody w Polsce) projektował i wdrażał takie działania. Zgodnie z tą
planowa gospodarką możliwe mialo być uzyskanie tego efektu w okresie
200-300 lat. Puszcza niestety nie odnawia sie samodzielnie w tym czasie -
chocby z powodu nadmiernego stanu zwierzyny (ekolodzy nie pozwalają na ich
"strzelanie") jeleniowatych i zubra. Z tego właśnie powodu dąb praktycznie w
Puszczy się nie odnawiał.
Ochrona calkowita (taka jak na terenie Parku Narodowego) nie pozwala na
jakąkolwiek ingerencję w substancję lasu (czyli odnowienia sztuczne,
zakładanie i ochronę upraw). Z drugiej strony jak się ma do tego coroczna
akcja dokarmiania nadmiernej populacji zubra?
Ekolodzy twierdza, że wystarczy nic nie robić, aby las sie sam odnowił.
Prosze zapytać ich ile trwa naturalna sukcesja lasu, jakie sa jej stadia i
gdzie została już przeprowadzona na świecie.A jak się ma do tego
globalizacja także zanieczyszczeń powietrza?
Dla ekologów plaga np. kornika jest takim samym elementem ekosystemu - w
"gospdodarczej" cześci puszczy bywały z tego tytułu olbrzymie straty, bo
kornik niestety nie rozumie gdze jest granica, żubr zresztą też.

Uważam, że bierna ochrona jest niewystraczająca i służy tylko grupie
naukowców. Jeżeli nasze dzieci maja zobaczyć Puszczę to trzeba nad tym
pracować, a nie czekac i obserwowac popełniając przy tym naukowe dysertację.
I na koniec istnieje coś takiego jak "wiek rębności" ustalony dla
poszczególnych gatunków. Dla debu te rozpaczliwe 130 lat to akurat nic
specjalnego.
Polecam więcej wiedzy, a mniej populizmu i prosze się nie obrażac - w końcu
chodzi nam o to samo: o ochronę Puszczy.

Grzegorz Wróbel

Małe piękno
No i gdzie ja dostane w Polsce taaaaka lawke?
Do niesky'ego
cięcie
Takie inne cebule