Re: Chelacja EDTA jest nieskuteczna !!!

From: Lech Trzeciak <l...@i...gov.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Chelacja EDTA jest nieskuteczna !!!
Date: Thu, 29 Nov 2001 11:23:54 +0100

Piotr Kasztelowicz wrote:

> Odwracasz kota ogonem. Do wyciagania olowiu i metali ciezkich
> to EDTA akurat moze sie nadawac.

Z bardzo pobieżnego przeglądu piśmiennictwa wynika , że się nadaje. Na temat
terapii EDTA w miażdżycy ("terapia chelacyjna") jest w Medline ok. 80 pozycji, z
czego większość to komentarze. Natomiast na temat terapeutycznego stosowania
związków chelatujących w ogóle jest w Medline tysiące pozycji. Wystarczy
powiedzieć, że w badaniu ubocznych skutków "terapii chelacyjnej" wykazano
wielokrotny wzrost wydalania ołowiu z moczem pod wpływem EDTA, co natychmiast
sugeruje możliwą skuteczność w zatruciu ołowiem. Jak widać, medycyna nie ma nic
przeciw stosowaniu związków chelatujących tam, gdzie ich skuteczność jest
wykazana. A ponieważ "terapia chelacyjna" znana jest od lat pięćdziesiątych (co o
ile wiem, znacznie poprzedza upowszechnienie by-passów i przeskórnej
angioplastyki), trudno poważnie brać argumenty, że przeszkodą w udowodnieniu
skuteczności tej terapii w latach pięćdziesiątych był opór producentów i
kardiochirurgów. Dodam jeszcze z mojej działki kilka przykładów, gdy kosztowne i
niekoniecznie skuteczne metody chirurgiczne zostały wyparte przez nowoczesne
SKUTECZNE leczenie farmakologiczne:
- choroba wrzodowa (oczywiście nie perforacja wrzodu ani krwotok) - wszelakie
wagotomie superselektywne i inne pomysły zostały bez większego problemu wyparte
przez H2-blokery (cimetydyna, ranitydyna) a potem przez inhibitory pompy
protonowej (omeprazol i pochodne)
- choroba refluksowa przełyku (zamiast różnych operacji omeprazol)

A przecież lobbying chirurgów i producentów sprzętu - gdyby istniał - powinien był
temu zapobiec! Przypomnę argument Majki: "Na operacji serca można "wyciągnąć" 60 -
80 tys dolarów, a terapia chelacyjna to nie więcej niż 2 - 3 tysiące - to samo
można powiedzieć w odniesieniu do wrzodów, ile kosztuje leczenie Ranigastem, łatwo
sprawdzić. A że kurs leczenia trzeba czasem powtarzać - no toż to tak samo jak w
terapii chelacyjnej!

Oczywiście lobbying różnych grup istnieje, i na pewno można wskazać przypadki, gdy
hamuje postęp medycyny albo przynajmniej wykrzywia kierunek poszukiwań. Ale fakt
istnienia lobbyingu sam przez się nie udowadnia jeszcze skuteczności jakiejkolwiek
metody! To ciekawe, że chyba wszyscy "wynalazcy" tych cudownych panaceów zamiast
przedstawiać naukowe dowody skuteczności skupiają się na rzucaniu pomówieniami i
tłumaczeniu, że są prześladowani (ach te prześladowane biedactwa, co ledwo wiążą
koniec z końcem).

A tu już przechodzimy do kompletnej magii. "Metale ciężkie i różne inne
paskudztwo"??? Jakie to paskudztwo wyciągnie z ciebie EDTA? Metale ciężkie w
pewnych niewielkich ilościach są człowiekowi potrzebne! Najpierw potrzebny jest
dowód na to, że dany obywatel ma ich za dużo. Nie wystarczy powtarzanie komunałów
"osoba wciąż żyje w tym samym skażonym środowisku" czy "paskudztwa, które dostaje
się do naszego organizmu z chemicznie pędzonym pożywieniem, zanieczyszczonym
powietrzem i skażoną wodą". Potem potrzebny jest dowód na to, że "paskudztwo"
przyczynia się do rozwoju miażdżycy. Potem potrzebne jest ustalenie sposobu
dawkowania, który zmniejszy poziom metali do poziomu właściwego. Potem wykazanie,
że to zapobiega albo leczy miażdżycę. Wystarczyłby zresztą sam dowód na to
ostatnie, potem wyjasniono by mechanizm - ale tu nie ma takiego dowodu, zaś
proponowany mechanizm działania jest oparty o fantastyczne a niezwykle prymitywne
spekulacje. W medycynie przez lata stosowano tzw. nitraty, choć nie potrafiono
wyjaśnić ich mechanizmu działania, ale potrafiono wykazać ich skuteczność, nie
ukrywano działań niepożądanych, nie czyniono z nich panaceum na wszystkie
bolączki, nie dorabiano teorii o "różnym innym paskudztwie", aż wreszcie i sam
mechanizm działania stał się jaśniejszy.

Leszek