Goraczka-5miesieczne dziecko

21. Data: 2003-01-02 00:29:12

Temat: Re: Goraczka-5miesieczne dziecko
Od: Kaja <k...@B...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wed, 1 Jan 2003 22:43:56 +0100,"Ole[ń]ka" <o...@o...pl>, napisał/a:

> Użytkownik "WALDIM" <w...@a...pl> napisał w wiadomości >
> zapomnialas zapytac lekarza?

> Wczoraj lekarka zapytala czy dziecko ma goraczke to powiedzialam, ze nie i
> tyle bylo na ten temat
> Goraczka pojawila sie dopiero dzisiaj

Ja robiłam zawsze tak:
Jak mi dziecko zachorowało (np.wysoka gorączka),a przychodnia lekarska nie
była już czynna,to dzwoniłam na Pogotowie Ratunkowe i prosiłam lekarza
pediatrę o poradę (telefoniczną).

Kaja

22. Data: 2003-01-02 00:31:09

Od: Kaja <k...@B...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wed, 1 Jan 2003 22:45:34 +0100,"WiseMan" <w...@w...pl>, napisał/a:

> Domowy sposob. Do wanny z zimna woda ;) Goraczka szybko spadnie.
> Bedzie w zimnej wodzie kompany.

Sam wskocz do zimnej wody i się *wykomp* (z kompem Ci się chyba już
wszystko myli.

Kaja

23. Data: 2003-01-02 01:02:41

Od: "Iwon\(k\)a" <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"I.Tichy" <t...@w...pl> wrote in message news:auvqvh$hq8$1@foka.acn.pl...
> która angina sie nie kwalifikuje ? bo chyba nie myslales o angina
> pectoris?

a czy to tak nie jest, ze angina to zap migdlakow zarowno
pochodzenia wirusowego lub bakteryjnego. dlatego w jednym
przypadku nie bedzie potrzebny antybiotyk a w drugim tak.
http://www.resmedica.pl/zdart2003.html
iwon(k)a

24. Data: 2003-01-02 01:07:16

Od: "I.Tichy" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> a czy to tak nie jest, ze angina to zap migdlakow zarowno
> pochodzenia wirusowego lub bakteryjnego. dlatego w jednym
> przypadku nie bedzie potrzebny antybiotyk a w drugim tak.
> http://www.resmedica.pl/zdart2003.html

Zaraz mnie poniesie
cytat z twojego linka
"Jednak potocznie angina jest kojarzona z bakteryjnym zapaleniem migdałków
podniebiennych gardła.

Angina jest ostrą, ogólnoustrojową chorobą zakaźną, której przyczyną są
głównie paciorkowce, rzadziej gronkowce lub dwoinki zapalenia płuc. Bakterie
te znajdują się w jamie ustnej, nosie, gardle. Ich chorobotwórcze działanie
równoważy ustrój obronny. W niesprzyjających warunkach równowaga ta zostaje
naruszona i dochodzi do zachorowania. Dzieje się tak w przypadku np.
przemęczenia fizycznego i psychicznego, osłabnienia organizmu innymi
chorobami, złego odżywiania, przemarznięcia, przemoczenia nóg."

i wszystko jasne prawda?
lekarze rozróżniają zapalenie gardła od anginy , w pierwszym przypadku
raczej nie daje się antybiotyków w drugim się daje

Tichy

25. Data: 2003-01-02 04:36:29

Od: "Iwon\(k\)a" <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"I.Tichy" <t...@w...pl> wrote in message news:av03c6$2jj$1@foka.acn.pl...

> Zaraz mnie poniesie
> cytat z twojego linka
> "Jednak potocznie angina jest kojarzona z bakteryjnym zapaleniem migdałków
> podniebiennych gardła.

otoz to POTOCZNIE! stad potem opis bakterii itd

> i wszystko jasne prawda?
> lekarze rozróżniają zapalenie gardła od anginy , w pierwszym przypadku
> raczej nie daje się antybiotyków w drugim się daje

alez skad!!! zap gardla to zap gardla, moze byc tak samo jak i angina, ktora
tu cytat "Obecnie określamy tak grupę schorzeń o różnej etiologii (bakteryjnej,
rzadziej wirusowej), obejmującej pierścień tkanki
chłonnej w gardle" czyli nie gardla a tk chlonnej!
pochodzenia wirusowego albo bakteryjnego. czyli mamy podzial niejako "anatomicznie"
zapalnej
tkanki, leczenie zalezy od etiologii- jesli wirusy> nie daje sie antybiotykow,
jesli bakterie>daje.
teraz jesniej?
iwon(k)a

26. Data: 2003-01-02 11:34:03

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 1 Jan 2003, Iwon(k)a wrote:

> http://www.resmedica.pl/zdart2003.html

bardzo dziwny artykul. Najpierw autorka pisze, ze jej
zdaniem angina moze byc zarowno wirusowa jak i bakteryjna
a potem dodaje:

[...]

