Cień Matki Polki

1. Data: 2003-05-27 21:39:58

Temat: Cień Matki Polki
Od: "cbnet" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

http://polityka.onet.pl/artykul.asp?DB=162&ITEM=1120
664&MP=1:

'...Jak pisał Mickiewicz: "nie przez rozprawianie o prawach kobiet, nie
przez obwieszczanie urojonych teorii zdobędą kobiety znaczenie
w społeczeństwie, ale przez ofiary"...'

'... Według pewnych teorii Matka Polka to jedna z głównych przyczyn,
przez które w Polsce tak rachitycznie rozwija się feminizm. Kobieta
jest przekonana, że to ona rządzi, a mężczyznę w głębi duszy uważa
za istotę niezupełnie dojrzałą, niezaradną i niesamodzielną...'

...czyli niepatetyczny etos kobiet polskich widziany oczami kobiet
polskich (i nie tylko).

Slowniczek:
rachityzm - med. choroba wieku dziecięcego wywołana brakiem
wapnia w organizmie i powodująca skrzywienie kości; krzywica
<fr. rachitisme, od gr. rháchis kręgosłup>

rachityk - (przestarz.) a) dziecko chore na krzywicę (rachityzm)
b) człowiek, który przebył krzywicę, słabo rozwinięty fizycznie

Czarek

1. Data: 2003-05-27 21:57:05

Temat: Re: Cień Matki Polki
Od: "uzus" <u...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

cbnet <c...@w...pl> napisał(a):

> [...]
>
> '...Jak pisał Mickiewicz: "nie przez rozprawianie o prawach kobiet, nie
> przez obwieszczanie urojonych teorii zdobędą kobiety znaczenie

Zwietrzałe. Należy wywietrzyć.

> '... Według pewnych teorii Matka Polka to jedna z głównych przyczyn,
> przez które w Polsce tak rachitycznie rozwija się feminizm.

Powstania, wojenki. Gdzie tak chłopcy nie szaleli, są po prostu matki.

> Kobieta
> jest przekonana, że to ona rządzi, a mężczyznę w głębi duszy uważa
> za istotę niezupełnie dojrzałą, niezaradną i niesamodzielną...'

Która?

> ....czyli niepatetyczny etos kobiet polskich widziany oczami kobiet
> polskich (i nie tylko)

To ma być etos kobiet, obojętnie polskich czy innych?

> [...]
>
> rachityk - (przestarz.) a) dziecko chore na krzywicę (rachityzm)
> b) człowiek, który przebył krzywicę, słabo rozwinięty fizycznie

Tuwima wszyscy czytali, chcieli czy nie chcieli.

1. Data: 2003-05-28 00:31:26

Od: "cbnet" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

uzus:
> Która?

No wlasnie. Tez sie zastanawialem. ;D

> To ma być etos kobiet, obojętnie polskich czy innych?

Tak, tak. Polskich, nie innych. :)

> Tuwima wszyscy czytali, chcieli czy nie chcieli.

Moze nie wszyscy. ;)

Czarek

1. Data: 2003-05-28 08:33:20

Od: "Duch" <a...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "cbnet" <c...@w...pl> napisał w wiadomości
> http://polityka.onet.pl/artykul.asp?DB=162&ITEM=1120
664&MP=1:

Oprócz krzyku feministek, bardzo rzadko ktoś analizuje
sytuacje kobiet, jaka jest naprawde
I tak prawie w każdym sporze, jest krzyk, a nie ma anazlizy, szukania prawdy
:(
W Polsce kobiety maja silną pozycje:

"Polsce przez wieki była lepsza niż w reszcie Europy"
"Kobiety zarządzały folwarkami, decydowały o wychowaniu dzieci"

Ale niestety, jest tam wiele tekstów "że kobiety cierpią",
zawsze jest jakieś (feministyczne) ale:
"Matka Polka to rola heroiczna, stwarza presję bycia doskonałą. Nagrodą za
to jest wysoki prestiż w rodzinie i społeczeństwie"

ale

"Nie przystoi jej ulegać namiętnościom, mieć indywidualnych pasji czy
marzeń"

