Re: Chłodnik na gorące dni

Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Chłodnik na gorące dni
From: XL <i...@g...pl>
Date: 22 Jun 2017 13:10:32 GMT

tandoori.curry <t...@g...com> wrote:
> Zbliżają sie upały. W tym czasie czesto przyrządzam kwaśny chłodnik
> oparty na kefirze z dodatkiem cebulki dymki i odrobiny mięty.
>
> Macie może jakiś wypróbowany przepis ?
>
> Jadłem kiedyś chłodnik litewski niezapomniany w smaku i chyba już nie do
> otworzenia pomimo moich prób. A było to lata temu w barze mlecznym...))

Przypominam mój przepis. Jeśli przyrządzisz dokładnie wg niego, to kto wie,
może odnajdziesz swoje niezapomniane smaki:

CHŁODNIK - moja wersja, przypominam i uzupełniam, bo sprawa na czasie ,
właśnie robię :-)

1 i 1/2 litra dobrej maślanki
1/2 butelki koncentratu burakowego (było: "Krakus", ale już nie polecam) z
Pińczowa.
1 pieczone udko kurczaka (bez skóry)
1/2 l zimnego rosołu bez tłuszczu (odtłuszczony rosół wołowy czy cielęcy)
15 dag chudej szynki (lub wędzony filet z indyka) w kawałku
4 jajka na twardo
8 rzodkiewek sporych lub 10 mniejszych
2 ogórki średnie
1/2 butelki dobrej śmietany (1/8 litra)
buraki młode - 3 średnie, miękkie, ugotowane w skórkach (lub pęczek młodej
botwiny (uduszona do miękkości i pokrojona drobno)
czosnek - 2-3 duże ząbki lub 1/3 łyżeczki granulowanego
koperek pokrojony drobno (1 czubata łyżka)
szczypiorek (dość grubo pokrojony) z młodej cebuli - 2 łyżki czubate
sól, pieprz, cukier, cytryna

Ugotowac rosół (ok. 1/2 litra). Wystudzić zdjąć skrzeplin tłuszcz.
Maślankę i odtłuszczony rosół wlać do dużego garnka - ok. 4-litrowego.
Mięso i szynkę pokroić w kostkę wielkości ok. 1 cm.
Buraki i ogórki obrać i pokroić w kostkę mniejszą - ok. 0,7 cm.
Rzodkiewkę pokroić w półplasterki grubości ok. 3 mm.
Czosnek zmiażdżyć na desce trzonkiem noża i drobno posiekać.

Wszystkie powyższe składniki wrzucić do maślanki, wlać koncentrat burakowy,

delikatnie wymieszać.
Spróbować - doprawić solą i pieprzem, 1/2 łyżeczki cukru, 1 łyżeczką soku z

cytryny.
Wrzucić koperek, szczypior, znowu delikatnie wymieszać.
Przykryć i wstawić do lodówki na 2 godziny, także obrane jajka - osobno.
Przed podaniem pokroić jajka na ósemki, rozłożyć na talerzach.
Nalewać chłodnik.
Na środek każdego talerza zupy nalać duży kleks śmietany.

Do tego osobno na małym talerzyku gorące młode ziemniaczki ze skwarkami.
Cudowny kontrast, świetne zestawienie, cały obiad na upał :-)
Mmmmmm 33333-)
--
XL
"Szczęście jest jak motyl, ścigaj je, a umknie ci. Usiądź spokojnie, a