Efferalgan Codeine

1. Data: 2002-12-05 14:38:55

Temat: Efferalgan Codeine
Od: "Bogdan" <b...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
Mam pytanie - czy długotrwałe (powyżej 2 lat) przyjmowanie tego leku w
ilościach kilka tabletek dziennie może spowodować uzależnienie od niego?
Szczególnie, gdy osoba przyjmująca stale nadużywa alkoholu. Jakie mogą być
objawy tego?

Pozdrawiam!
Bogdan

2. Data: 2002-12-05 16:15:30

Temat: Re: Efferalgan Codeine
Od: A...@s...ca (Aleksander) szukaj wiadomości tego autora

Długotrwałe stosowanie wysokich dawek kodeiny może prowadzić do rozwinięcia
się tolerancji i uzależnienia.

Efferalgan codeine działa przeciwbólowo i przeciwgorączkowo. Zawarta w leku
kodeina łagodzi odruchy kaszlu dzięki oddziaływaniu na centrum oddychania w
mózgu. Kodeina koi kaszel, a także działa uspokajająco, a ponadto uśmierza
ból.

Zastosowanie

Bóle różnego pochodzenia. Gorączka. Przeziębienia z towarzyszącym suchym
kaszlem.

Ostrzeżenie

Leku nie podaje się pacjentom uczulonym na którykolwiek z jego składników.
Oczekiwany skutek leczenia może ulec zmianie, jeśli preparat podaje się
jednocześnie z innymi lekami. Należy zatem zasięgnąć opinii lekarza w
sprawie jednoczesnego zażywania innych preparatów. Leku nie należy podawać w
bólach wynikających ze skurczu dróg żółciowych. Lek może powodować
uzależnienie. Pacjenci cierpiący na astmę powinni powiadomić o tym lekarza
przed rozpoczęciem zażywania leku.
Nie należy spożywać alkoholu w trakcie leczenia, ponieważ alkohol wzmaga
działanie preparatu.
Oczekiwany skutek leczenia może ulec zmianie, jeśli Efferalgan podaje się
jednocześnie z innymi lekami. Należy poradzić się lekarza w razie zamiaru
stosowania innych leków łącznie z preparatem.
Zawarta w leku kodeina może upośledzać sprawność psychofizyczną, dlatego też
nie wolno prowadzić pojazdów mechanicznych ani wykonywać czynności
precyzyjnych w trakcie jego stosowania.

Działania niepożądane

ze względu na zawartość kodeiny -
1/100- Zmęczenie. Kodeina może spowodować mdłości, wymioty oraz skurcze dróg
żółciowych, a także zaparcie. Dolegliwości te są w dużym stopniu uzależnione
od wielkości dawki.
ze względu na zawartość paracetamolu -
Normalne dozowanie wyklucza na ogół możliwość wystąpienia jakichkolwiek
nieko-rzystnych objawów.
<1/1000- Reakcje alergiczne (np. wysypka), zakłócenia w czynnościach
wątroby. W razie długotrwałego preparatu stosowania zachodzić może ryzyko
uszkodzenia nerek.

Dawkowanie

Dawkę ustala lekarz. Zazwyczaj 1 tabletka rozpuszczona w 1/2 szklance wody w
razie występowania bólu

Ciąża i karmienie

Ograniczone doświadczenia ze stosowaniem leku w okresie ciąży, należy zatem
zasięgnąć opinii lekarza w razie zamiaru stosowania preparatu podczas ciąży.
Nie wiadomo czy lek przenika do mleka matki, należy zatem zasięgnąć opinii
lekarza w razie zamiaru stosowania leku w okresie karmienia dziecka piersią.

SKŁAD

1 tabletka zawiera 500 mg paracetamolu i 30 mg fosforanu kodeiny.
Substancje pomocnicze: wodorowęglan sodu, bezwodny węglan sodu, bezwodny
kwas cytrynowy, sorbitol, benzoesan sodu, poliwinylopirolidon, dokusan sodu,
aspartam, naturalny aromat grejpfrutowy.

