Co posadzić na glinie? ***Pilne***

1. Data: 2002-04-10 12:14:12

Temat: Co posadzić na glinie? ***Pilne***
Od: "Marcin" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Na słabo przepuszczalnej glebie (glina) chcę posadzić czteroletnie drzewa: d
ąb, grab, buk, sosna karłowata. Czy to mi się przyjmie? Czy musze wykonać ja
kieś dodatkowe czynności?
Sprawa pilna.

Z góry dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam...
Ogrodnik amator

2. Data: 2002-04-10 12:58:58

Temat: Re: Co posadzić na glinie? ***Pilne***
Od: "Michal Misiurewicz" <n...@n...nospam> szukaj wiadomości tego autora

"Jerzy Nowak" <0...@m...pl> wrote in message

> Dęby najlepiej rosną na glebach świeżych, gliniastych lub
> piaszczysto-gliniastych, ewentualnie na piaszczystych, ale dostatecznie
> wilgotnych. Dąb szypułkowy znosi także stanowiska wilgotne, a nawet
> okresowo zalewane, byle nie bagniste. Dąb bezszypułkowy nie występuje w
> takich miejscach, zadowala się glebami mniej żyznymi, rośnie nawet na
> terenach suchych, piaszczystych. Obydwa nasze gatunki tolerują suche
> powietrze - mogą rosnąć na stepach.

Moje obserwacje sklaniaja mnie ku przypuszczeniu, ze male deby
(takie bardzo male) wola rosnac w cieniu.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

3. Data: 2002-04-10 13:05:05

Od: "Jerzy Nowak" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

takich miejscach, zadowala się glebami mniej żyznymi, rośnie nawet na
terenach suchych, piaszczystych. Obydwa nasze gatunki tolerują suche

Tak samo buki, w naturze towarzyszą mu jodła pospolita, grab, dąb
bezszypułkowy i świerk pospolity.

A jest wiele odmian D i B znoszących skrajne miejskie warunki.
--
Pozdr. Jerzy

"Poświęcaj mniej czasu na zastanawianie się, kto ma rację,
a więcej na rozważanie co jest słuszne."

PS
Dlaczego nie należy wycinać drzew dużych, wiekowych?

Żywopłot czy soliter?
Profesor Stefan Myczkowski w książce ''Człowiek, przyroda, cywilizacja''
napisał: ''Jeden stuletni buk, który wytworzył 800 tysięcy liści o
powierzchni fotosyntetycznej 1600 metrów kwadratowych, w całym okresie
rozwoju pobrał z powietrza około 12,5 miliona metrów sześciennych
dwutlenku węgla i wydzielił odpowiednią ilość czystego tlenu. W tej
produkcji może go zastąpić aż 1700 młodych buków o średnicy korony około 2
metrów.''

4. Data: 2002-04-10 14:16:52

Od: "Artur \"Dziadek\" M." <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

>Dąb szypułkowy ...

A jak sie nazywa taki zwykly, najzwyklejszy "nasz" dab?

Pozdrawiam, Artur

5. Data: 2002-04-10 14:37:09

Od: "Jerzy Nowak" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A jak sie nazywa taki zwykly, najzwyklejszy "nasz" dab?

Który? Bo są 2 (dwa).
;-)))

6. Data: 2002-04-10 20:47:41

Od: "Too old..." <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Michal Misiurewicz" <n...@n...nospam> napisał w wiadomości
> "Jerzy Nowak" <0...@m...pl> wrote in message

> Moje obserwacje sklaniaja mnie ku przypuszczeniu, ze male deby
> (takie bardzo male) wola rosnac w cieniu.

To dlatego ,że niedaleko pada żołądź od dębu ;-)))

--

pozdrawiam ja i moje muszlowce
J.Krzysztof Chiliński

7. Data: 2002-04-11 06:55:58

Od: "Artur \"Dziadek\" M." <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Który? Bo są 2 (dwa).
> ;-)))

No to sie dowiedzialem .... ;-)))

W takim razie precyzuje pytanie:
ten ktory rosnie w parku, w Tymbarku, na samej gorze, po prawej stronie
;-))) (jesli go nie wycieli)

Dobra, teraz na powaznie, ja prosic o obie nazwy i kilka slow czym sie
roznia ;-)

Artur

8. Data: 2002-04-11 11:40:23

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> W takim razie precyzuje pytanie:
> ten ktory rosnie w parku, w Tymbarku, na samej gorze, po prawej stronie
> ;-))) (jesli go nie wycieli)

Dewajtis?

