Czy mogę wymagać od lekarza skierowania na badania PRZED ciążą?

1. Data: 2002-10-16 19:54:23

Temat: Re: Czy mogę wymagać od lekarza skierowania na badania PRZED ciążą?
Od: "Offelia" <o...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "marushka" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:aophbt$qu5$1@news.onet.pl...

> Nie rozumiem stwierdzenia, ze badania na toxoplazmoze robi sie w ciazy, a
> nie przed? Zaznaczam, ze to nie moja fanaberia, mam w domu kotke ze
> schroniska, i w zwiazku z tym pewne obawy - w koncu nie znam jej
> pochodzenia.

Bardzo dobrze, ze robisz badania :)
Nie jestem lekarzem, tylko "kociara" ;) ale wiem, ze toksoplazmoza ostatnio
robi kariere w zlym tego slowa znaczeniu. Straszy sie nia, a wiedza na jej
temat jest niska.

Nie mam dokladnych danych, ale zarazenie sie od kota to jakies 20 %, reszta
to wina "jedzenia".

W dodatku wiekszosc osob przeszlo tokso nic o tym nie wiedzac.
Badz dobrej mysli.

Pozdrowiam i glaski dla kotki :)

Sandra

2. Data: 2002-10-18 17:49:19

Od: "marushka" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam, mam pytanie.
Czy moge wymagac od lekarza ginekologa skierowania na badania ogolne - mocz,
krew, plus przeciwciala toxoplazmozy i cytomegalii, antygen HBS, itp. - to
znaczy te badania, ktore zaleca się do wykonania przed rozpoczeciem staran o
dziecko?
Czy kazdy lekarz potraktuje mnie jak nawiedzona, ktorej odbija palma, i
odmowi, bo "mu kasa chorych w zyciu nie zaplaci".
[...]
Poza tym ja jestem A Rh-, a partner 0 Rh+, co tez wzbudza moje obawy, jednak
pani doktor potraktowala mnie dzis dosz nieprzyjemnie, stwierdzajac, ze
dopoki w ciaze nie zajde, mam niczego od sluzby zdrowia nie wymagac, a co
najwyzej zrobic badania prywatnie, ale "na co to komu"

Mam wiec pytanie: czy wykonanie tych badan jest zasadne?
Czy moge sie domagac skierowan, czy po prostu nie mam racji sadzac, ze moje
skladki na ubezpieczenie zdrowotne w koncu powinny mi sie na cos przydac??

Pozdrawiam - marushka.

3. Data: 2002-10-18 18:13:40

Od: Oleńka <o...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> dopoki w ciaze nie zajde, mam niczego od sluzby zdrowia nie wymagac, a co
> najwyzej zrobic badania prywatnie, ale "na co to komu".

W tym przypadku się zgodzę z panią doktor - mam O Rh- , mąż Rh + i dwójkę
dzieci. Konflikt serologiczny to pryszcz, lub prawie pryszcz... obgadałam to
z lekarzami. A w pierwszej ciąży prawdopodobieństwo powikłań z tego powodu
jest nikłe. Ale i tak będziesz miała wszystko kontrolowane :) Także swoim
Rh- się nie przejmuj, bo go nie zmienisz i nic z tym teraz nie zrobisz.

Badań przed ciążami nie robiłam, co nie oznacza, że są one bez sensu.
Toksoplazmozę bym sprawdziła na pewno, jeśli bym miała kontakt z kotem ze
schroniska. Ja kotów i surowego mięsa unikałam a priori, zakładając wynik
ujemny. Cytologię robiłam raz w roku, więc po co specjalnie "przed
zajściem"?

Jak się przygotowywałam?
Nie chorowałam na różyczkę i zdecydowałam się na szczepienie (bez
sprawdzania poziomu przeciwciał). Skierowanie dał "pierwszy kontakt" ;-),
nie ginekolog.
Nic więcej.

Ola

4. Data: 2002-10-18 18:15:24

Od: Oleńka <o...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Oleńka" <o...@b...wroc.pl> napisał w wiadomości

Ale ja nie jestem specjalistą tylko prostą kobietą, więc się za bardzo nie
sugeruj moimi wypocinami :)
O.

5. Data: 2002-10-18 19:08:36

Od: "Ewa W" <e...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Czy kazdy lekarz potraktuje mnie jak nawiedzona, ktorej odbija palma, i
> odmowi, bo "mu kasa chorych w zyciu nie zaplaci".