DZIAŁANIE

Lek o działaniu przeciwbólowym. Jednoczesne podanie paracetamolu i fosforanu
kodeiny zapewnia silniejsze i dłuższe działanie przeciwbólowe od działania
każdego z tych składników oddzielnie.

WSKAZANIA

Leczenie bólu o średnim i dużym nasileniu lub w stanach, kiedy leczenie
lekami przeciwbólowymi o działaniu obwodowym nie jest skuteczne.

PRZECIWWSKAZANIA

a.. dzieci poniżej 15 lat,
b.. nadwrażliwość na którykolwiek składnik preparatu,
c.. ciężka niewydolność wątroby lub nerek ,
d.. niewydolność oddechowa,
e.. choroba alkoholowa,
f.. pierwszy trymestr ciąży,
g.. nie stosować leku w okresie karmienia piersią,
h.. niedobór dehydrogenazy glukozo 6 fosforanowej,
i.. leczenie inhibitorami MAO oraz okres do 14 dni po zakończeniu leczenia
,
j.. fenyloketonuria.

ŚRODKI OSTROŻNOŚCI

a.. w czasie stosowania leku nie należy spożywać alkoholu,
b.. lek może zwiększać istniejące nadciśnienie śródczaszkowe,
c.. nie przekraczać zalecanych dawek,
d.. lek u osób uprawiających sport może dać dodatni wynik testu
antydopingowego,
e.. lek stosować z ostrożnością u pacjentów:
a.. z zaburzeniami czynności wątroby lub nerek,
b.. wyniszczonych,
c.. z przewlekłymi chorobami układu oddechowego,
f.. w przypadku diety niskosodowej lub bezsodowej należy pamiętać, że
każda tabletka Efferalgan Codeine zawiera 360 mg sodu (16,5 mEq),
g.. nie stosować z innymi lekami zawierającymi paracetamol.

INTERAKCJE

a.. Łączne podawanie paracetamolu i niesteroidowych leków przeciwzapalnych
zwiększa ryzyko wystąpienia zaburzeń czynności nerek.
b.. Salicylamid wydłuża czas wydalania paracetamolu.
c.. Paracetamol zawarty w preparacie nieznacznie wzmaga działanie
doustnych leków przeciwzakrzepowych z grupy kumaryny (nie wpływa na zmianę
czasu krwawienia i agregację płytek krwi u zdrowych i chorych na hemofilię).
d.. Z uwagi na zawartość kodeiny leku nie stosować łącznie z inhibitorami
MAO oraz w okresie do 14 dni po zakończeniu nimi leczenia (ryzyko obniżenia
ciśnienia tętniczego, wystąpienia pobudzenia i gorączki).
e.. Rifampicyna, leki przeciwpadaczkowe, leki nasenne z grupy barbituratów
i inne leki indukujące enzymy wątrobowe mikrosomalne, stosowane łącznie z
paracetamolem nasilają ryzyko uszkodzenia wątroby.
f.. Paracetamol i kofeina nasilają wzajemnie swoje działanie ośrodkowe.
g.. Środki uspokajające, nasenne, neuroleptyki, opioidowe leki
przeciwbólowe wpływające hamująco na ośrodkowy układ nerwowy działając
synergicznie z kodeiną mogą nasilić depresję ośrodka oddechowego. W razie
stosowania skojarzonego leczenia, należy zredukować dawki leków.
h.. Łączne podawanie kodeiny z lekami cholinolitycznymi może prowadzić do
niedrożności porażennej jelit.

OSTRZEŻENIA SPECJALNE

Nie stosować leku bez zalecenia lekarza.
Z uwagi na zawartość aspartamu nie stosować u chorych z fenyloketonurią.

WPŁYW NA ZDOLNOŚĆ PROWADZENIA POJAZDÓW I OBSŁUGI URZĄDZEŃ MECHANICZNYCH

Nie należy stosować leku u osób prowadzących pojazdy mechaniczne z uwagi na
możliwość wystąpienia senności.

OKRES CIĄŻY I KARMIENIA PIERSIĄ

Przeciwwskazane jest stosowanie leku w pierwszym trymestrze ciąży i w
okresie karmienia piersią. Stosowanie leku w II i III trymestrrze ciąży
dopuszczalne jest jedynie na wyraźne zlecenie lekarza.