Mysle, ze autorka podajac dwie rozne definicje w jednym artykule
powinna sie do tego jakos precyzyjnie odniesc. Mnie to wyglada
jakby redakcja pisma przyciela jakis fragment tego artykulu

Nie wiem, mnie uczyli, ze angina to jest to samo co ostre ropne
zapalenie migdalkow.

P.
-- Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz
PGP Key IDs: DH/DSS:0xF3EED8AF

27. Data: 2003-01-02 11:35:55

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

przy duzej goraczce nie jest to glupi pomysl, mozna chlodzic takze
szyje (ale delikatnie aby nie udusic jakims kompresem). Woda
powinna byc raczej letnia niz zupelnie lodowato zimna

> A paracetamolu dla dzieci nie ma?

oczywiscie ze jest

P.

28. Data: 2003-01-02 11:39:47

Od: "Andrzej Glowacki" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik "I.Tichy" <t...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> pozdrawiam cie serdecznie i radze jnie radz nikomu
> Tichy

Trochę się chyba zagalopowałeś. Mówiąc szczerze właśnie chciałem Ci
odpowiedzieć na Twoje pytanie, jednak widzę, że ktoś mnie już w tym
wyręczył. Chcę podkreślić, że wiedziałem przed postem Iwonki, że zarówno
bakterie jak i wirusy mogą wywołać anginę, jednak nawet na myśl mi nie
przyszło, że Ty możesz o tym nie wiedzieć. Tylko dlatego nie udzieliłem
natychmiastowej odpowiedzi. Przeglądając sieć, widzę, że jest to powszechnie
znany problem (pod moim postem zamieszczam fragment bardzo ciekawego
artykułu na temat anginy). Warte podkreślenia jest również to, że na moje
pytanie zadane wcześniej, czy każdą anginę leczy się antybiotykami, nie
odpowiedział żaden lekarz biorący udział w tej w dyskusji. Zamiast
odpowiedzi otrzymałem pytanie, na które usilnie żądano ode mnie odpowiedzi.
Ostatecznie padło sformułowanie "radzę nie radź nikomu". Czy to można nazwać
uczciwą dyskusją? Czy aby wszyscy piszący tutaj wiedzą co to znaczy
dyskusja - czyli swobodna wymiana poglądów? Konstytucja zapewnia to
podstawowe prawo każdemu obywatelowi. Jeżeli coś nie jest zgodne z naszymi
poglądami, czy też po prostu nam się nie podoba, to nie jest to żaden powód
aby atakować innych. Nazywam to w ten sposób, ponieważ nie nasuwa mi się
żadne inne lepsze określenie na Twoją obecność w tym wątku. Proszę uczciwie
oceń swój i mój merytoryczny w nim udział. Ja starałem się w miarę swoich
możliwości, dokładnie wszystko tłumaczyć, Ty natomiast - podejrzewam, że
nawet nie czytając moich słów dokładnie - rzucałeś pod moim adresem
lakoniczne zarzuty. To i jemu podobne zachowania tutaj, nasuwają mi
skojarzenia raczej ze stadem głodnych wilków szukającej ofiary niż z
merytorycznym przyłączaniem się do dyskusji.. Z moich własnych obserwacji
wynika, że jest to zachowanie typowe dla dużej grupy lekarzy pisujących
tutaj. Gdy jakiś lekarz na przykład nie wierzy w istnienie anginy wirusowej
;-), to inni lekarze milczą. Niech jednak jakiś pacjent dzielący się swoimi
własnymi poglądami, sformułuje nie tak zdanie, to zostanie przez tych samych
lekarzy zbryzgany z błotem. Niestety, taka panuje tutaj demokracja.
Rozumiem, pokusa ośmieszenia kogoś jest silna a merytoryczne włączenie się
do dyskusji wymaga wysiłku. Od początku pobytu na tej grupie - czyli od
kilku miesięcy - wiele nauczyłem się od pacjentów i niejednokrotnie
spotkałem się z ich strony z wielką życzliwością. Wierzę, że kontakt ze mną
był dla nich równie miły. Natomiast od lekarzy nauczyłem się niewiele i
spotkało mnie z ich strony wiele przykrości. Jednakże aby nie obrazić
nikogo, muszę dodać, że spotkałem tutaj również kilku lekarzy z duża wiedzą
i co dla mnie osobiście jest ważniejsze z dużą kulturą osobistą. Brak wiedzy
można dość łatwo uzupełnić natomiast kultury już tak łatwo się człowiek nie
nauczy ;-).

Pozdrawiam, andrzej

---------------------------------------
[...]

