Choroba Crohna

1. Data: 2001-05-31 17:51:12

Temat: Choroba Crohna
Od: "Asia i Rafal Mordarscy" <r...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
Może ktoś wie coś na temat choroby Crohna (przewlekłe zapalenie końcowego
odcinka jelita cienkiego). Interesuje mnie, czy jest to choroba uwarunkowana
genetycznie (zmarła na to moja mama), czy może alergiczna (tak też
słyszałam). Będę wdzięczna za każdą informacje, bo w encyklopedii medycyny
znalazłam na ten temat tylko krótką wzmiankę.
Joanna.

2. Data: 2001-05-31 19:31:35

Temat: Re: Choroba Crohna
Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 31 May 2001, Asia i Rafal Mordarscy wrote:

> [...]
> słyszałam). Będę wdzięczna za każdą informacje, bo w encyklopedii medycyny
> znalazłam na ten temat tylko krótką wzmiankę.

bardzo trudne pytanie - przyczyna i patomechanizm choroby nie jest
do konca znany. Na podstawie danych statystycznych i pewnych sugestii
z wystepowaniem choroby uwaza sie, ze mozna genetycznie przekazywac
sklonnosc do zachorowania ale nie znaczy to, ze choroba ta sie
dziedziczy. Co do tzw. alergicznej etiologii - to trzeba to
rozumiec w pojeciu szerokim, stad nalezy przyjac raczej, ze jest
to choroba o podlozu immunologicznym niz alergicznym.

P.
----
Piotr Kasztelowicz <P...@a...torun.pl>
[http://www.am.torun.pl/~pekasz]