Astma oskrzelowa ??? [dlugie]

11. Data: 2003-01-07 11:44:09

Temat: Re: Astma oskrzelowa ??? [dlugie]
Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 6 Jan 2003, Zotti wrote:

> tego czasu ciagle slysze ze jest to tylko i wylacznie wina papierosow.

to jest prawda - podstawowe zalecenie to calkowite zaprzestanie
palenia tytoniu

> poprzednio - Klacid Uno, ACC 200, Bioparox, Clemastinum w syropie - a
> ostatnio - Deflegmin, Bioparox,Clemastinum w syropie (Klacid Uno mam
> wypisany na recepcie i mam go wykupic gdy sie pojawi goraczka). Juz nawet
> teraz na 90% jestem przekonany jakie leki dostane nastepnym razem :-)

w przypadku zaostrzen faktycznie wlacza sie antybiotyk z reguly
tak szybko jak jest to mozliwe. Wczesne zwalczanie nadkazen bakteryjnych
ma na celu zahamowania dalszej destrukcji pluc i pojawienia sie
kloptliwych powiklan

> Prosilem ostatnio o skierowanie na przeswietlenie pluc (ostatnie robilem 2
> lata temu, bylo w porzadku) i to co uslyszalem to "nie potrzeba".

tu przyznam, ze jesli ostatnie badanie rtg klatki piersiowej bylo
dwa lata temu a nadal sa zaostrzenia to ja takie badanie swojemu
choremu zrobilbym.

> pouczac lekarza co ma robic, ale juz mnie to powoli zaczyna meczyc - w ciagu
> tych 5-ciu lat nie zaproponowano mi zadnych badan ani testow, tylko ciagle
> ze to wina tych papierosow, a moze to np. jakas alergia?

wydaje sie ze konsultacja pneumonologa (lekarza chorob pluc) moglaby
byc pomocna. Podstawowym badaniem, ktore w niektorych regionach Polski
wykonuje sie dla palaczy bezplatnie w ramach programu zainicjowanego
przez Prof. Zielinskiego "Poznaj wiek swoich pluc" jest spirometria -
prawdopodobnie z proba rozkuroczowa. Pytasz o alergie z opisu Twojej
choroby - zwrocilem uwage na sezonowosc objawow - wynika, ze nie
da sie wykluczyc dwoch nakladajacych sie chorob - przewleklej
obturacyjnej choroby plucnej i astmy oskrzelowej. Wymaga to
zroznicowania i ewentualnie wydania zalecen stosownych do
wynikow badan

> - co moze byc przyczyna tych przewleklych problemow z oskrzelami (oprocz
> papierosow oczywiscie :-))?

jw. ale palenie trzeba rzucic bezwzglednie - jesli tego nie
zrobiles nie dziwie sie, ze lekarz leczacy nie widzi motywacji
to przeprowadzenia dalszej diagnostyki.

> - slyszalem ze to moze byc zwiazane z czestymi infekcjami gardla
> (migdalami), czy to prawda?

tak

> No na koniec najwazniejsze - czy z tego mozna sie calkowicie wyleczyc?

nie, jest to choroba na cale zycie (reszte calego zycia)

Pozdrowienia

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz

12. Data: 2003-01-07 11:49:11

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 7 Jan 2003, Barbara Kubeczek wrote:

> A o swoje pieniadze ze skladki tak sie nie martw, bo moze kiedys ktos ci
> wypomni, ze ze "swojej skladki" musi oplacac leczenie twojego raka
> prostaty/Altsheimera/Parkinsona

