Re: Co to znaczy osobowość typu borderline?

From: "L.D." <n...@m...com>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Co to znaczy osobowość typu borderline?
Date: Thu, 22 Apr 2004 14:46:21 +0200

"Charles KInbote" <p...@p...onet.pl>
> Miałem kiedyś robiony psychologiczny test i w wyniku padło
> słowo "borderline", zdaje się "osobowość typu borderline",
> ale nie wiedziałem, że to oznacza jakieś zaburzenia (?)
> (Test robiła psycholog, która wyglądała jak laska z pierwszej
> półki ale wyjątkowo zimna - później się okazało, że oskarżyła
> mnie o oszukiwanie w teście, podobno odpowiedzi jakich
> udzieliłem są niemożliwe... {a nie oszukiwałem}).
>
> Charles

Podejrzewam ze w psychometrii - przeprowadzaniu
testow i interpretowaniu ich wynikow nie jest istotny
- wyglad pani psycholog (laska z pierwszej polki)
- jej "ciepłota" emocjonalna (wyjatkowo zimna)
To nie sa chyba tez elementy testu ,
lecz twoje aktualne postrzeganie tej kobiety.
(czy masz do niej pretensje,
rozwiazywales jedynie test, myslisz ze ona
miala jakis wplyw na jego wynik?)

Najbardziej prawdopodobne jest (dla mnie)
ze przylozyla szablon interpretacyjny (zsumowala
wg klucza odpowiedzi) i na podstawie wyniku,
przeczytala z opracowania testu - "borderline".

Odpowiedzi ktorych udzieliles nie sa "niemozliwe"
poniewaz ich udzieliles - co najwyzej moga mowic cos
o tobie.

np.
jesli ktos odpowie na pytanie :
na jak dlugo mozesz powstrzymac oddech ?
c) na 2,5 godziny

to mozemy roznie to ziterpretowac:
a) robi sobie jaja z testu (przyczyn moze byc wiele np.
chce okazac lekcewazacy stosunek poniewaz obawia
sie wyniku testu gdyby podszedl doń odpowiedzialnie
czyli deprecjonuje jego diagnostyczną kompetencję,
albo nie chce go rozwiazywac,bo go zmuszono w szkole,
lub chce byc zabawny komentujac to potem z kumplami itd itd )
b) wierzy w to ze moze to zrobic (oderwany od rzeczywistosci ?)

wiec jak widzisz na podstawie takiej pojedynczej odpowiedzi
nie mozna o osobowosci czlowieka powiedziec czegos konktretnego,
procz licznych przypuszczen. Dopiero w kontekscie kilkudziesieciu
pytan zaczynie rysowac sie pewien obraz osobowosci.

W kwestii "oskarzen o to ze oszukiwales" - czy ta kobieta
uzyla takich slow??? Byloby to bardzo dziwne.

Oczywiscie moze sie zdarzyc , ze wypelniajacy test,
znajac lub przeczuwajac jego konstrukcje
udziela odpowiedzi nie na pytania jako takie ,
lecz pod kątem uzyskania zamierzonego wyniku
(jesli zna konstrukcje testu , to jakie aspekty osobowosci
on bada - moze mu sie to udac, tak samo jak udaja sie
testy-sciagi w trakcie egzaminu na prawo jazdy).
I moze tez sie nie udac - czyli udzieli "sprzecznych"
odpowiedzi, na podstawie ktorych nie mozna
okreslic wystepowania, kireunku , natezenia jakiejs mierzonej cechy.

Dziele sie moimi przypuszczeniami, bo niewiele wiem o psychometrii,
lecz podejrzewam , ze rozwiazywales jakis powazny test
(nie z gatunku takich jakie sa w "Twoim stylu")
skoro jego wynikiem bylo "borderline".
Pogadaj konkretnie na intrygujace cie tematy z psychologiem ,
mysle ze zechce Ci wyjasnic.

LD