Re: Czym jest świadomość?

From: GenoFefGnoM <o...@w...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Czym jest świadomość?
Date: Wed, 04 Jul 2007 22:21:11 +0200

Użytkownik Duch napisał:

> [...]
>
> Jak na razie najlepsze dla mnie określenie świadomości to
>
> poczucie *ciągłości* własnego istnienia
>
> - czyli prosciej:
> absolutnie niezbydnym musi byc poczucie ze
> jestem teraz tym samym kimś, kim byłem 5 minut temu.
> Taka jakby pamięć.
> Gdyby nie było tej "pamięci" to nawet nie dałoby sie pogadać o tej
> świadomości tu na grupie :)
> Nawet jesli umiałbym odczuwać, to nie wiedzialbym ze to JA odczuwam.
> Ta pamięć jest ważnym składnikiem naszego poczucia istnienia.
>
> Ale skąd się bierze to "poczucie istnienia" - tego nie wiem :)

Świadomość układów mózgopodobnych (więc niekoniecznie ludzi,też zwierząt
albo SI) być może powstaje automatycznie, sama przez się jako
specyficzna właściwość mózgu, przy odbiorze zjawisk, której mózg
potrzebuje do przetwarzania informacji. Model jest prosty: odwzorowanie
zjawisk zewnętrznych i wewnętrznych, np. szczekający pies - zjawisko
zewnętrzne zostaje odwzorowane, połączone z emocjami, myślami i
najróżniejszymi reakcjami i porównane z zasobami pamięci (inne psy,
podobne sytuacje w przeszłości). W mózgu tworzy się odwzorowanie
zjawiska: wizerunek psa i dobiegające poszczekiwanie. Samoświadomość
byłaby skierowaniem uwagi zamiast na zewnątrz to na sam proces
kierowania uwagi, postrzegania. A samo JĄDRO ŚWIADOMOŚCI TO PROCESOR
PRACUJĄCY W KILKUSEKUNDOWEJ PAMIĘCI KRÓTKOTRWAŁEJ!
Można przywołać z pamięci wizerunek jakiegoś psa i to jak na jego
widok zareagowałem - Pojawia się w polu wyobraźni: wspomnienie , emocja
i podmiot czyli świadomość ("ja wtedy", "ja teraz", "co było wtedy" "co
jest teraz") z której punktu wyobrażamy sobie dane zjawisko. Świadomość
nie byłaby w takim wypadku czymś spektakularnym, byłby to właśnie taki
element pamięci który można określić jako "co jest teraz". I tak jest
niekiedy, w czujnym mózgu, kiedy tylko skoncentruje się on na tym "co
jest teraz".
Mi się zdaje że "Ja ciągłe" (tożsamość) jak ty to opisałeś jest iluzją,
że nie ma żadnego absolutnego mojego "ja" . Jestem raczej w
TERAŹNIEJSZOŚCI i niekoniecznie spójnej teraźniejszości, w
teraźniejszości reagującej. Raz sobie myślę że jestem mózgiem, kiedy
indziej że jestem zwierzęciem, albo człowiekiem. Nie ma mnie jednego, w
ogóle mnie nie ma, są tylko reakcje i aktywność neuronów. Ciągle się
zmieniam, ciągle reaguję na coś z zewnątrz czy z zapisanej w pamięci
przeszłości. Ja rozsypuje się w każdym nowym zjawisku, bo to zjawisko
zmienia mnie. Choć jakaś drobina tożsamości może się zachować, ale to
iluzja. Podmiot to pamięć krótkotrwała, która jest AKTYWNA TERAZ.
W śnie np. świadomość znacznie wyrodnieje, zniekształca się, bo
rzeczywistość zewnętrzna zostaje odcięta w 100% i te dziwne sny to
działalność mózgu, który ma gdzieś reguły świata zewnętrznego, jego
świat może być zupełnie inny, bo nie jest powiązany z odciętym światem
realnym.

> [...]
>

> Ale sa programy komp. ktore też potrafią wychwytywać sens,
> a jednak nie mają świadomości.
> Jaki miałby być swiadomy program?
>
> ========
> Pytanie-trop:
> - czy jest możliwe skonstruowanie maszyny która będzie miała
> świadomośc. Jesli tak to na czym ta świadomość miałaby
> polegać?? (trudne pytanie!)
>
> ========
> Kolejne pytanie-trop:
> załóżmy ze rozmawiasz z kimś przez gadu-gadu. Jak rozróżnisz że
> to automat lub świadoma osoba?
> Moze tu jest odpowiedz na to co to swiadomosc?

Ten problem to test Turinga.
W gruncie rzeczy jeśli nie odróżnię maszyny od człowieka to albo z braku
sprytu , albo mam do czynienia z SI doskonale podszywającym się pod
człowieka.
Tak jak mózg ludzki jest umysłem a związkach węgla tak SI może być na
krzemie, czemu nie...