Re: Ciemny stolec?

From: biggero <b...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Ciemny stolec?
Date: Sun, 10 May 2009 06:08:50 -0700 (PDT)

> A z tym akurat trudno się nie zgodzić. Stąd też wzięły się bidety jak
> mniemam. Ale papier IMHO lepszy od liścia, zwitka słomy czy starej
> gazety:)
Poziom dyskusji już dawno zszedł na dno, do rur odprowadzających
fekalia.

Dodam tylko, że wygląda na to, że papier toaletowy to JEST wymysł i
spisek firm go produkujących. Ale ja nie popadam tutaj w histerię
teorii spiskowych, może raczej to po prostu postęp wymusza używanie
papieru toaletowego...

A o co chodzi?

Kiedyś gazety były drukowane na papierze z odzysku, który był gruby i
nasiąkliwy i nie był biały, tylko szary. Super się wycierało.
Później gazety zaczęli drukować na papierze wybielonym i o wiele
cieńszym i nie nasiąkliwym. Zrobiono to ze względów oszczędnościowych
- cieńszy papier, to mniej papieru zużytego na całą gazetę, niższa
cena. Nienasiąkliwość i błyszczenie papieru przyciągają klientów do
kupienia gazety.
Gazeta stała się więc nie używalna w celach wycierania. Konieczne było
używanie papieru toaletowego, który był gruby i nasiąkliwy, chociaż
teraz też jest robiony z bardzo cienkiego papieru, a jego nasiąkliwość
uzyskuje się przez odpowiednie perforowanie.
No i tak to przemysł gazetowy wymógł stosowanie papieru toaletowego...

Ciekawe, co jest lepsze dla środowiska: używanie papieru (szkodzą
środowisku: wycinanie drzew (bo nawet przy używaniu makulatury do
produkcji na początku drzewa ścięto), chemikalia stosowane do
produkcji, energia do produkcji i transportu - tzw. ślad węglowy), czy
podmywanie się (koszt wyprodukowania mydła i uzdatnienia wody, a
później ścieków - tutaj głównie zużywamy energię, a więc głównie
powstaje ślad węglowy oraz koszt ewentualnego leczenia po zakażeniu
wtórnym pasożytami :-) ).
Może ktoś przeprowadził już takie badania? Musiało mu się rzeczywiście
nudzić, jak mnie teraz i tylko dlatego odpowiadam.

Uff, skończmy się babrać w gównie.