Re: AEROJONY - nieznane zagrozenie

From: "Krzysztof Ciesielski" <k...@p...pl>
Newsgroups: pl.soc.edukacja
Subject: Re: AEROJONY - nieznane zagrozenie
Date: Fri, 28 Apr 2000 15:59:22 +0200

Jerzy Jaskowski napisał(a) w wiadomości: <3...@a...gda.pl>...
>Po raz pierwszy do publicznej wiadomosci opracowanie o niedocenianym
>zagrozeniu i praktyczne w Polsce nie badanym. Nadal brak norm skazenia
>srodowiska tym czynnikem.
>Zapraszmy na strony Franciszkanskiego Ruchu Ekologicznego:
>http://free.ngo.pl/frekol

Trochę to może nie na temat - ale tylko trochę, bo wszak o edukację chodzi.
Artykuł jest co najmniej dziwny. Po pierwsze - brak jest informacji o
ewentualnym szkodliwym wpływie aerojonów na organizm. Ale może coś będzie
dalej - to dopiero pierwsza część. Warto jednak wspomnieć, że jony - czy
ogólnie ładunki elektryczne - oddziałują tylko z innymi ładunkami
elektrycznymi. Organizm ludzki zbudowany jest z cząstek elektrycznie
obojętnych a na nie pole elektrostatyczne - do tego tak słabe, jak może
wytworzyć ładunek rzędu 10e - nie oddziałuje w sposób znaczący.
A co do samej treści artykułu. Przede wszystkim narzuca się jedna uwaga -
wszelkie zawarte w nim informacje są dość stare - pochodzą bowiem z lat co
najwyżej 80 (informacje o elektrowniach jądrowych są jeszcze starsze -
najnowsze z 78 roku). W tabeli pierwszej brak jest podanych jednostek
energii - a jednostka to informacja nie mniej istotna niż sama wartość
liczbowa. W tabeli drugiej popełniono - moim zdaniem - ewidentną pomyłkę.
Podawany jest tam bowiem promień aerojonów w metrach. Wartości zaś są rzędu
10^10 (1 i 10 zer). Jest to rząd wielkości średnicy Ziemi. Podejrzewam - co
potwierdza następna tabela - że wykładnik przy 10 powinien byc podany z
minusem - oczywiście, jeśli dobrze zrozumiałem sens promienia aerojonów wg
Autora artykułu. W tej samej tabeli podawana jest koncentracja aerojonów -
brak jest informacji GDZIE jest taka ich koncentracja: w wyższych partiach
atmosfery (jonosfera) czy przy powierzchni Ziemi.

Słowem - jest to typowy dla FRE panikarski artykuł posiłkujący się mętnymi
informacjami o wątpliwej - ze względu choćby na wiek - wartości.

Pozdrawiam

K. Ciesielski