to jest inna para kaloszy. We wszystkich rozsadnych krajach palacze
maja wielokrotnie wyzsza skladke niz nie - tak powinno byc,bo
niby czemu niepalacy maja fundowac palaczom opieke zdrowotna.
W przypadku chorob odtytoniowych wiadomo, ze chory sam
ponosi swiadoma odpowiedzialnosc za powstanie choroby.
Podobnie mozna byloby stwierdzic o alkoholowej marskosci
watroby. Nie ma zasadniczego powodu aby na rente dla
pacjenta z padaczka alkoholowa zrzucalo sie cale spoleczenstwo
zwlaszcza jesli mowimy o tym, ze lepsze jest panstwo
o gospodarce rynkowe. Zasada solidaryzmu spolecznego moze
miec swoje granice. Co innego chory, ktory urodzil sie
z mukowiscydoza i nie mial na to wplywu - urodzil sie
ciezko chory i cierpi w sposob niezawiniony a co innego
osoba z dusznoscia w wyniku przewleklej obturacyjnej
choroby plucnej, ktora sama na ten swoj stan "zapracowala"

P.

13. Data: 2003-01-07 11:52:52

Od: Marek Bieniek <m...@p...wytnij.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 7 Jan 2003 12:44:09 +0100, Piotr Kasztelowicz wrote:

> nie, jest to choroba na cale zycie (reszte calego zycia)

No i niestety wyszło ze mnie, że nie jestem internistą:(
Idę poczytać. Zwłaszcza w świetle tej sygnaturki, która mi sie właśnie
wylosowała.

m.
Marek Bieniek (mbieniek (at) poczta onet pl)

14. Data: 2003-01-07 11:57:24

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 7 Jan 2003, Barbara Kubeczek wrote:

> skierowania na jakiekolwiek badania - w koncu lekarz ma wyplacana pensje z
> "twojej skladki" wiec to lezy w zakresie jego obowiazku bez proszenia sie i

nie to jest nie prawda. Lekarz ma placona pensje przez swojego pracodawce
i niekoniecznie ma zwiazek ze skladka

> Proponuje ci wykonanie testow w poradni alergologicznej

byc moze marny pomysl. Z opisu wynika, ze choroba przebiega
ze znacznymi zaostrzeniami i czestymi. To ja takiego chorego
niee poslalbym w pierwszym rzedzie na testy, bo nawet jesli wyjdzie
komponenta
alergiczna na nikt rozsadny w okresie czestych zaostrzen
nie zabralby sie za odczulanie tym bardziej, ze w wieku
30 lat efekty odczulania moga byc juz nie takie dobre
jak u dzieci. Innymi slowy nawet jesli - podjac
trud wielomiesiecznego odczulania z nadzieja,ze to
moze cos poprawi a moze pogorszy? Najpierw zmotywowalbym
jednak pacjenta do rzucenia palenia, jesli jeszcze pali
a potem po wykonaniu badan, o ktorych wspomnialem
w poprzednim postingu.
ewentualnie zintensyfikowalbym leczenie. Testy
i ewentualne odczulanie po ustabilizowaniu choroby -
wczesniej moze jeszcze zdjecie zatok i konsultacja
laryngologa, moze wymaz z jamy ustnej. Ale testy
to chyba nie first choice, chociaz przede wszystkim
chorego trzeba zbadac i okreslic zakres badan na
podstawie sugestii klinicznych. Nie leczy sie jak
wiadomo przez Internet a sa to tylko oglone spostrzezenia.

P.

15. Data: 2003-01-07 12:03:39

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 7 Jan 2003, Emi wrote:

> Proponuję zrobienie wymazu z gardła i nosa.Może się okazać,że posiadasz
> niewyleczonego paciorkowca lub gronkowca,który się odzywa przy zmniejszonej
> odporności organizmu.Wraz z wynikiem wymazu dostaniesz antybiogram,gdzie
> znajduje się wykaz antybiotyków wrażliwych na ten rodzaj bakteriii.Testy

moze to byc
nie najgorszy pomysl, przy czym wymaz powinien byc wykonany
mniej wiecej 2-3 tygodnie po ostatniej antybiotykoterapii.
Warto dodac, ze spektrum klarytromycyny jest na ogol zgone
ze spektrum bakterii, jakie pojawiaja sie przy nadkazeniach
w tej grupie pacjentow, problemem moze byc jednak rosnaca
opronosc na nowe typy makrolidow.