Angina jest najczęściej chorobą zakaźną, jednak w niektórych przypadkach
zmiany patologiczne obserwowane w tkance migdałka są wyrazem choroby, której
pierwotne ognisko leży gdzie indziej, jak to bywa w przypadku nowotworów
układu krwiotwórczego (angina z owrzodzeniami głębokimi, obserwowana np. w
białaczkach).

Warto pamiętać, że część angin ma etiologię wirusową, przynajmniej w
pierwszym etapie choroby. Różnicowanie angin ze zwykłymi zmianami
odczynowymi w gardle w przebiegu ostrych chorób zakaźnych należy do lekarza
ogólnego, rodzinnego lub pediatry i ma istotne znaczenie, bowiem obserwuje
się zjawisko nadużywania antybiotyków w tych banalnych, najczęściej
wirusowych chorobach.

Na podstawie obszernej metaanalizy piśmiennictwa dotyczącego podawania
antybiotyków w każdym nieżycie gardła wykazano, że stosowanie antybiotyków
redukuje wprawdzie częstość występowania ewentualnych powikłań, będących
następstwem ostrego nieżytu gardła (o 1/4 powikłania w postaci ostrego
zapalenia ucha środkowego, o 1/3 powikłania w postaci gorączki reumatycznej,
a o 1/2 zapalenie zatok), ale powikłania te generalnie nie są częste. Z
kolei wiadomo, że zarówno u 90% leczonych, jak i nie leczonych
antybiotykiem - po 7 dniach objawy wirusowego nieżytu gardła ustępują.
Generalnie zatem antybiotyki dają pewne potencjalne korzyści w zapaleniu
gardła, ale są to korzyści umiarkowane i nie uzasadniają rutynowego
zapisywania antybiotyków w tym schorzeniu.

Wśród angin bakteryjnych czynnikiem sprawczym jest flora bytująca stale w
obrębie błony śluzowej gardła. Są to: paciorkowiec ropotwórczy, maczugowce,
gronkowce, dwoinki zapalenia opon i zapalenia płuc, Moraxella catarrhalis i
Haemophilus influenzae, a także mykoplazmy, chlamydie i beztlenowce:
Clostridium, Fusobacterium. W praktyce istotne jest odróżnienie etiologii
wirusowej od bakteryjnej.

Angina o etiologii wirusowej charakteryzuje się wyraźnym przekrwieniem całej
błony śluzowej gardła, rozpulchnieniem grudek chłonnych, widoczne są
niekiedy wodniste pęcherzyki na błonach śluzowych jamy ustnej i gardła,
wysięk w kryptach migdałków ma charakter surowiczy, brak nalotów na
migdałkach, obserwuje się także towarzyszący nieżyt nosa i spojówek.
Charakterystyczne są bóle mięśniowe, a objawy choroby narastają stopniowo w
ciągu 2-3 dni.

Cechy etiologii bakteryjnej to rozlane, żywoczerwone lub malinowe
przekrwienie, naloty, czopy ropne, wybroczyny na podniebieniu miękkim,
bolesne powiększenie węzłów chłonnych. Początek choroby jest nagły, gorączka
z reguły wysoka, ból gardła silny, a dodatkowo występują bóle głowy, brzucha
czy utrata łaknienia. Anginie towarzyszy prawie zawsze zajęcie węzłów
chłonnych podżuchwowych (choć w anginach wirusowych tego objawu może nie
być), co pozwala odróżnić tę chorobę od banalnego nieżytu gardła.

[...]

Angina i jej powikłania
Dr n. med. Jarosław Wysocki, Instytut Leków w Warszawie
Służba Zdrowia, 2002, 9-10: 19-23.

Cały artykuł dostępny jest pod adresem:

http://www.b-ms.pl/publikacje/angina.php

29. Data: 2003-01-02 12:05:37

Od: "Andrzej Glowacki" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik "Piotr Kasztelowicz" <p...@a...torun.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Nie wiem, mnie uczyli, ze angina to jest to samo co ostre ropne
> zapalenie migdalkow.

W takim razie polecam dwa inne artykuły na ten temat:

http://www.sluzbazdrowia.com.pl/html/more2998d.html
http://www.sluzbazdrowia.com.pl/pdf/3105_kli.pdf

Pozdrawiam, andrzej

PS. Czy nie lepiej jest zamiast ślepej krytyki innych prowadzić normalną,
"zdrową" dyskusję z pożytkiem dla wszystkich ;-).

30. Data: 2003-01-02 12:06:40

Od: "I.Tichy" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Andrzej Glowacki" <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

zamiast walić 5 ekranów tekstu - nikt go nie przeczyta zaręczam Ci,
przejedz łaskawie suwakiem i przeczytaj cały mój poprzedni post

Tichy
dalej nie radzę radzić , bo naprawdę zrobisz komuś krzywdę.

Re: O PRYWATNEJ PRAKTYCE UROLOGICZNEJ
Do lekarza w obcym miescie
serce dziecka
Do dermatologa