Dlaczego portale medyczne są dostępne tylko dla lekarzy?

21. Data: 2005-05-13 13:27:16

Temat: Re: Dlaczego portale medyczne są dostępne tylko dla lekarzy?
Od: Tomasz Jarzynka <t...@Z...tlen.net> szukaj wiadomości tego autora

Kruszyzna wrote:

> Wykłady z filologii polskiej też nie. Tylko jeśli źle zinterpretujesz
> wiersz, nic Ci się nie stanie, natomiast, jeśli pacjent chory dajmy na
> to na drobnokomórkowego raka płuc zechce wypróbować bez konsultacji z
> lekarzem nowatorską, alternatywą metodę leczenia, o której sobie
> poczytał, zamiast włączenia chemioterapii, to może, brzydko mówiąc,
> zrobić sobie kuku.

Moga tez pojsc do lekarza i nasluchac sie, dlaczego leki firmowe sa
lepsze od generykow, bo sa "lepiej oczyszczone" i "mniej szkodza".
Ciekawe co by na to powiedzial inzynier chemii procesowej albo prawnik?

--
tomasz k. jarzynka / 601 706 601 / tomee(a-t)kadu(d-o-t)net

"We are Pentium of Borg. Division is futile. You will be approximated."

22. Data: 2005-05-13 13:32:09

Od: Tomasz Jarzynka <t...@Z...tlen.net> szukaj wiadomości tego autora

Kruszyzna wrote:

> Wiesz, ja nie mam nic przeciwko wypróbowywaniu alternatywnych metod,
> sama mam kontakt z lekarzami, którzy prowadzą np. badania nad nowymi
> substancjami w leczeniu drobno- i niedrobnokomórkowego raka płuc i
> innych nowotworów. Chodzi mi o to, że całość powinna się odbywać
> _pod_kontrolą_ lekarza, a nie bez jego wiedzy. Znam chorych, którzy
> wspomagają terapię przeciwnowotworową dietą makrobiotyczną. Tylko że oni
> nie rezygnują z kontrolnych wizyt i lekarz o tej diecie _wie_.

Ale niektorzy lekarze nie chca slyszec o tym, ze pacjent moze, dajmy
na to, zle tolerowac jakas terapie albo lek, bo stosuja to od lat,
znaja to dobrze i nie chce im sie wychodzic poza schemat. A pacjentowi
sila rzeczy bardzo zalezy i nie daj Bog jak ma jakis inny, nierzadko
lepszy, pomysl...

Oczywiscie nie pije do wszystkich lekarzy, ale nie ma watpliwosci ze
takie przypadki sie zdarzaja i to nie jednostkowo.

> Nie oglądałam. O czym było?

O epilepsji idiopatycznej, (nie)skutecznosci tradycyjnych lekow
(swoja droga dla dzieci lekiem 1. rzutu naprawde sa barbiturany?)
i jakiejs diecie katabolicznej.

--
tomasz k. jarzynka / 601 706 601 / tomee(a-t)kadu(d-o-t)net

"Dla ciebie jestem ateistą, dla Boga jestem Lojalną Opozycją. (Woody Allen)"

23. Data: 2005-05-13 13:36:05

Od: Tomasz Jarzynka <t...@Z...tlen.net> szukaj wiadomości tego autora

Ania wrote:

> mnie to tez irytuje. Moze to ma zwiazek z reklamami lekow na recepte
> (ktos chyba o tym wspomina).
> Ale doprawdy, nie rozumiem. Jesli idzie o dostepnosc do opisów
> kontrowersyjnych, niesprawdzonych metod - to np. Pubmed jest
> wolnodostepny, a do wielu artykulow jest darmowy dostep. Do wytycznych
> NIH, opracowan dla fachowcow z wielu dziedzin - tez. Wydaje mi sie, ze
> to snobizm i poczucie wyzszosci lekarzy, to samo, co sprawia, ze
> traktuja pacjentow z wyzszoscia i protekcjonalnie.

Otoz to. Chociazby rozne uniwersalne skale punktowe, pozwalajace na
nakreslenie jakiegos obrazu choroby. Mam wrazenie, ze wielu lekarzy
albo ich nie zna, albo nie stosuje (no bo przeciez on wie co dolega
danemu pacjentowi, po co to usystematyzowac?).