Krzywda, krzywda, krzywda - jak dzisiaj wygląda krzywda kobiet? Jaka jest?
Ja tego nie widze, szczerze mówiąc, nie mówie, że jest łatwo ale żeby było
specjalnie źle?
Duch

1. Data: 2003-05-28 08:37:28

Od: "Duch" <a...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Duch" <a...@p...com> napisał w wiadomości

Albo:

"
Choć Matka Polka coraz bardziej trąci myszką, nadal sprawia, że trudno u nas
przełknąć kobiecość bez macierzyństwa
"

Po pierwsze nie-prawda, a po drugie bije z tego "kompleks bycia kobietą",
macieżyństwo jako "dopust boży",
a nie jako przywilej kobiety
Duch

1. Data: 2003-05-28 08:55:16

Od: "ksRobak" <e...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

cbnet <c...@w...pl> napisał(a):

> '...Jak pisał Mickiewicz: "nie przez rozprawianie o prawach kobiet, nie
> przez obwieszczanie urojonych teorii zdobędą kobiety znaczenie
> [...]

poszedech sie zapytać "Ojca Polaka" co o tem myśleć, a on mnie pedo:

Matka Polka(?)... a którasz to? tylech żem ich mioł!!!

"błazen królewski"
:-)
ksRobak

1. Data: 2003-05-28 09:02:29

Od: "Duch" <a...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Duch" <a...@p...com> napisał w wiadomości

Czytam dalej, i sie smieje:
"
Wszystkie podkreślały, że chcą mieć wybór, a stereotyp Matki Polki to coś,
czym wymachują im przed nosem ksiądz proboszcz, sąsiadki i ciotki Polki, gdy
zwlekają z macierzyństwem
"

Hehe, zwykle zwalało się na zlych meżczyzn, ale mężczyźni (nowocześni) nie
chcą mieć dzieci, wiec
wróg musi się znaleść, wróg to "ciotki Polki"! :)
Duch

1. Data: 2003-05-28 09:29:14

Od: "cbnet" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Duch:
> Czytam dalej, i sie smieje:

Heh, Ty sie nie smiej, Ty sie zastanow. :)

W Polsce nawet kobiety wychowujace sie w rodzinach gdzie typowa rola
Matki Polki jest slabiutko zaznaczona, we wlasnych rodzinach doskonale
odnajduja sie w tym typowo polskim stereotypie. [Znam takie przypadki.]
Skad to sie bierze?

W sumie calkiem interesujaca analiza pewnego popularnego w Polsce
zjawiska z proba wyjasnienia jego genezy.

No i ta pesymistyczna wypowiedz Santorskiego. ;(

Czarek

1. Data: 2003-05-28 09:45:02

Od: "Elizabeth" <w...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

> No i ta pesymistyczna wypowiedz Santorskiego. ;(
>
> Czarek

Jaka wypowiedź? Lepiej mnie nie prowokuj!
Elizabeth

1. Data: 2003-05-28 10:12:26

Od: "cbnet" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Elizabeth:
> Jaka wypowiedź? Lepiej mnie nie prowokuj!

'... Zdaniem Jacka Santorskiego nie jest tak, że jedne kobiety wchodzą
w rolę Matki Polki, a inne nie. - Można powiedzieć, że istnieje współczynnik
Matki Polki, na przykład w dziesięciopunktowej skali, który mają w sobie
kobiety - twierdzi. - U mężczyzn jego odpowiednikiem byłby kompleks
Matki Polki, która poprzez swoje poświęcenie wzbudza w nich poczucie
winy. Jej rola jest groźna dla partnerskiego, opartego na odpowiedzialności,
związku. Mimo wszystko neurotyczna atrakcyjność tego wzorca jest u nas
bardzo duża. Kobiety w zamian za poświęcenie dostają domową władzę,
a dla mężczyzn jest to po prostu wygodne...'

Matka Polka niesmiertelna? ;DDD

Czarek

psychiatria
przyjaźń?
poszkujue opracowan z tematu "demokracja". ZAPLACE
Bojka
porady psychologiczne