Czy diabel moze byc zbawiony?

1. Data: 2000-12-13 12:16:22

Temat: Czy diabel moze byc zbawiony?
Od: Vicky Bonus <v...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witajcie!

Pisze prace semestralna na w/w temat.Zaczelam interesowac sie literatura,
i przeczytajcie co m.in. znalazlam:

Paul Carus "Historia diabla":
" Z poczatku Zly jest ucielesnieniem wszystkiego, co nieprzyjemne, zle,
niemoralne. Jest nienawiscia, znieczuleniem i wcielona anihilacja, i jako
taki jest przeciwienstwem istnienia, tworcy, Boga. Diabel jest buntownikiem
Kosmosu, niezaleznym imperium tytana, sprzeciwem wobec jednolitosci,
dysonansem harmonii idealnej, wyjatkiem od reguly, osobliwoscia, tesknota
za oryginalnoscia, ktora burzy porzadek stworzony przez Boga; on obala
monotonie, jaka by panowala w sferach niebieskich, gdyby kazdy atom w
nieswiadomej prawosci i z poboznym poszluszenstwem niewoniczo trzymal sie
wyznaczonego kursu".

Co o tym sadzicie? Czy szatan jest ojcem indywidualizmu? A moze wymyslil
go sam Bog aby podkreslic swoja wielkosc. De Mello twierdzi, ze tylko zlo
i nieszczescie ma wlasciwosci ewolucyjne.Jakie moze miec znaczenie to
upersonifikowane zlo?

Z pozdrowieniami
Wiktoria

1. Data: 2000-12-13 12:29:49

Od: Aleksander Nabagło <A...@u...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

!

> [...]
> monotonie, jaka by panowala w sferach niebieskich, gdyby kazdy atom w
> nieswiadomej prawosci i z poboznym poszluszenstwem niewoniczo
A czytales Leszka Kołakowskiego
"Czy diabel moze byc zbawiony i 27 innych kazan"?

> [...]
> ze tylko zlo
> i nieszczescie ma wlasciwosci ewolucyjne.Jakie moze miec znaczenie to
Jak cos/ktos nieskonczony moze stawac sie
jeszcze bardziej nieskonczony?

Jedyna wskazowka z matematyki sa wlasciwosci
przestrzeni nieskonczenie wymiarowych.
Otoz (w przeciwinstwie do skonczenie wymiarowych)
przestrzen dualna do dualnej moze byc
bogatsza od wyjsciowej (czyli originalna
moze byc utozsamiona z podzbiorem wynikowej
a ich roznica nie jest pusta (ani trywialna)).

Czyli mozna patrzec na dualnosci:
Dobro -- Zlo -- Dobro
jako "mechanizm" samokreacji bytu.

--
A.

1. Data: 2000-12-13 12:47:17

Temat: Re: Czy diabel moze byc zbawiony?
Od: "cbnet" <c...@N...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mylisz Szatana z diablem.
Diabel to element folkloru ludowego kreaowany
m.in. w filmach, literaturze...
Szatan to autentyczna postac udokumentowana
historycznie.
To w rzeczywistosci dwie rozne sprawy:
- Szatan - fakt,
- diabel - fikcyjne ludzkie wyobrazenie zla.

Czarek

1. Data: 2000-12-13 13:01:23

Od: Vicky Bonus <v...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Aleksander Nabagło <A...@u...krakow.pl> napisał / wrote:

> [...]
> bogatsza od wyjsciowej (czyli originalna
> moze byc utozsamiona z podzbiorem wynikowej
> a ich roznica nie jest pusta (ani trywialna)).

OK. Ale Ty mowisz o efekcie, mnie bardziej interesują przyczyny.
Pozdrawiam
Vicky

1. Data: 2000-12-13 13:08:25

Od: Vicky Bonus <v...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"cbnet" <c...@N...wp.pl> napisał / wrote:

> [...]
> To w rzeczywistosci dwie rozne sprawy:
> - Szatan - fakt,
> - diabel - fikcyjne ludzkie wyobrazenie zla.

Jestes pewny co do istnienia szatana? Elementem folkloru moze
byc rowniez fikcja.
Zeby udowodnic teze musze najpierew zidentyfikowac temat. W wciąz nie wiem,
czy to personifikacja czy szatan osobowy.
Możesz podac jakies argumenty??
Z podrowieniami
Wiktoria

1. Data: 2000-12-13 13:51:46

Od: "cbnet" <c...@N...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Możesz podac jakies argumenty??

