Dziecko ze szkoły do szpitala.

1. Data: 2005-01-29 20:57:26

Temat: Dziecko ze szkoły do szpitala.
Od: "Dorota ***" <d...@W...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Zwracam się z dość niecodziennym problemem. Kto może lub powinien jechać w
karetce? Zakładając, że dziecko zachorowało/uległo wypadkowi w szkole - czy
opiekun z ramienia szkoły powinien jechać z dzieckiem? Czy nauczyciel/lekarz
może podjąć decyzję o rozpoczęciu leczenia w stanach nie zagrażających zyciu
(np. założeniu gipsu), gdy nie ma rodziców? Co wtedy, gdy nauczyciel nie
moze jechać z chorym dzieckiem? Byłabym niezwykle wdzięczna, gdyby ktoś znał
podstawy prawne regulujące te kwestie. Przeszukałam ustawy i rozporządzenia
na stronie ministerialnej, prosiłam o pomoc na pl.misc.ratownictwo,
niestety, wychodzi na to, że jest to kwestia nieuregulowana prawnie i opiera
się na "zwyczajowości". :-(. Być może ktoś z Państwa spotkał się z takimi
przypadkami. Bardzo proszę o pomoc.

Dorota

2. Data: 2005-01-29 21:26:27

Temat: Re: Dziecko ze szkoły do szpitala.
Od: "Roman G." <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 29 Jan 2005 21:57:26 +0100, Dorota *** napisał(a):

> Czy nauczyciel/lekarz może podjąć decyzję o rozpoczęciu leczenia w stanach
> niezagrażających zyciu (np. założeniu gipsu), gdy nie ma rodziców?

Ustawa o zawodzie lekarza:

Art. 31.
8. Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o opiekunie faktycznym, należy
przez to rozumieć osobę wykonującą, bez obowiązku ustawowego, stałą pieczę
nad pacjentem, który ze względu na wiek, stan zdrowia albo swój stan
psychiczny pieczy takiej wymaga. [moim zdaniem nauczyciel nie podpada pod
tę definicję, za wyjątkiem może wycieczki szkolnej, a i to wątpliwe - RG]

Art. 32.
1. Lekarz może przeprowadzić badanie lub udzielić innych świadczeń
zdrowotnych, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie, po
wyrażeniu zgody przez pacjenta.
2. Jeżeli pacjent jest małoletni lub niezdolny do świadomego wyrażenia
zgody, wymagana jest zgoda jego przedstawiciela ustawowego, a gdy pacjent
nie ma przedstawiciela ustawowego lub porozumienie się z nim jest
niemożliwe - zgoda sądu opiekuńczego.
3. Jeżeli zachodzi potrzeba przeprowadzenia badania osoby, o której mowa w
ust. 2, zgodę na przeprowadzenie badania może wyrazić także opiekun
faktyczny.

Art. 33.
1. Badanie lub udzielenie pacjentowi innego świadczenia zdrowotnego bez
jego zgody jest dopuszczalne, jeżeli wymaga on niezwłocznej pomocy
lekarskiej, a ze względu na stan zdrowia lub wiek nie może wyrazić zgody i
nie ma możliwości porozumienia się z jego przedstawicielem ustawowym lub
opiekunem faktycznym.
2. Decyzję o podjęciu czynności medycznych w okolicznościach, o których
mowa w ust. 1, lekarz powinien w miarę możliwości skonsultować z innym
lekarzem.

> Zakładając, że dziecko zachorowało/uległo wypadkowi w szkole - czy
> opiekun z ramienia szkoły powinien jechać z dzieckiem? Co wtedy, gdy nauczyciel
> nie moze jechać z chorym dzieckiem?

Jeśli może, to ja bym pojechał. Jeśli nie może, bo z kim zostanie reszta
dzieci, to bym nie pojechał, argumentując, że i tak nie jestem opiekunem
faktycznym (w rozumieniu Ustawy o zawodzie lekarza), a uczniów bez opieki
zostawić nie mogę. Niech lekarz robi to, co do niego należy - dziecko jest
pod fachową _jego_ opieką.

RG

3. Data: 2005-01-29 21:47:09

Od: "Dorota ***" <d...@W...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziękuję za odpowiedź. :-)

Dorota

ucho
co na zwyrodnienie stawów
Ratownik medyczny...czy nie jestem za stara?
prosze opiszcie mi oddawanie krwi
wyniki EEG dziecka