Re: Czym jest świadomość?

From: "Duch" <n...@n...com>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Czym jest świadomość?
Date: Wed, 4 Jul 2007 16:44:54 +0200

"GenoFefGnoM" <o...@w...pl> wrote in message
news:f6gaiu$pr5$2@nemesis.news.tpi.pl...

Witam,
ciekawe. Tez mnie to interesowal - teraz mniej,
bo w sumie nic nowego nie umiem wymyśleć :)

Jak na razie najlepsze dla mnie określenie świadomości to

poczucie *ciągłości* własnego istnienia

- czyli prosciej:
absolutnie niezbydnym musi byc poczucie ze
jestem teraz tym samym kimś, kim byłem 5 minut temu.
Taka jakby pamięć.
Gdyby nie było tej "pamięci" to nawet nie dałoby sie pogadać o tej
świadomości tu na grupie :)
Nawet jesli umiałbym odczuwać, to nie wiedzialbym ze to JA odczuwam.
Ta pamięć jest ważnym składnikiem naszego poczucia istnienia.

Ale skąd się bierze to "poczucie istnienia" - tego nie wiem :)
Bo komputer też ma pamięc i co z tego.

Mój sposób na gadanie czym jest swiadomosci to porównywanie swiadomosci
do maszyny i szukanie różnic.
Piszesz np. ze swiadomosc to stan czuwania. Ale maszyna
tez potrafi czuwać. Ale czy czuwająca maszyna ma świadomość? Raczej nie.

> Ludzka świadomość nie służy prostej rejestracji bodźców, ale jest
> narzędziem wychwytywania sensu doświadczenia i kontroli działania.

Ale sa programy komp. ktore też potrafią wychwytywać sens,
a jednak nie mają świadomości.
Jaki miałby być swiadomy program?

========
Pytanie-trop:
- czy jest możliwe skonstruowanie maszyny która będzie miała
świadomośc. Jesli tak to na czym ta świadomość miałaby
polegać?? (trudne pytanie!)

========
Kolejne pytanie-trop:
załóżmy ze rozmawiasz z kimś przez gadu-gadu. Jak rozróżnisz że
to automat lub świadoma osoba?
Moze tu jest odpowiedz na to co to swiadomosc?

========
Kolejne pytanie-trop: czy zwierzęta są świadome?

Pozdrawiam,
Duch
P.S.
To co podałeś to informacje enycklopedyczne, dla mnie srednio przydatne,
to raczej skutki swiadomosci.