No bo rzeczywiście często nie zapłaci.....
Znajomy ginekolog pracujący w przychodni ma płacone 7 zł. od pacjentki. Za
wszelkie badania, które zleci pacjentce musi zapłacić z własnej kieszeni.
Tak ma sformułowaną umowę. Więc jeśli koszty badań wyniosą np.kilkadziesiąt
złotych to sobie odejmuje 7 zł. i już wie, ile jest "do tyłu".......
W takiej sytuacji radzi pacjentkom wziąć skierowanie od lekarza rodzinnego
czy pierwszego kontaktu.
Nie dziw się więc, gdy stwierdzisz, że ciężarne (lub przyszłe ciężarne) są
czasem traktowane jak kukułcze jajo;)

> Mam wiec pytanie: czy wykonanie tych badan jest zasadne?

Pewnie tak, choć przyznam, że żadnych nie robiłam;)
Może jestem nieodpowiedzialna.....

> Czy moge sie domagac skierowan, czy po prostu nie mam racji sadzac, ze
moje
> skladki na ubezpieczenie zdrowotne w koncu powinny mi sie na cos przydac??

Gdyby te składki rzeczywiście trafiały tam, gdzie trzeba........

Pozdrawiam - Ewa

6. Data: 2002-10-19 07:54:51

Temat: Re: Czy mogę wymagać od lekarza skier
Od: vlad <v...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

marushka wrote:
> krew, plus przeciwciala toxoplazmozy i cytomegalii, antygen HBS, itp. - to
> znaczy te badania, ktore zaleca si? do wykonania przed rozpoczeciem staran o
> dziecko?
ciach
Te badania owszem , sa zalecane ale nie ma ich w zadnym standardzie
opieki nad pacjentka planujaca ciaze ( takiego standardu w ogóle nie
ma). Co do Toxo to jest to w Polsce badanie zalecane ale nie
obowiazkowe. AFAIK screening w kierunku Toxo jest w standardzie opieki
nad ciezarna we Francji , kliku landach Niemiec , w Norwegii i w Belgii.
We W?oszech minister zdrowia w rzadzie Berlusconiego skreslil toxo ze
standardu badan w ramach ubezpieczenia ( to wiem od pacjentki, ktora
mieszka we Wloszech).
Dla twojej informacji co do kosztow badan i tego ile placi kasa za
opieke nad ciezarna. Za wizyte pacjentki slaska kasa placi 20-22 zl. W
tym miesci sie koszt badan lab, pensja lekarza, poloznej, czynsz za
gabinet, etc, etc. HBs kosztuje 15 zl, toxo IgG 20 , bad. moczu 2,8 ,
grupa krwi i Coombs ok. 26. Srednio w ciazy jest 8-11 wizyt. Jezeli
lekarz zleci Toxo IgG, IgM, Chlamydie, to doplaca do opieki nad ciezarna
z czesci ginekologicznej .
Oczywiscie kazdy z nas placi skladki i oczekuje , ze otrzyma wszystko,
czego sobie zazyczy. Politycy obiecuja spoleczenstwu opieke zdrowotna na
poziomie Niemiec za skladke na poziomie Rumunii. W Niemczech skladka na
ubezp. w zakresie podstawowym wynosi 14% a i tak ci, ktorych stac
wykupuja ubezpieczenia prywatne. Rozpowszechnione sa u nas mity
dotyczace wysokiego standardu opieki w ramach ubezpieczenia w Europie
Zachodniej, ale trzeba porozmawiac z tymi, ktorzy korzystaja z
brytyjskiej NHS czy opieki lekarskiej w Hiszpanii aby przekonac sie ze
to tylko mit.

POzdrofka i duzo zdrowia
Vlad

7. Data: 2002-10-19 10:17:17

Od: "tolo" <t...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Bardzo dobrze że świadonie podchodzisz do macierzyństwa. Teraz musisz sobie
jeszcze uświadomić, że to trochę kosztuje, ale trudno powiedzieć, że są to
pieniądze wyrzucone w błoto.
pozdr tolo

8. Data: 2002-10-22 20:02:30

Od: "aga" <a...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> nie przed? Zaznaczam, ze to nie moja fanaberia, mam w domu kotke ze
> schroniska, i w zwiazku z tym pewne obawy - w koncu nie znam jej

Jesli masz problemy ze zrobieniem sobie badan, to mozesz przebadac kotke -
nie kazdy kot jest nosicielem/chory :)

--
aga

9. Data: 2002-11-07 19:07:05

Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "aga" <a...@t...pl> napisał w wiadomości
> Użytkownik "marushka" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
>
> Jesli masz problemy ze zrobieniem sobie badan, to mozesz przebadac kotke -
> nie kazdy kot jest nosicielem/chory :)
Przebadanie kota nic nie da, bo nie tylko ze strony kota mozna sie
spodziewac zakazenia.

członek
llllllll
Przebarwienia skóry- pilne!! :)