> Dobra, teraz na powaznie, ja prosic o obie nazwy i kilka slow czym sie
> roznia ;-)

DĄB
prof. dr hab. Mieczysław Czekalski

cyt.:
Dąb szypułkowy występuje w Polsce przede wszystkim na niżu, rzadziej w
górach (do wysokości 400-500 m n.p.m.). Największe skupisko tych drzew
znajduje się w Puszczy Białowieskiej, gdzie pojedyncze okazy osiągają do
43 m wysokości oraz do 900 cm obwodu pnia. Liście tego gatunku mają 5-15
cm długości, 3-6 par zaokrąglonych klap, uszkowatą nasadę oraz bardzo
krótki (najwyżej 1 cm) ogonek. Owoce są osadzone po kilka na długiej
(5-12-centymetrowej) szypule, od której pochodzi nazwa gatunku.
f. f a s t i g i a t a - powoli rosnąca forma stożkowata, o pokroju
podobnym do topoli włoskiej. Poszczególne okazy różnią się szerokością i
smukłością korony (w polskich szkółkach oferowana jest, na przykład,
odmiana 'Fastigiata Koster'). Gałęzie drzew są często falisto pogięte. Ta
forma dębu szypułkowego bywa rozmnażana z nasion, gdyż wiele siewek
odtwarza cechy rośliny matecznej. Drzewa nadają się do sadzenia wzdłuż
ulic w miastach, ze względu na pokrój oraz odporność na suche i
zanieczyszczone powietrze.
f. p e n d u l a - forma zwisająca, tworząca drzewa o różnej wysokości i
gałęziach mniej lub bardziej zwisających. Należy ją rozmnażać przez
szczepienie.
'P e c t i n a t a' - bardzo powoli rosnąca odmiana strzępolistna, o
pierzastosiecznych, głęboko powcinanych liściach.
'C o n c o r d i a' - odmiana o liściach (zwłaszcza młodszych) intensywnie
żółtych przez cały okres wegetacji i trochę mniejszych niż u gatunku.
Drzewa rosną słabiej. Bardzo ładny okaz tej odmiany rośnie w Piotrkówku k.
Wojsławic na Dolnym Śląsku.
Rzadko lub sporadycznie spotykane są odmiany: 'A r g e n t e o v a r i e g
a t a' - o liściach nieregularnie biało plamistych; 'A s p l e n i f o l i
a' - wytwarzająca liście różnej szerokości; 'A t r o p u r p u r e a' - o
liściach mniejszych niż u gatunku, purpurowych do purpurobrązowych; 'C o c
h l e a t a' - o liściach w kształcie łyżeczkowatym; 'F a s t i g i a t a
P u r p u r e a' - o pokroju stożkowatym i ciemnopurpurowych liściach; 'H
e t e r o p h y l l a' - o liściach głęboko wcinanych, z klinowatą nasadą.

Dąb bezszypułkowy występuje w Polsce rzadziej niż poprzedni, na niżu i
terenach podgórskich. Stosunkowo liczny jest w zachodniej i
południowo-zachodniej części kraju, gdzie bywa jednym z ważniejszych
gatunków leśnych. Osiąga mniejsze wymiary niż dąb szypułkowy. Liście ma
bardziej regularnie klapowane, o nasadzie klinowatej i długim (do 2,5 cm)
ogonku. Zebrane po kilka żołędzie są siedzące lub mają bardzo krótkie
szypułki (zawsze krótsze od ogonków liściowych). Niekiedy, z nieznanych
przyczyn, spotyka się okazy tego gatunku (np. w Puszczy Piaskowej na
Pojezierzu Myśliborskim czy w Książu k. Wałbrzycha) o poprzecznie,
pręgowato spękanej korze. U niektórych drzew pręgi przebiegają niemal
dookoła pnia, od jego nasady do pierwszych gałęzi korony.
'M e s p i l i f o l i a' - odmiana nieszpułkolistna, o liściach
wydłużonych i węższych niż u gatunku, z falistym brzegiem oraz długim
ogonkiem.
'L a c i n i a t a ' - odmiana strzępolistna, o liściach głęboko
wcinanych, zwłaszcza na pędach jednorocznych.
'C o l u m n a' - odmiana kolumnowa, tworząca średniej wysokości drzewa, o
kolumnowej koronie oraz licznych gałęziach.
--
Pozdr. Jerzy Nowak

"Ćwicz się w empatii. Staraj się zobaczyć rzeczy z punktu widzenia innych
ludzi."

9. Data: 2002-04-11 14:31:20

Od: "Artur \"Dziadek\" M." <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzieki piekne!