DAWKOWANIE

Lek przeznaczony dla dorosłych.
Zalecane dawkowanie: 1 do 2 tabletek w zależności od nasilenia bólu 1 do 3
razy na dobę; tabletkę rozpuścić w szklance wody. W leczeniu długotrwałym
nie przekraczać 5 tabletek na dobę
Zalecana przerwa między dawkami nie mniejsza niż 4 godziny. W przypadku
niewydolności nerek (klirens kreatyniny poniżej 10 ml/min) zalecane jest
wydłużenie przerwy między dawkami do 8 godzin.

PRZEDAWKOWANIE

Po zażyciu toksycznej dawki leku mogą wystąpić nudności, wymioty, bolesność
w okolicy wątroby, senność, zwolnienie oddychania, hamujące działanie na
ośrodek oddechowy, zwolnienie czynności serca, spadek ciśnienia tętniczego,
sinica, zaczerwienienie i świąd skóry.

Zażycie toksycznej dawki leku może spowodować ciężkie uszkodzenie wątroby,
szczególnie u osób nadużywających alkoholu oraz wyniszczonych.

Sposób postępowania przy przedawkowaniu:
Zgłosić się natychmiast do lekarza. Wykonać płukanie żołądka, nie podawać
węgla aktywowanego.

Antidotum (odtrutka)
Odtrutka na paracetamol do 24 godzin po przedawkowaniu:
N-acetylocysteina, metionina.
Podanie naloksonu znosi hamujące działanie kodeiny na ośrodek oddechowy.

DZIAŁANIA NIEPOŻĄDANE

Rzadko występują skórne reakcje alergiczne : wysypka, świąd, rumień,
pokrzywka.
Opisano pojedyncze przypadki trombocytopenii (małopłytkowość) i
agranulocytozy (znaczny niedobór granulocytów obojętnochłonnych) po długim
stosowaniu paracetamolu.
Po stosowaniu kodeiny mogą wystąpić zaparcia, senność, zawroty głowy,
nudności, wymioty, stany bronchospastyczne, zwolnienie oddychania. Lek
stosowany w zalecanych dawkach terapeutycznych nie daje uzależnienia.
Długotrwałe stosowanie wysokich dawek kodeiny może prowadzić do rozwinięcia
się tolerancji i uzależnienia.

Have a nice day/evening/weekend - Milego dnia, wieczoru, weekendu
Aleksander
www.vitacomplete.com

http://www.gazeta.pl/usenet/

--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.sci.farmacja

3. Data: 2002-12-11 21:30:18

Od: "Pharmacist" <p...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Mam pytanie - czy długotrwałe (powyżej 2 lat) przyjmowanie tego leku w
> ilościach kilka tabletek dziennie może spowodować uzależnienie od niego?

Witam!!!
Jak mawial jeden z moich wykladowcow z tytulem profesorskim: "Pamietajcie!!
Kodeinistki i kodeinisci biegaja po tym swiecie...!!!"
Pozdrawiam! Pharmacist.
Z doswiadczenia wlasnego, pracowalem w trzech aptekach i do wszystkich
przychodzil regularnie facet po "2 op. Antidolu" tak, ze mozesz byc
pewny(a), ze kodeina (Efferalgan-Codeine) uzaleznia!!!

4. Data: 2002-12-11 23:16:46

Od: "justyp" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Z doswiadczenia wlasnego, pracowalem w trzech aptekach i do wszystkich
> przychodzil regularnie facet po "2 op. Antidolu" tak, ze mozesz byc
> pewny(a), ze kodeina (Efferalgan-Codeine) uzaleznia!!!

Gdzież go (faceta od Antidolu) nie było?? ;) Czasem chciał też 2
Thiocodiny.

Apteki w UE
Praca dla stomatologaVege - fachowca - w Szklarskiej Porębie.
Zarobki w Warszawie - kontrola jakosci
Jaki preparat na bazie jagód?
ROZWOJ CYWILIZACJI TECHNICZNEJ