Re: Co zrobic z KROLIKA??

From: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los)
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Co zrobic z KROLIKA??
Date: Wed, 21 Mar 2001 08:38:15 +0100

greg <g...@p...pl> wrote:

> Witam!
> Goscilem ostatnio u siebie Ciocie, ktora w dowod wdziecznosci (miala wazna
> sprawe do zalatwienia we Wrocku i nocowala u mnie pare dni) obiecala mi
> krolika. Teraz za kazdym razem jak ja widze przypomina mi o prezencie a ja
> narazie sie od niego wymiguje. Ale ilez mozna. Juz nie dlugo zawita wiec do
> mnie zaszlachtowany i oprawiny kroliczek. Co ja biedny robaczek mam z nim
> zrobic (nadmienie ze potem chcialbym go zjesc :-)). Pamietam ze kiedys tam
> dawno, moja Babcia robila korlika duszonego w sosie wlasnym, ale ja nie
> [...]

Krolik w galarecie. Jedno z klasycznych dan kuchni francuskiej, tyle ze
nie kuchni salonowej, a raczej skromnej, domowej.

Krolika dzielimy na czesci i wkladamy lacznie z glowa do naczynia z
nastepujaca marynada: sol, pieprz, 1 gozdzik, zmiazdzony zabek czosnku,
2 cebule w plastrach, 2 marchewki w plastrach, 2 galazki pietruszki,
tymianek, zalane szklanka bialego wina. Zostawiamy na 2 doby pod
przykryciem w chlodnym miejscu.

Wyjmujemy z marynady wszystko oprocz glowy. Do garnka dajemy teraz trzy
ubite bialka i lyzke wywaru miesnego (takiego skoncentrowanego bulionu,
chyba pisalismy juz tu kiedys, jak to sie robi. W razie braku takowego,
sprobowalbym ze zwyklym rosolem z dodatkiem lyeczki zelatyny i przyprawy
Maggi). Gotujemy jakis czas. Sprawdzic, czy dostatecznie doprawione i
przecedzic przez drobne sitko.
Kawalki krolika uprzedni wyjete ukladamy w kamionkowym naczyniu. Wlewamy
lyzke Calvadosu (jezeli mamy). Wlewamy przecedzona marynade, tyle, by
przykryla mieso. Przykrywamy pokrywka, ktora uszczelniamy ciastem z
wody i maki. Wstawiamy do piekarnika na laznie wodna, jak teryne, na 3
godziny. Po wyjeciu odkrywamy, pozwalmy ostygnac i wstawiamy do
lodowki, by galareta stezala.

Wladyslaw