Błonnik nie zapobiega nowotworom jelit!

1. Data: 2002-02-08 23:16:09

Temat: Błonnik nie zapobiega nowotworom jelit!
Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

Czy ktoś z tu obecnych mających dostęp do "medline" czy innych
typowo medycznych, poważnych publikacji, zechciałby potwierdzić lub
zaprzeczyć prawdziwości poniżej podanych rewelacji dziennikarskich?

http://www.findarticles.com/cf_dls/m0815/1999_Feb/54
425395/p1/article.jhtml

I ciekawy fragment z niego:
"A high-fiber diet, one that is rich in fruit, vegetables, and whole grains,
does not seem to protect against colon cancer, according to the latest study.
Worse, the study participants with the highest intake of vegetables had
increased their rate of colon cancer by 35%. The findings contradict
the standard cancer prevention advice."

Inny artykuł na ten sam temat:
http://www.abcnews.go.com/sections/living/DailyNews/
coloncancer001012.html

I ciekawy fragment z niego:
But several experts are convinced these results provide firm evidence
that fiber should be abandoned as a colon cancer cure-all.
"I don't think there's very compelling data for fiber anymore," says
Dr. Charlie Fuchs, a medical oncologist at the Dana-Farber Cancer Institute
in Boston, whose findings last year from the Nurses Health Study, which
followed 90,000 women for 16 years, also negated the high-fiber
diet/reduced-cancer link. "Let's spend our money trying to find a hard-earned
answers rather than beating this one to a pulp."
Dr. Bernard Levin, vice president of cancer prevention at the University
of Texas's M.D. Anderson Cancer Center in Houston wrote in an accompanying
editorial that these findings should spur research into other preventives,
such as non-steroidal anti-inflammatory drugs like aspirin.

I trzeci, podobny:
http://abcnews.go.com/sections/living/DailyNews/colo
ncancer000420.html

No i fragment tekstu:
Dr. Tim Byers, at the University of Colorado School of Medicine:
"There may be many reasons to eat a diet that is low in fat and high
in fiber, fruits, and vegetables ... but preventing colorectal adenomas,
at least for the first three or four years, is not one of them."

2. Data: 2002-02-09 05:41:39

Temat: Re: Błonnik nie zapobiega nowotworom jelit!
Od: jotem <j...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Pszemol wrote:

> [...]
>
> Istotnie, ukazały się analizy (np. Sengupta S, Tjandra JJ, Gibson PR.Dietary fiber
and colorectal neoplasia. Dis Colon Rectum 2001 Jul;44(7):1016-33 ) w których
autorzy wskazują że nie ma podstaw do twierdzenia że znaczna ilość spożywanych
wlókien roślinnych zmniejsza ryzyko raka jelita grubego i odbytu. Jest też praca, w
ktorej autorzy twierdza, że wspomniane działanie jest związane z obecnością
polifenoli w materiale roślinnym, zaś spożywanie dużych ilości czystego blonnika
(nie zawierającego tych związków) zamiast całych komórek roślinnych może mieć wobec
tego działanie niekorzystne. Nie jest to jednak opinia powszechna, i ukazały się
ostatnio prace zakończone odmiennymi wnioskami.
jotem

Department of Surgery, Colorectal Unit, Royal Melbourne Hospital and the
University of Melbourne, Melbourne, Australia.

3. Data: 2002-02-09 05:51:41

Od: jotem <j...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Pszemol wrote:

> Czy ktoœ z tu obecnych maj?cych dost?p do "medline" czy innych
> typowo medycznych, powa?nych publikacji, zechcia?by potwierdziae lub
> zaprzeczyae prawdziwoœci poni?ej podanych rewelacji dziennikarskich?