--
tomasz k. jarzynka / 601 706 601 / tomee(a-t)kadu(d-o-t)net

"Stany Zjednoczone w żadnym razie nie wspierają się na doktrynie
chrześcijańskiej. (Jerzy Waszyngton)"

24. Data: 2005-05-13 13:36:09

Od: "Krzysztof (Suzuki Kokushu)" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Paskudny snobizm lekarski. Wydawaloby sie, ze w dzisiejszych czasach
> wiedza powinna byc dostepna dla wszystkich, a lekarzom najwygodniej
> jest jednak stawiac sie na uprzywilejowanej pozycji i pouczac pacjenta,
> i niechetnym okiem patrzec na takiego, co tez ma jakas wiedze i czelnosc
> sie dopytywac.
Przepraszam, w księgarniach i bibliotekach sprawdzają prawo wykonywania
zawodu czy nie? Jakoś mi się nie wydaje. A w sieci, istnieją ogólnodostępne
bazy danych? Istnieją. Jak chcesz się czegoś dowiedzieć, to możesz.

A pewne serwisy medyczne są zrobione po to, żeby dać narzędzie do pomocy
lekarzom. Po to żeby doktor Franek Śruba z Wólki Wyżnej mógł szybko
sprawdzić najnowsze tendencje w leczeniu kaca albo kryteria rozpoznawania
CLL.

Jak się rejestrujesz nieprawdziwymi danymi w miejscu dla Ciebie nie
przeznaczonym, to jest to internetowa odmiana parkowania osobowym
samochodem na parkingu przeznaczonym tylko dla tirów. Zajmujesz miejsce i
przeszkadzasz bo nie chce Ci się przejechać 500m dalej.

--
Krzysiek, EBP
Kiedy słyszę 'kultowy' odbezpieczam rewolwer

25. Data: 2005-05-13 13:40:18

Od: Tomasz Jarzynka <t...@Z...tlen.net> szukaj wiadomości tego autora

Krzysztof (Suzuki Kokushu) wrote:

> [...]
> zawodu czy nie? Jakoś mi się nie wydaje. A w sieci, istnieją
> ogólnodostępne bazy danych? Istnieją. Jak chcesz się czegoś dowiedzieć, to

Ja o jednym, Ty o drugim. Gdyby zawartosc ogolnodostepnych publikacji
byla tozsama z tymi zamknietymi, nie byloby tematu. A problem w tym
wlasnie, ze broni sie dostepu osobom postronnym do wiedzy, ktora moze
byc dla nich przydatna. Ot, chocby sprawdzic, czy dany lek wystepuje
jako generyk i jak ksztaltuje sie to cenowo (prozaiczny przyklad).

> [...]
> lekarzom. Po to żeby doktor Franek Śruba z Wólki Wyżnej mógł szybko
> sprawdzić najnowsze tendencje w leczeniu kaca albo kryteria rozpoznawania

No to fajnie ze maja swoja grupe docelowa, ale istniejace obostrzenia
przypominaja jakas selekcje w klubie towarzyskim.

> [...]
> samochodem na parkingu przeznaczonym tylko dla tirów. Zajmujesz miejsce i
> przeszkadzasz bo nie chce Ci się przejechać 500m dalej.

Bardziej adekwatny bylby taki przyklad: parkowanie pod restauracja z
parkingiem dla TIRow, jesli kilometr dalej jest parking z budka z
hot-dogami.

--
tomasz k. jarzynka / 601 706 601 / tomee(a-t)kadu(d-o-t)net

"Kto poniża, sam jest niski
-- Antoine De Saint-Exupery"

26. Data: 2005-05-13 13:41:04

Od: Kruszyzna <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 5/13/2005 3:27 PM,Użytkownik Tomasz Jarzynka usiadł wygodnie i napisał:

> Moga tez pojsc do lekarza i nasluchac sie, dlaczego leki firmowe sa
> lepsze od generykow, bo sa "lepiej oczyszczone" i "mniej szkodza".
> Ciekawe co by na to powiedzial inzynier chemii procesowej albo prawnik?

Nie mam pojęcia, co on by na to, bo ani jednym ani drugim nie jestem, a
i nie wiem, jakie leki masz na myśli :) Chodziło mi o odpowiedzialne
podejście do rzeczy. Wcale nie uważam, że wśród lekarzy są sami
oświeceni, bo trafia się przecież na takich, którzy nie wiadomo jakim
cudem medycynę skończyli. Moim zdaniem porównanie dostępności wiedzy na
portalach medycznych i niemedycznych jest nieco hybione, bo, tak jak
mówię, źle analizując wiersz, nikt, tuszę :), uszczerbku na zdrowiu nie
poniesie. Natomiast nieprawidłowo zastosowane leczenie, leczenie według
własnego pomysłu, bez konsultacji z lekarzem, może odbić się fatalnie.

Tu zahaczamy o inny problem, o którym jakiś czas temu było w telewizji.
Jest wiele reklam leków na zgagę, problemy z trawieniem i tak dalej.
Boli żołądek, człowiek leki bierze, jeśli nie pomagają, bierze więcej,
potem innej firmy (bo może tamte kiepskie, a te to na pewno będą
lepsze), potem jeszcze inne, aż w końcu trzeba taką osobę zabrać
natychmiast do szpitala, bo zaniedbany wrzód zakończył się perforacją
żołądka i jest stan zagrożenia życia. Konsultacja lekarska jest
konieczna i bardziej, moim zdaniem, zaszkodzi niechodzenie do lekarza,
niż chodzenie.

