Re: Co to znaczy osobowość typu borderline?

From: p...@p...onet.pl
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Co to znaczy osobowość typu borderline?
Date: 29 Apr 2004 18:38:37 +0200

Do etykiety "borderline" jaką mi przypisano mam stosunek raczej
wyluzowany. Co do etykietkowania mnie przez ludzi jako "borderline"
to nie obawiam się tego, spodziewam się, że nikt w moim otoczeniu
nie wie nawet co to znaczy i nie wykaże chęci dowiedzenia się.
Co do mojego stanowiska wobec etykiety "borderline" to z początku
kojarzyłem to sobie z osobowością lekko ześwirowaną, człowieka
może trochę mniej odpornego, bardziej nieśmiałego, co w zasadzie
by mi pasowało, mógłbym się tym chwalić. Ale jak czytam to co
poniżej, to nie poczuwam się do związku z etykietą "borderline",
albo się pomylili albo u mnie jest to jakiś wyjątkowo słaby
"borderline" bo dla przykładu:

- my relationships with others nie są w żadnym razie "stormy" a
raczej "cloudless" and "sunny"
- nie mam problemów z utrzymywaniem bliskich związków z innymi,
zaprzyjaźniam się nie często ale dobrze
- nigdy nikim nie zamunipulowałem
- nie mam depresji i bodajże nigdy nie miałem, choć bywało, że
piekielnie się nudziłem i byłem z tego powodu przygnębiony
- anxiety, bywało, że czułem czasem dziwny lęk, ale zdarzyło mi się
to parę razy w życiu, może trzy, i trwało po kilkadziesiąt minut,
a wywołane było przeczytaniem specyficznego tekstu, (jak np
opowiadania "Ultima Thule" albo "Czarodziej"), albo obejrzeniem
filmu, bardzo sobie ceniłem to dziwne uczucie; poza tym moje życie
pozbawione jest lęku
- nie zachowuję się nieprzewidywalnie, przynajmniej w sensie jakiego
spodziewam się dotyczy poniższa wypowiedź, trawki i alkoholu używam
bardzo mało, kiedyś grałem bardzo dużo w grę Adom, ale moi kumple
takoż, nie wyróżniałem się
- shoplifting, overeating, phisically self-damaging, jestem jak
najdalszy od tego...

i tak dalej, zupełnie nic się nie zgadza
za wyjątkiem "there can be brief psychotic episodes with loss of
contact with reality or bizarre behavior or symptoms"; to się
włąśnie zgadza, i przy okazji właśnie tego zostałem zdiagnozowany
jako "borderline"

Symptoms
Relationships with others are intense but stormy and unstable with marked
shifts of feelings and difficulties in maintaining intimate, close connections.
The person may manipulate others and often has difficulty with trusting others.
There is also emotional instability with marked and frequent shifts to an empty
lonely depression or to irritability and anxiety. There may be unpredictable
and impulsive behavior which might include excessive spending, promiscuity,
gambling, drug or alcohol abuse, shoplifting, overeating or physically self-
damaging actions such as suicide gestures. The person may show inappropriate
and intense anger or rage with temper tantrums, constant brooding and
resentment, feelings of deprivation, and a loss of control or fear of loss of
control over angry feelings. There are also identity disturbances with
confusion and uncertainty about self-identity, sexuality, life goals and
values, career choices, friendships. There is a deep-seated feeling that one is
flawed, defective, damaged or bad in some way, with a tendency to go to
extremes in thinking, feeling or behavior. Under extreme stress or in severe
cases there can be brief psychotic episodes with loss of contact with reality
or bizarre behavior or symptoms. Even in less severe instances, there is often
significant disruption of relationships and work performance. The depression
which accompanies this disorder can cause much suffering and can lead to
serious suicide attempts.

Charles