GENETYKA

1. Data: 2004-08-13 15:24:33

Temat: GENETYKA
Od: "Lechu" <l...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam grupowiczow!

Mam pytanie. Czy wzrost u ludzi jest dziedziczony. Jezeli ja jestem bardzo
wysoki i moja partnerka rowniez, jest pewnosc, ze nasze dzieci moga byc
jeszcze wyzsze?? Jak to wyglada?
Z gory dziekuje
Pozdrawiam
Lec

2. Data: 2004-08-13 23:20:45

Temat: Re: GENETYKA
Od: Łukasz Pawliński <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 13 Aug 2004 17:24:33 +0200, Lechu napisał(a):

> [...]
> wysoki i moja partnerka rowniez, jest pewnosc, ze nasze dzieci moga byc

Wzrost dziedziczony jest jako cecha o wielu genach. I w zależności od tego
jak się dobiorą geny to wyjściowo będzie dany wzrost.

przykład:
tata: AABbCcdd
mama: aABbccdd

im więcej dużych literek tym wyższe potomstwo.

Z tego co słyszałem to jedynym sportem, który zwiększa wzrost to pływanie.

Pozdrawiam
Łukasz Pawliński (student)

3. Data: 2004-08-15 08:36:46

Od: s...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> tata: AABbCcdd
> mama: aABbccdd
>
> im więcej dużych literek tym wyższe potomstwo.

Zgadza się, oprócz tego, że wzrost wysoki jest cechą recesywną w stosunku do
niskiego, czyli małe literki w tym zapisie powinny oznaczać wzrost wysoki,
duże niski. Teoretycznie więc jeżeli wasz wysoki wzrost jest uwarunkowany
heterozygotycznie czyli np AaBbCcDdEeFf to moze się okazać, że jedno z waszych
dzieci będzie np niskie, a drugie wysokie ;-) Najprawdopodobniej jednak, na
skutek tzw niezależnej segregacji genów (a dokładnie alleli) wystąpi albo
efekt pośredni, albo dzieci będą mieć wzrost podobny do was.

Natura tak to skonstruowała, że dąży do wartości pośrednich, więc raczej
wyższe nie będą....chyba, że na skutek sprzyjających czynników środowiskowych
(ale to juz trochę inna beczka).

Laryngolog
Laryngolog
zespol DOWNA