Re: Arszenik w ryzu

Newsgroups: pl.sci.chemia,pl.rec.kuchnia
From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Subject: Re: Arszenik w ryzu
Date: Thu, 13 Sep 2018 16:06:48 +0200

Pani Ewa napisała:

> Poza tym - czy Chińczycy masowo umierają z powodu zatrucia arsenem?
> Albo jakikolwiek inny naród, który w podstawie żywienia ma ryż?

Nie, ale jakieś 150 lat temu Europejczycy masowo zatruwani byli arsenem,
bywa, że i śmiertelnie. Jedyny dostępny wtedy zielony barwnik zawierał
sole tego pierwiastka. Może i do dzisiaj niektórzy mają w domu prababciny
zielony fatałaszek. Zresztą sprawa dotyczy nie tylko tkanin, wiele sprzętów,
w tym kuchennych, również zieleniała za sprawą arsenu. Szczegółowe badania
wszystkiego, z czym się na co dzień stykamy, to bardzo nowa sprawa. Stąd
czasem przegięcie norm w drugą stronę.

Jarek

--
słono świeci samotność