To, jak mówię, inny problem, ale mi się z dyskutowanym w tym wątku
kojarzy :)

Krusz.
--
Kruszyna
GG 3084947

27. Data: 2005-05-13 13:46:07

Od: "Krzysztof (Suzuki Kokushu)" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dopuki to lekarze będą orzekać o błędach popełnionych przez swoich kolegów,
A kto ma orzekać *) - dialektolodzy? Trójki klasowe? Czy patrole
robotnicze?
Żeby o czymś mówić trzeba mieć o tym pojęcie. Niezależnie co to tym
myślisz, jesteś skazana na fachowców. Pomyśl proszę co by było, gdyby
przyczyny katastrofy lotniczej rozważała komisja złożona z historyków idei
i kominiarzy.
-----------
*) oczywiście zresztą słowo 'orzekać' używasz w znaczeniu potocznym. O
odpowiedzialności karnej orzeka (tak jak i o innych sprawach) sąd. Lekarze
biegli sądowi sporządzają opinię.

--
Krzysiek, EBP
Niestety obróbka termiczna niszczy enzymy zawarte w pożywieniu, co

28. Data: 2005-05-13 13:47:35

Od: "stokrotka" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Marta napisała:
> To jest jego (pacjenta) zdrowie i jak coś się dzieje
> to powinien iść do lekarza
> celem postawienia diagnozy.

HIP HIP, HURA HURA HURA!!!
Niech będzie prawo, żeby lekarz, przy każdej wizycie
musiał dać diagnozę na piśmie pacjentowi do ręki.

stokrotka

29. Data: 2005-05-13 13:48:15

Od: "Kriepa" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Akulka" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
> Użytkownik "Kriepa" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> której,

> Witam,
> Proszę o wybaczenie, bo nie jestem lekarzem. Czy dobrze zrozumiałam, że ta
> grupa powinna być dla lekarzy, bo męczą was pytania typu ".....co mam
> zrobić?".

NIE tylko dla lekarzy, ale głównie dla tych, którzy medycyną interesują się
jako nauką i nie szukają tu jedynie porady i dokładnych wskazówek jak sie
leczyć, byle tylko nie iść do lekarza. A przyznasz mi chyba rację, że tego
typu kwestie są jednak najczęściej poruszane.

> Ludzie zaś szukają tu porad, bo mają wrażenie iż ludzie poświęcający czas
na
> czytanie postów są na tyle życzliwi, iż poradzą coś człowiek, często
> zdesperowanemu. Poradzą, bo lekarz pierwszego kontaktu ma często to w
> dalekim tyle, bo jest przepracowany, zmęczony, zdenerwowany albo po prostu
> niedouczony.

"Poradzić" to zupełnie co innego niż stawiać diagnozę i sugerować leczenie -
a tego coraz częściej oczekują osoby piszące na grupę.

> [...]
> Idę do lekarza, mówię co i jak. Lekarz mnie osłuchał - stwierdził, że nic
> nie słyszy, w gardło nawet nie zajrzał. Przepisał mi antybiotyk (na moje
> naleganie) bo "skoro pani twierdzi, że odksztusza...", poza tym
> rutinoskorbin i paracetamol. Chyba ta gorączka spowodowała, że wyszłam
> normalnie i nie powiedziałam mu co myślę o jego profesjonalizmie. Przecież
> ja nie chciałam zwolnienia tylko ratunku.... Wyszło na to, że jestem
> hipochondryczką.
> Pytanie - u kogo ja byłam? Odpowiedź - u cenionego lekarza w moim mieście.

No tak, to faktycznie straszne. Ale co do tego ma ta grupa? Myślisz, że ktoś
tutaj by Ci pomógł, zbadał, przepisał leki?

Pozdrawiam, Marta

30. Data: 2005-05-13 13:51:16

Od: "Krzysztof (Suzuki Kokushu)" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Bardziej adekwatny bylby taki przyklad: parkowanie pod restauracja z
> parkingiem dla TIRow, jesli kilometr dalej jest parking z budka z
> hot-dogami.
Bardzo proszę, tutaj masz medyczny odpowiednik paryskiej restauracji:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi i to za darmo.

--
Krzysiek, EBP
Kiedy słyszę 'kultowy' odbezpieczam rewolwer

Poziom CA-125
{NTG/ SPAM} Jeśli ukradną Tobie komórkę....
chyba ntg - szybkie pyt. dotyczace wody i czlowieka :)
poparzona" skóra
antykoncepcja logest i harmonet