P.

16. Data: 2003-01-07 12:12:44

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 7 Jan 2003, Joanna Duszczyńska wrote:

> Jeśli lekarz sam nie pali, to go palacz nie oszuka w tej kwestii. No chyba,
> że jakichś przyczyn lekarz ma całkowity zanik węchu.

no wlasnie - sam nie pale i mam bardzo dobry wech. Raczej mnie
nikt faktycznie nie jest w stanie oszukac. Ale sa oczywiscie
obiektywne metody sprawdzania czy chory pali za pomoca
tzw. smoke-lizerow albo pomiaru hemoglobiny zredukowanej
czy tez inne. Jesli metody sie te upowszechnia lekarze
beda mogli obiektywnie sprawdzac, czy chorzy stosuja
sie do zalecen

P.

17. Data: 2003-01-07 12:24:52

Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr Kasztelowicz" <p...@a...torun.pl> napisał w wiadomości
am.torun.pl...
> [...]
> czy tez inne. Jesli metody sie te upowszechnia lekarze
> beda mogli obiektywnie sprawdzac, czy chorzy stosuja

A czy te wynalazki biernym palaczom pokazują, że pali, czy, że nie pali?
--
Joanna
http://jduszczynska.republika.pl

18. Data: 2003-01-07 12:45:31

Od: n...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> Prosze Was o pomoc, bo juz sam nie wiem co mam robic, ale od poczatku...

Najprawdopobniej jestes chory na AIDS.

Neurotics

19. Data: 2003-01-07 14:45:47

Od: "Andie Bradley" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Piotr Kasztelowicz" <p...@a...torun.pl> napisal w wiadomosci
am.torun.pl...

> [...]
> tak szybko jak jest to mozliwe. Wczesne zwalczanie nadkazen bakteryjnych
> ma na celu zahamowania dalszej destrukcji pluc i pojawienia sie

czy warto dawac antybiotyk, jezeli nawet nie wie sie z jakiego powodu te
objawy??
moim zdaniem trzeba by wykonac bronchoskopie. wtedy na podstawie wynikow
badan mozna przepisac antybiotyk, jezeli wynikiem jest zakazenie bakteryjne.
a na kaszel od papierosow nie wypisuje sie antybiotykow!!!!

przeswietlenie pluc, bronchoskopia, pelna spirometria.
to podstawowe badania!!

> wydaje sie ze konsultacja pneumonologa (lekarza chorob pluc)

chyba pulmonologa;-))

moglaby
> [...]
> obturacyjnej choroby plucnej i astmy oskrzelowej. Wymaga to
> zroznicowania i ewentualnie wydania zalecen stosownych do

zgadza sie

> jw. ale palenie trzeba rzucic bezwzglednie - jesli tego nie
> zrobiles nie dziwie sie, ze lekarz leczacy nie widzi motywacji
> to przeprowadzenia dalszej diagnostyki.

co za bzdury!!!!!!!!!!!!
lekarz bez wzgledu na to czy pacjent pali czy nie ma obowiazek wykonac
wszelkie niezbedne badania!!!!!!!
jezeli tego nie robi i cala wine zwala na palenie to co z niego za lekarz??
zreszta rzucenie palenia to moze byc jedynie sugestia, rada ktora pacjent
moze wykonac lub nie. a nie obowiazek!
ech. co za debilnych lekarzy mamy w polsce.

moze byc.

> nie, jest to choroba na cale zycie (reszte calego zycia)

slucham?
jeszcze nie ma diagnozy a mowicie, ze nie da sie tego wyleczyc?
wntakim razie pytanie: czy wszystkie choroby oskrzeli, lub pluc sa
nieuleczalne???

nie martw sie i nie sluchaj niektorych.

