Re: Etyka lekarska ( poraz trzeci )

From: Kamil Uminski <d...@k...umcs.lublin.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Etyka lekarska ( poraz trzeci )
Date: Wed, 26 Jan 2000 23:15:33 +0100

Witam !

"SG" <n...@f...onet.pl> rzecze:
> ten kto nigdy nie byl w hospicjum, czy na oddziale
>onkologicznym i nie widzial w jak podly, upokarzajacy i bolesny sposob mozna
>umierac, ten nigdy nie zrozumie dlaczego ludzie prosza o eutanazje.

Pozwolilem sobie zacytowac ten fragment, bo wzbudzil moje zdziwienie.
Zabrzmialo to tak, jak gdyby umieranie w hospicjum lub na oddziale
onkologii bylo "podle, upokarzajace i bolesne".

Jezeli taka byla intencja piszacego, to musze zaprostestowac !

Umieranie na oddziale onkologicznym, a tym bardziej w hospicjum ma wlasnie
ZAPEWNIC prawo do godnej smierci, jakkolwiek szeroko mozna to rozumiec...

Pacjent ma prawo umierac (cytuje z pamieci):

- bez bolu
- godnie
- w poszanowaniu jego obecnej duchowosci i cielesnosci
- w obecnosci osob bliskich
- z poczuciem pewnosci poszanowania jego ciala po smierci

Taki sposob umierania daje szanse na, jak to ktos ostatnio sie wyrazil,
"naprawde piekna smierc"... Takie przezycie czegos nieuniknienie ludzkiego
jest absolutnie mistyczne...

Pozdrawiam,

Kamil Uminski
--