Re: Arszenik w ryzu

Newsgroups: pl.rec.kuchnia
From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Subject: Re: Arszenik w ryzu
<s...@f...lasek.waw.pl>
<5b9cbb4e$0$690$65785112@news.neostrada.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<5b9ce03b$0$689$65785112@news.neostrada.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<5b9d01ab$0$622$65785112@news.neostrada.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<5ba00924$0$673$65785112@news.neostrada.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<5ba01824$0$678$65785112@news.neostrada.pl>
Date: Tue, 18 Sep 2018 00:09:25 +0200

Pani Ewa napisała:

> Hm, może to jest ta bawełna fabryczna w odróżnieniu od tzw. organicznej?
> Nie wiem, na czym dokładnie polega różnica, ale nie musi wcale wypadać
> na niekorzyść tej pierwszej. T-shirty z bawełny "organicznej" tracą
> fason niemożebnie szybko.

Też nie twierdzę, że wszystko teraz gorsze. Podejrzewam nawet, że gdyby
Oskar Levi Strauss miał dzisiejszą technologię, to by dopiero furorę
(i pieniądzę) zrobił wśród poszukiwaczy mocnych portek z XIX wieku.

Zauważyłem natomiast, że słowo "dżins" całkowicie zmieniło znaczenie,
opisuje teraz zupełnie co innego, niż kilkadziesiąt lat temu. No i że
sam nie wiem, kiedy dokładnie to się stało. Żeby nadto nie odbiegać
od tematyki grupy, zauważę też, że to tak jak z bigosem -- kiedyś nie
miał w składzie swoim kapusty.

Sama bawełna (w sensie: tkanina bawełniana) też doznała podobnej przemiany.
Dzisiaj chyba nikt nie uważa, że z tego co rośnie na plantacji, da się
coś użytecznego uprząść. Bawełna może nadawać charakter przędzy, a potem
tkaninie, ale to wszystko. W każdą niktę wplata się trochę cieniutkich,
za to długaśnych i mocnych włókienek z poli-czegoś. O niciach do szycia
z czegoś naturalnego w ogóle nikt już nie myśli. Czy słyszał kto, żeby
się teraz odzież "przetarła na szwach"?

> Muszę się za dnia dokładnie przyjrzeć moim dżinsom. Fakt, nie
> przecierają się tak szybko jak te niegdysiejsze. Raczej się
> rozciągają i tracą kolor.

Często mają coś elastycznego w sobie. To znaczy, że jak się rozciągną,
to zaraz i kurczą nazad. Bawełna potrafi się rozciągną, "wypchać".
Bo przędza się rozkręca, włókna rozchodzą, nitka wydłuża. Kolor też
kiedyś traciły w sposób bardziej zauważalny -- indygo dało się sprać
niemal do białości.

> Inna sprawa, że kiedyś dżinsy nosiło się do zajechania, a potem
> jeszcze torebki się z nich szyło. Teraz po sezonie niemal wszystko
> trafia na śmietnik. Nawet te droższe marki.

Robiło się z dwóch lub trzech jedne, tak szybko się zużywały.
Dzisiaj najwyżej mogą się znudzić.

Jarek

--
Kręć się, kręć wrzeciono,