Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
0.net!peer03.am4!peer.am4.highwinds-media.com!peer02.fr7!futter-mich.highwinds-
media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostr
ada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
User-Agent: NewsTap/5.2.6 (iPhone/iPod Touch)
Cancel-Lock: sha1:qKS6mQ1rA7Pk0T4mNTt95u8Tl5U=
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Message-ID: <59efbc57$0$659$65785112@news.neostrada.pl>
Subject: Re: Efekt...?
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
Mime-Version: 1.0
Content-Transfer-Encoding: 8bit
From: XL <i...@g...pl>
References: <59ef7791$0$5164$65785112@news.neostrada.pl>
<59ef841e$0$5164$65785112@news.neostrada.pl>
<59ef8bf3$0$656$65785112@news.neostrada.pl>
<59ef9983$0$652$65785112@news.neostrada.pl>
Date: 24 Oct 2017 22:19:03 GMT
Lines: 37
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 79.185.137.238
X-Trace: 1508883543 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 659 79.185.137.238:56852
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 2789
X-Received-Body-CRC: 85342516
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.kuchnia:379211
Ukryj nagłówki
GalAnonim <s...@s...pl> wrote:
> W dniu 24.10.2017 o 20:52, XL pisze:
>> GalAnonim <s...@s...pl> wrote:
>>> W dniu 24.10.2017 o 19:25, XL pisze:
>>>> Ktoś łaskawie podawał tu niedawno nazwę, która określa paradoksalne
>>>> zjawisko zwiększonego popytu spowodowane dużym i ustalonym (co ważne)
>>>> wzrostem cen danego towaru na rynku. Proszę o przypomnienie.
>>>>
>>>>
>>> Ale chodzi ci o tanie niezbędne do życia produkty czy też dobra luksusowe?
>>> Bo w pierwszym wypadku to paradoks Giffena a w drugim Veblena.
>>>
>>
>> Konkretnie chodzi o masło. Nie wiem, jak je zakwalifikować, bo ono dla
>> niektórych jest luksusem, dla innych jednym z podstawowych artykułów
>> żywnościowych.
>> I nie chodzi mi o zjawisko nagłego powszechnego domowego magazynowania tych
>> artykułów w celu złagodzenia przyszłych skutkow ew. dalszej zwyżki cen,
>> lecz o wyraźne zwiększenie bieżącego spożycia POMIMO zwyżki, ale w związku
>> z nią, na zasadzie ,,skoro tak zdrożało, to warto używać, bo musi być lepsze
>> niż tańsze odpowiedniki". Dokładnie o takie zjawisko mi chodzi.
>>
> Sama już sobie wybierz który to z podanych przeze mnie paradoksów, dla
> mnie Giffena połaczony z nagonka jaka to margaryna jest niezdrowa, więc
> można uznać, że margaryna przestała być substytutem masła i wtedy mamy
> paradoks Giffena w czystej postaci.
Wciąż mam watpliwosci, bo to zupełnie inny mechanizm jednak niż ten, o
który mi chodzi - tylko sam zewnętrzny efekt podobny.
Paradoks zjawiska, o którym piszę, polega na tym, że wg praw ekonomii
drastyczna zwyżka ceny towaru powodować powinna spadek popytu na ten towar
i wzrost popytu na jego substytuty - tymczasem nic takiego się w przypadku
masła nie dzieje, a wręcz przeciwnie.
Poczytam, poszukam. W każdym razie dzięki.
--
XL
|