1)wykonaj przeswietlenie pluc (mozna bez skierowania, i tak placi sie tylke
samo)
2)pelna spirometrie z proba rozkurczowa, ewentualnie jezeli bedzie trzeba to
z proba
prowokacyjna (najlepiej u pulmonologa)
3)bronchoskopie, by zorientowa cie czy problemem nie sa bakterie.

najlepiej zmien lekarza, bo ten przyczepil sie do palenia i najwyrazniej nie
chce wykonac pozostalych badan.

Aandie

20. Data: 2003-01-07 14:54:16

Od: "Barbara Kubeczek" <h...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Niekompetentnych?
> Wyjaśnij mi na czym polega mój brak kompetencji w kwestii wpływu palenia
> na przewlekłe zapalenie oskzrzeli.
> Głupich? Tu nie będę dyskutować, bo chyba nie ma sensu.

Przyznaje, troche mnie ponioslo gdy przeczytalam twoja wypowiedz - zamiast
"glupich" powinno byc "cynicznych".
Zle mnie zrozumiales , nie kwestionuje twoich kompetencji co do "wpływu
palenia
na przewlekłe zapalenie oskrzeli." - nawet nie takie bylo pytanie w
poscie - tylko twoja odpowiedz byla po prostu uhm - cyniczna , w sumie nie
udzieliles zadnej sensownej rady tylko krzyczales o wyeliminowaniu
papierosow z zycia.

> No właśnie?
> Jeśli papierosy są najczęstszym czynnikiem powodującym przewlekłe
> zapalenie oskrzeli, to po co szukać innych przyczyn, do momentu
> wyeliminowania najczęstszej?
a skad te informacje..?mozesz podac zrodlo?

> Zakładam oczywiście, że lekarz jest
> kompetentny - bo dlaczego nie?

Dlaczego nie..?Juz odpowiadam - jezeli zepsuje ci sie samochod i odstawiasz
go do mechanika samochodowego to tez z gory przyjmujesz ze na pewno jest on
kompetentnym mechanikiem..?

> Napisałem z premedytacją dosadnie, ponieważ dla każdego lekarza związek
> między paleniem a przewlekłym zapaleniem oskrzeli jest oczywisty. Nawet
> jeśli palenie jest tu jedynie czynnikiem nasilającym objawy choćby i
> alergii - należy je wyeliminować.

Oczywiscie twoja aluzja byla bardzo jasna, ale wydaje mi sie zbedym az
takie porownanie.Na szczescie nie dla "kazdego lekarza" palenie = zapalenie
oskrzeli..

> Prostata / Alzheimer / Parkinson to nie są choroby, ktore pojawiają się
> w oczywistym i udowodnionym ponad wszelką wątpliwość związku z paleniem
> papierosów. Nie ma czynników środowiskowych / nawyków żywieniowych /
> nałogów, które mógłbym wyeliminować, żebu zapipbiec ich powstaniu.
> Natomiast palenie wyeliminować można.

Wydaje mi sie, ze ty moze i widzisz co czytasz ale nie rozumiesz ... czy
napisalam,ze wymienione przeze mnie choroby powstaja - i to ponad wszelka
watpliwosc- w wyniku palenia?!jakos tego nie widze.wypisalam kilka chorob
ktore moga ci grozic bez wzgledu na to co bys nie robil.czy regula jest, ze
palacz z dlugoletnim starzem umrze na raka pluc??czy niepalacy ma 100%
pewnosc ze jest nieosiagalnym obiektem dla raka pluc??ciekawe...

> Krótkim streszczeniem Twojej wypowiedzi może być zdanie: "Ten facet jest
> głupi, bo pisze, że palenie może powodować Twoje dolegliwości i trzeba
> je wyeliminować. Zmień lekarza, bo Twój aktualny tez jest głupi."
> Bez komentarza.
Ale to chyba wlasnie byl komentarz...coz.
Wiec dodam wlasny.
"Jestes cyniczny, a lekarz nieodpowiedzialny w zakresie wlasnych
obowiazkow".

Zycze zdrowia.

B.K.

Trzesa Wam sie rece?