1. Data: 2018-11-12 23:07:32

Temat: Chleb jak u Babci - pyszny i bardzo prosty.
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Pyszny chleb, mało pracy - długi czas przygotowania to głównie wyrastanie
ciasta, reszta pracy to drobnostki.

Na dwa bochenki (u mnie 2 formy szklane do keksu - obecnie używam tylko
szklanych form):
- 1 kg mąki pszennej chlebowej Szymanowskiej typ 750
- 3-4 łyżeczki soli
- 2-3 łyżeczki cukru
- 1 op. drożdży instant
- kilka łyżek oleju lub oliwy
- 1/3 butelki naturalnego zakwasu=żurku żytniego wraz z ,,osadem" mąki z dna
(może być kupny, byle żywy, sprawdzony)
- ciepła woda do wyrobienia ciasta w ilości nieokreślonej (do uzyskania
konsystencji gęstej nielejącej papki, możliwej do wymieszania np drewnianą
łopatką)
- dwie identyczne duże plastikowe miski

Składniki niedbale (ale skutecznie) połączyć w dużej misce przy użyciu
mocnej łopatki. Przykryć szczelnie drugą miską. Pozostawić (np. na noc) w
spokoju na około 12 godzin w temp. pokojowej. Można na dłużej.
Następnego dnia ciasto rozdzielić do dwóch wysmarowanych olejem i
wysypanych mąką lub otrębami form (ma sięgać do połowy ich wysokości),
palcami zmoczonymi wodą lub oliwą niedbale je wyrównać.
Włożyć do ZIMNEGO piekarnika i zapomnieć na następne kilka godzin.
Kontrolować, czy rośnie.
Kiedy ciasto podwoi objętość, włączyć grzanie (może być z termoobiegiem) na
180-200 stopni i piec do średniego przyrumienienia.
Pod koniec pieczenia wysunąć na moment i spryskać ciepłą wodą za pom.
rozpylacza, po czym wsunąć i kilka minut dopiec bez termoobiegu na grzaniu
góra+dół.
Dzięki temu chleb zyska połysk.

Chleb z tego przepisu, oprócz świetnego smaku samego w sobie, bez przypraw
i żadnych ziaren, ma też tę poszukiwaną, wspaniałą, sprężystą konsystencję
- nie kruszy się, lecz ugina przy nacisku i odzyskuje kształt.
Długo szukałam tego efektu - i oto go wypracowałam :-)

--
XL

2. Data: 2018-11-12 23:55:29

Temat: Re: Chleb jak u Babci - pyszny i bardzo prosty.
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

XL <i...@g...pl> wrote:
> [...]
> szklanych form):
> - 1 kg mąki pszennej chlebowej Szymanowskiej typ 750

Musi być mąka chlebowa 750!

> [...]
> - nie kruszy się, lecz ugina przy nacisku i odzyskuje kształt.
> Długo szukałam tego efektu - i oto go wypracowałam :-)

J.w.

--
XL

3. Data: 2019-01-25 16:10:02

Od: j...@g...com szukaj wiadomości tego autora

W dniu poniedziałek, 12 listopada 2018 23:55:31 UTC+1 użytkownik XL napisał:

> Musi być mąka chlebowa 750!

> J.w.
>
> --
> XL
Pytanie
dodajemy do ciasta czy używamy do smarowania formy?
j.b

4. Data: 2019-01-25 20:42:42

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

<j...@g...com> wrote:

> Pytanie
> dodajemy do ciasta czy używamy do smarowania formy?
> j.b

Do ciasta.
Formy są wysmarowane domyślnie inną porcją.

--
XL Homoseksualizm NIE JEST wrodzony:

Kilkuletnie jabłka w sklepach!
To.