Re: Chłodnik na gorące dni

From: Trefniś <t...@m...com>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Chłodnik na gorące dni
Date: Thu, 22 Jun 2017 10:51:33 +0200

W dniu .06.2017 o 09:41 tandoori.curry <t...@g...com> pisze:

> Zbliżają sie upały. W tym czasie czesto przyrządzam kwaśny chłodnik
> oparty na kefirze z dodatkiem cebulki dymki i odrobiny mięty.
>
> Macie może jakiś wypróbowany przepis ?
>
> Jadłem kiedyś chłodnik litewski niezapomniany w smaku i chyba już nie do
> otworzenia pomimo moich prób. A było to lata temu w barze mlecznym...))

Poszukaj w sieci pod hasłem chołodziec, bo pod taką nazwą chłodnik
litewski występował w Panu Tadeuszu.

http://www.minrol.gov.pl/Jakosc-zywnosci/Produkty-re
gionalne-i-tradycyjne/Lista-produktow-tradycyjnych/w
oj.-podlaskie/Cholodziec-litewski-chlodnik

Tutaj kilka przepisów na różne chłodniki z Uniwersalnej książki
kucharskiej Maryi Ochorowskiej (1909):

113 Chłodnik litewski na surowej śmietanie. IV2 litra mle­
ka zsiadłego niezbieranego ubić dobrze miotełką w garnku po­
lewanym; osobno też ubić pół litra młodej śmietany, zmieszać
razem z mlekiem i jeszcze trochę ubijać, aby na wierzchu pę­
cherzyki wystąpiły; potem wlać w to kwaterkę kwasu ogór­
kowego, lub barszczu burakowego przedtem przegotowanego
i wystudzonego, botwiny, t. j. świeżych młodych listków i natki
z buraków ćwikłowych ugotowanych i poszatkowanych, dużo
młodego koperku usiekanego drobno i dwa ogórki surowe
obrane i pokrajane w plasterki, które przedtem na 2 godziny
Posolić, aby surowizna z nich wyszła, a następnie dobrze wy-
cisnąć. Wszystko razem wymięszać w garnku z ubitą śmie-
aną 1 mlekiem, wkońcu wrzucić jeszcze 3, lub 4 jaja ugotowa­
ne na twardo i pokrajane w cząstki, trochę obranych szyjek
z raków i kawałek pieczeni cielęcej w kostkę pokrajanej. Chło-
ni posolić do smaku i wstawić w lód. Przy wydaniu dać na
Kazden talerz kawałeczek lodu.

114. Chłodnik gotowany. Robi się na lekkim rosole z kości
1 odpadków mięsa, z którego wszystką tłustość trzeba staran­
nie zebrać. Do rosołu wlać tyle barszczu żytniego, lub burako-
wego, albo też kwasu ogórkowego, aby smak był kwaskowaty
(winny). Osobno ugotować trochę botwinki drobno posiekanej,
w kwarcie śmietany rozbić dobrze pół łyżki mąki, zaprawić
nią zupę, zafarbować na blado-różowy kolor utartym bura-
kiem, wrzucić botwinkę, dużo kopru siekanego, jaja ugotowa­
ne na twardo, kilkanaście szyjek rakowych, cielęcinę w kostkę
pokrajaną i dwa ogórki przyrządzone jak do poprzedniego
chłodnika. Postawić w lodzie, a przy wydaniu na każden ta-
lerz dać kawałek lodu.

115. Chłodnik po rusku. (Ochroszka). Kupić pół litra kwa­
su chlebowego, który dostać można w sklepikach (graizler-
niach), wsypać trochę soli, trochę cukru, wlać w ten kwas pół
litra śmietany, z którą rozetrzeć łyżeczkę musztardy i wrzucić
Wszystkie dodatki jak do poprzednich chłodników, oprócz bot-
winki, a zamiast cielęciny dać szynkę pokrajaną w kostkę.

A od siebie proponuję jeszcze chłodniki owocowe. Tylko namawiam, żeby
robić je z surowych owoców i najlepiej własnego kwaśnego mleka, jogurtu,
śmietany itp.
Ja wiem, to wygląda jak zwykły koktail owocowy, ale w końcu po to mamy
sezon, żeby jeść bez obróbki cieplnej. A słodzić można miodem (albo modną
ostatnio, choć niezbyt IMHO smaczną stewią).

--
Trefniś