Co jest grane?

1. Data: 2006-08-30 20:36:00

Temat: Co jest grane?
Od: "Q_las" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

witam

podobno w ZUS-ie są straszne kolejki bo emeryci
wypełniają i oddają jakieś formularze o zwrot
pieniędzy które podobno zabrała b. premier Suchocka

czy ktoś może przybliżyć temat lub podać link

2. Data: 2006-09-02 09:54:22

Temat: Re: Co jest grane?
Od: "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Q_las" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> wypełniają i oddają jakieś formularze o zwrot
> pieniędzy które podobno zabrała b. premier Suchocka
>
> czy ktoś może przybliżyć temat lub podać link
------------------
O ile dobrze mniemam, to mogę przybliżyć... z grubsza, bo szczegółowe
wyjaśnienie zmieniłoby się w wykład.

Po wydaniu orzeczenia SN o tym, że ZUS nie może limitować terminu złożenia
wniosku o przeliczenie emerytury osobom posiadającym uprzednio rentę albo
emeryturę obliczoną według zasad obowiązujących w latach 90 - aktualnie
można wnioskować o przeliczenie świadczenia emerytalnego albo o przyznanie
takowego (jeśli właśnie nabywa się do niego prawo) według następujących
zasad: kwota bazowa aktualna (dla wnioskujących obecnie o zmianę świadczenia
rentowego na emerytalne, jeśli nabyło się prawo do emerytury z racji wieku)
albo kwota bazowa z okresu poprzedzającego wcześniejszy wniosek o
przeliczenie świadczeń (w każdym z tych przypadków kwota bazowa jest wyższa
od zastosowanej wcześniej tj. 666,96 zł, bo na rok 2004 kwota bazowa z roku
2003 wynosi 1829,24 zł. Do obliczeń świadczeń przysługujących od roku
obecnego obowiązuje kwota bazowa z 1.03.2006 roku i wynosi ona 1977,20.
Szkopuł w tym, że do "starych" obliczeń przyjmowano wskaźnik wysokości
podstawy wymiaru (WWPW) z 5 lat wybranych spośród najlepiej wynagradzanych w
całym czasie pracy wnioskodawcy, a do przeliczenia z "nową" kwotą bazową
przyjmuje się ciągły okres 10 lat spośród 20 lat przepracowanych przed datą
złożenia wniosku, albo dowolne lata za okres 20 lat przed złożeniem wniosku.
Ta ostatnia zasada została wprowadzona dlatego, że z góry wiadomo iż WWPW
tak liczony będzie niższy niż ten wyliczony z 5 lat. Aktualnie
świadczeniobiorcy szukają "na gwałt" zaświadczeń o zarobkach i składają
wnioski o przeliczenie na nowo świadczenia emerytalnego.
Sposób obliczeń świadczeń "na oko" trudny do zrozumienia, jest szczegółowo
objaśniony na stronie: http://www.zus.pl/swiadcze/emer014.htm

Zdrówko!
--
Zbig A Gintowt

3. Data: 2006-09-03 07:52:04

Od: "Q_las" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

jasność zapanowała w temacie - dzięki wielkie
Użytkownik "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@w...pl> napisał w
wiadomości news:edbkce$683$1@swinoujscie.swn.vectranet.pl...

> [...]
> świadczenia emerytalnego.
> Sposób obliczeń świadczeń "na oko" trudny do zrozumienia, jest szczegółowo

renta socjalna-kiedy po europejsku skoro w uni jestesmy i chca zrownac ceny
dofinansowanie
Orzeczenie o niepelnosprawnosci
test
Przejscie podziemne brak udogodnien dla osób niepelnosprawnych