OK, rzeczywiscie istnienie Szatana jest faktem
jesli uznamy istnienie Boga za fakt i w tym sensie
diabel jest 'tylko' elementem folkloru.

Oczywiscie mozna dyskutowac np czy istnienie
Boga jest faktem itd...

Moja wypowiedz byla zdecydowanie subiektywna
ale ogolna zasada jest nastepujaca: nie nalezy mylic
postaci niejako z roznych 'bajeczek' np dobrego Janosika
i dobrego Robin Hood'a tylko dlatego ze zajmowali sie
czyms jakby podobnym.

Mam nadzieje ze przyjmiesz moje wyjasnienie.

Czarek

1. Data: 2000-12-13 13:53:50

Od: "DeStroyer" <z...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Vicky Bonus <v...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:917slo$m4f$...@i...cnt.pl...

> Co o tym sadzicie? Czy szatan jest ojcem indywidualizmu?

Diabel (ani Szatan) nie sa ojcami indywidualizmu. To prymitywizm
przecietnego czlowieka kaze mu przypisywac diabelskie cechy wszelkim
przejawom samodzielnego myslenia.

>A moze wymyslil go sam Bog aby podkreslic swoja wielkosc.

Jesli to Bog wymyslil Szatana, to pewnie w tym samym celu, w jakim
Stalin wymyslil NKWD, czyli jako opoke swojej wladzy.

JGrabowski

--
Nie klikaj! Możesz dostawać SMS-y! http://rubikon.pl/rubikon/oferta/

1. Data: 2000-12-13 22:21:06

Od: "jacob bekker" <j...@f...net> szukaj wiadomości tego autora

"cbnet" <c...@N...wp.pl> wrote in message
> Mylisz Szatana z diablem.
> Diabel to element folkloru ludowego kreaowany
> m.in. w filmach, literaturze...
> Szatan to autentyczna postac udokumentowana
> historycznie.

Czy moglbys przytoczyc to udokumentowanie?
Bardzo chcialbym sie z tym zapoznac.

jakub

1. Data: 2000-12-14 12:43:21

Od: "cbnet" <c...@N...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy moglbys przytoczyc to udokumentowanie?
> Bardzo chcialbym sie z tym zapoznac.

Mialem na uwadze Biblie w aspekcie 'zrodla historycznego'.

Zwroc uwage ze chronologicznie po Bogu mozna umiescic Szatana,
nastepnie pojawia sie czlowiek i dopiero wowczas mozemy mowic
o czyms co czlowiek nazywa diablem, czyli diabel jest *symbolem*
funkcjonujacym dzieki swiadomosci czlowieka (produktem swiadomosci).
Mozna chyba zaryzykowac (zgodnie z tym co wiemy) ze diabel
zdecydowanie reprezentuje niejako te ludzka ulomnosc ktora w
swiadomosci czlowieka zostanie potepiona i odrzucona przez Boga
w akcie zbawienia.

Szatan zas jest w pewnym sensie 'boskim' odzwierciedleniem
niedoskonalosci czlowieka, czyli jego *role* implikuje istnienie
czlowieka niedoskonalego (a nie swiadomosc ludzka) zas jako
istota jest bardziej pierwotny od nas.
Czy mozemy mowic o zbawieniu czy nie-zbawieniu Szatana?
Wszak ten termin odnosi sie wylacznie do czlowieka (oraz 'zawartosci'
jego swiadomosci - diabla).

OK, tyle o tym.

Czarek

1. Data: 2000-12-15 03:44:58

Od: "jacob bekker" <j...@f...net> szukaj wiadomości tego autora

> Mialem na uwadze Biblie w aspekcie 'zrodla historycznego'.

Dziekuje za odpowiedz ale nie wiem czy Biblie mozna uwazac za dokument. Jest
ona dowolna interpretacja ludzka. Gdyby tak nie bylo, bylaby jedna religia,
a nie tyle ile dzisiaj mamy, gdzie kazdy uwaza, ze tylko jego religia jest
ta prawdziwa.
Nie mowie juz o roznych sektach.

jakub

> Czarek

Jak przeslac materialy?
Re: Mam problem z dziewczyną
NEU IN ÖSTERREICH MONEY POINT SECOND HAND SOFORT GELD! 1125
Re:SWPS
humanista a nauki ścisłe