Cepeliny (P)

1. Data: 2003-05-19 08:24:18

Temat: Cepeliny (P)
Od: "Bożenka" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

W watku o kiszce ziemniaczanej doczytalam sie pytania o cepeliny, a wiec
grzecznie wklejam moj rodzinny przepis :-)

Cepeliny
Potrzeba nie wiele składników i trochę cierpliwości :o)

1kg ziemniaków
Kilka łyżek kaszy mannej lub 3-4 ugotowane ziemniaki
sól

Kaszę manną zalać mlekiem i odstawić na jakiś czas.

Ziemniaki obrać, zetrzeć, odcisnąć. Sok z ziemniaków nie wylewać, a odstawić
i poczekać aż osiądzie krochmal, wtedy wódę zlewamy, a krochmal wkładamy do
masy ziemniaczanej. Również dodajemy sól i kaszę manną lub zmielone gotowane
ziemniaki. To tyle na temat ciasta.

Nadzienie rożne. Najbardziej popularne to mięsne, ale mogą być np. grzyby,
ser, wędlina, usmażony boczek.

Teraz formujemy podłużne (wielkości pięści).... hmm... i tu nie wiem jak to
nazwać... coś w rodzaju pyz, nadziewane naszym farszem. Na bieżąco nasze
cepeliny wrzucamy do gotującej się już posolonej wody (UWAGA!!! woda powinna
cały czas się gotować, inaczej cepeliny się rozpadną). Gotujemy ok 30 min.
ostrożnie mieszając co jakiś czas. Sparawdzić, czy już gotowe, najlepiej na
żywca, tzn. wyjmując jeden i próbując.

Sos do tego:

Pokroić słoninkę lub boczek i cebulkę usmażyć, ma być duuużo tłuszczyku
(wiem niezdrowe, ale dobre) do tego dodać duuużo śmietany. Takim sosikiem
polewa się cepeliny mniammm, mniammmm.....

Nadzienia:

1. Mięsne - to zwykle przyprawione mielone, może być z dodatkiem łyżki
śmietany i gotowanego ziemniaka.

2.Serowe:
300 gr. sera białego
1 jajko
1 łyżka śmietany
20 gr. drobno pokrojonej i usmażonej słoninki
20 gr. masła
1/2 łyżeczki mięty
sól
Źródło: Przepis rodzinny

Bozenka z Wilna ;o)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ICQ 81838200 http://bozena.host.sk
www i FAQ grupy: http://kuchenna.host.sk/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1. Data: 2003-05-19 10:15:59

Temat: Re: Cepeliny (P)
Od: "Basia" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Kaszę manną zalać mlekiem i odstawić na jakiś czas.
>
> Ziemniaki obrać, zetrzeć, odcisnąć. Sok z ziemniaków nie wylewać, a
odstawić
> i poczekać aż osiądzie krochmal, wtedy wódę zlewamy,

Bozenko, glodnemu chleb na mysli? ;-))

zartuje oczywiscie;-)

pozdrawiam serdecznie
Basia

1. Data: 2003-05-19 10:19:34

Od: "Bożenka" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Basia" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> Bozenko, glodnemu chleb na mysli? ;-))
> zartuje oczywiscie;-)

Basienko, a se zartuj dowoli, byle nie zlosliwie ;-P

Bozenka z Wilna ;o)
P.S. Aha... mialas mi napisac cos na temat jakiegos sera litewskiego, co Ci
tak smakowal... ciagle czekam...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1. Data: 2003-05-19 10:36:56

Temat: (OT) Re: Cepeliny
Od: "Bożenka" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ci tak smakowal... ciagle czekam...
>
> bo ja metke z tego serka schowalam ze by nie zapomniec...i diabel ogonem
> nakryl, ale wlasnie mnie olsnilo, po pracy sprawdze czy moj pomysl na
> miejscie ukrycia tej karteczki jest dobry i jesli wreszcie bede miec ja w
> reku to od razu do Ciebie napisze.

No to czekam....

Bozenka z Wilna ;o)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1. Data: 2003-05-19 10:41:57

Od: "Basia" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Basienko, a se zartuj dowoli, byle nie zlosliwie ;-P

absolutnie nie zlosliwie, slowo zucha!

> [...]

nakryl, ale wlasnie mnie olsnilo, po pracy sprawdze czy moj pomysl na
miejscie ukrycia tej karteczki jest dobry i jesli wreszcie bede miec ja w

pozdrawiam
Basia (z urwana glowa)

1. Data: 2003-05-19 12:22:29

Od: "walkie!" <w...@w...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Bożenka napisał:
> W watku o kiszce ziemniaczanej doczytalam sie pytania o cepeliny, a wiec
> grzecznie wklejam moj rodzinny przepis :-)
>
> Cepeliny
> Potrzeba nie wiele składników i trochę cierpliwości :o)
Jej przypomnialas mi danie mojej mamy. Ona zawsze robila te
cepeliny, tyle ze z ziemniakow surowych i gotowanych. Farsze
przerozne. Z miesem, z kapusta, z serem jak na ruskie. Ale i
jedno, w sumie moje ulubione - 1 czesc soczewicy, 1 czesc
sera bialego, podduszona na masle cebulka oraz podsmazony
boczek. Tym nadziac cepeliny i ugotowac. Polac smietana.
Pysznosci, chyba zrobie :)

--
Pozdrawiam <- walkie! ->
http://walkie.cegla.art.pl

1. Data: 2003-05-20 09:40:57

Od: "Kamas" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Hmm, a ile tych ziemniaków, żeby wyszło z tuzin tych kluch?

--
pozdrawiam:-)
Sławomir J. Marusiński

1. Data: 2003-05-20 19:20:48

Od: "walkie!" <w...@w...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Kamas napisał:
> Hmm, a ile tych ziemniaków, żeby wyszło z tuzin tych kluch?

Przeczytaj dokladnie...
Cepeliny
Potrzeba nie wiele składników i trochę cierpliwości :o)

1kg ziemniaków
Kilka łyżek kaszy mannej lub 3-4 ugotowane ziemniaki
sól
(c) Bożenka

--
Pozdrawiam <- walkie! ->
http://walkie.cegla.art.pl

1. Data: 2003-05-20 20:20:45

Od: "sekutnica" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zasadzniczo to mysle Bozenko, ze cepeliny moga byc. Tylko kiedy?

--
sekutnica niezakochana, bezfacetowa i dobrze

1. Data: 2003-05-20 22:25:42

Od: "Kamas" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Potrzeba nie wiele składników i trochę cierpliwości :o)
>
> 1kg ziemniaków
> Kilka łyżek kaszy mannej lub 3-4 ugotowane ziemniaki

No dobra. zapytam inaczej: ile cepelinów z tego wyjdzie? Dwa? Trzy, a
może cztery? Ja, jeśli mam robić, musze zrobić tuzin, z tąd moje
pytanie.

--
pozdrawiam:-)
Sławomir J. Marusiński