Istotnie, ukaza?y si? analizy (np. Sengupta S, Tjandra JJ,
Gibson PR.Dietary fiber and colorectal neoplasia. Dis Colon
Rectum 2001 Jul;44(7):1016-33 ) w których autorzy wskazuj?
?e nie ma podstaw do twierdzenia ?e znaczna ilo?ae spo?ywanych
wlókien ro?linnych zmniejsza ryzyko raka jelita grubego i
odbytu. Jest te? praca, w ktorej autorzy twierdza, ?e
wspomniane dzia?anie jest zwi?zane z obecno?ci? polifenoli w
materiale ro?linnym, za? spo?ywanie du?ych ilo?ci czystego
blonnika (nie zawieraj?cego tych zwi?zków) zamiast ca?ych
komórek ro?linnych mo?e mieae wobec tego dzia?anie
niekorzystne. Nie jest to jednak opinia powszechna, i ukaza?y
si? ostatnio prace zako?czone odmiennymi wnioskami.
jotem

4. Data: 2002-02-10 05:25:09

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "jotem" <j...@p...com> napisał w wiadomości
> [...]
> niekorzystne. Nie jest to jednak opinia powszechna, i ukazały
> się ostatnio prace zakończone odmiennymi wnioskami.

Dziękuję za odpowiedź... tego właśnie się obawiałem... :-(
Pozdrawiam,
Pszemol

p.s. odwiedź proszę http://www.niusy.pl i ustaw sobie
ciutkę lepiej Netscape bo na razie koszmarnie krzaczysz!

5. Data: 2002-02-11 08:51:50

Od: Lech Trzeciak <l...@i...gov.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pszemol wrote:

> Dziękuję za odpowiedź... tego właśnie się obawiałem... :-(

To znaczy czego? :-)

Te badania to typowe przykłady poszukiwania związków przyczynowo-skutkowych poprzez
analizowanie
korelacji statystycznych - choćby nie wiem jak silna była korelacja, wnioskowanie
zawsze jest
niepewne. Mechanizm działania błonnika jest zresztą czysto spekulacyjny.

Nieco lepiej wygląda znajomość mechanizmu działania NSAID, stąd też zapewne
życzliwsze spojrzenie na
ich zastosowanie w zapobieganiu raka j. grubego. Moim zdaniem dowody na ich
skuteczność są znacznie
silniejsze niż dowody na skuteczność błonnika. No i łatwiej sprzedać ludziom
zapobiegawczą tabletkę
NSAID niż zapobiegawczą pigułę celulozy.

Leszek

6. Data: 2002-02-11 23:56:17

Od: jotem <j...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Dowody na dzia?anie NLPZ rzeczywiœcie s? doœae mocne, tylko ?e nie wiadomo, czy
d?ugotrwa?e za?ywanie w
stosunkowo du?ych dawkach nie powoduje wi?cej zgonów np. skutkiem krwawienia z
przewodu pokarmowego ni?
spowodowa?y by ewentualne nowotwory. Nikt tego jak narazie nie policzy?. Jest poza
tym sporo zagro?e? o
których si? ma?o mówi, np. ciœnienie t?tnicze u za?ywajšcych przewlekle NLPZ jest o
ok. 5 mm Hg wy?sze,
a co za tym idzie - wi?eksze zagro?enie nadciœnieniem i udarami. Dopóki nie okreœli
si? risk-benefit, to
trudno o sensowone wnioski.
jotem

7. Data: 2002-02-12 21:23:57

Od: k...@e...com (Klon papierosiarza) szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik "jotem" <j...@p...com> napisał w wiadomości
>
> Dziękuję za odpowiedź... tego właśnie się obawiałem... :-(
> Pozdrawiam,
> Pszemol

Jest jedno ale. Ryzyka nie trzeba udowadniac w 100%. To wlasnie brak
100% pewnosci daje ryzyko. Z tym latwo prac mozgi, zwlaszcza polskim
lekarzom.
Najlepszym przykldem oszustw jest pseudoprofesor Vetulani, specjalista
od krowiego metanu i raka pluc (to pierdzenie krow powoduje raka a nie
Marlboro, jezeli wierzyc bajeczkom Vetulaniego wymyslanym w burach
firmy w szwajcarii: http://www.pmdocs.com).

Jezeli Philip Morris moze przeplacac szefa dzialu "naukowego" organu
pana Michnika, gdzie Vetulani jest dzialaczem dyzurnym, to co dopiero
McDonald's.
na ich procesie w Londynie, ich wlasny ekspert powiedzial ze jednak
big maki przyczyniaja sie do raka (http://www.mcspotlight.org). Ta
sprawa blonnika przychodzi w szczesliwym momencie. McDonald's jest
wlasnie pod atakiem:
http://www.cbsnews.com/now/story/0,1597,321024-412,0
0.shtml

Gronkowiec