Gotowanie fasoli

1. Data: 2002-01-27 01:50:09

Temat: Re: Gotowanie fasoli
Od: "Anna Sheridan" <a...@o...com.au> szukaj wiadomości tego autora

"Sylwia & Jurek" <s...@p...pl> wrote in message
news:a2utsf$16i$1@news.tpi.pl...
> Jak sie powinno gotowac fasole. Najpierw moczyc, a potem? Wylac wode i
> gotowac w nowej, czy w tej, w ktorej sie moczyla? Zawsze gotowalam w
nowej,
Suszona fasola ktora kupujesz w sklepie jest pokryta srodkiem ktory
powstrzymuje kielkowanie. Srodek ten (nie pamietam nazwy) nie jest
szkodliwy, ale powoduje nadmierna produkcje gazow po zjedzeniu o co czesto
oskarza sie niewinna fasole.
Ja fasole gotuje tak - na szybko i bez moczenia.
Plucze fasole, zalewam zimna woda i doprowadzam do wrzenia na malutkim
gazie. Odcedzam, plucze, zalewam zimna woda i znow pomalutku doporwadzam do
wrzenia. I tak 3 razy. W tej ostatniej wodzie gotuje do miekkosci.Uwaga -
fasole nalezy solic dopiero jak jest miekka, jak posolisz przedwczenie to
nigdy bestia nie zmieknie.
Jezeli jednak chcesz moczyc tradycyjnie, a masz twarda wode z kranu, dodanie
odrobiny sody oczyszczonej do wody zapobiega pekaniu.
Ania

1. Data: 2002-01-27 02:31:15

Od: <i...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

> To tak z grubsza :) nie wchodzac za bardzo w fizjologie :)

A czy moglabys mi wyjasnic, dlaczego gdy dodaje do moczenia fasoli niewielka
ilosc sody oczyszczonej to "moczy sie" tzn. fasola wchlania wode znacznie
szybciej?

Dzieki

iza

1. Data: 2002-01-27 13:26:12

Temat: Re: Gotowanie fasoli OT
Od: Aleksander Kłosiewicz <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krysia Thompson" <K...@h...fsnet.co.uk>
napisał w wiadomości

> [...]
wiedzal, on

> proponuje ZGODE! Odlac 1/2 wody z moczenia i dodac 1/2
swiezej..i
> wilk syty i owca cala
>
> Krysia
> K.T. - starannie opakowana

Mnie uczono od młodości, że wilk syty i owca w... ciąży
pozdr.Alex

1. Data: 2002-01-27 18:50:54

Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

Ewa wrote:

> Kiedys w tej grupie pisano, ze aby uniknac zaburzen jelitowych,
> nalezy oplukana fasole zalac wrzatkiem i doprowadzic do wrzenia, potem
> przykryc i odstawic az wystygnie, nastepnie odlac wode, przelac fasole na
> sito i pod biezaca woda plukac fasole rekoma. Cala operacje trzeba powtorzyc
> /zob. m.in. przepis na fasole z jablkami i rodzynkami M. Bassett/. Tylko co
> z "wartosciami", czy nie wyplucza sie wszystkie? A.

Tak, jak ja to opisalam, gotuja Meksykanie. Dla nich fasola jak dla
Polakow ziemniaki, wiec chyba wiedza najlepiej. W czasie wielokrotnego
namaczania i plukania wymywaja sie enzymy, ktore powoduja wzdecie.
Wniosek - niemyta fasola rozdyma, myta nie. Ja wole myta.

MB

1. Data: 2002-01-27 23:41:56

Od: "sassanach" <s...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <i...@y...com> napisał w wiadomości

> A czy moglabys mi wyjasnic, dlaczego gdy dodaje do moczenia fasoli
niewielka
> ilosc sody oczyszczonej to "moczy sie" tzn. fasola wchlania wode znacznie
> szybciej?

no, tu juz musialabym sie wysilać i podpierac jakas literatura, bo az tak to
w temat nie wnikalam :). wystarczala mi wiedza ze moczenie nasion w
rozstworach soli lub zasad daje skrocenie czasu obrobki. sadze ze zachodzi
to dzialnie NaHCO3 na lupinke, przez ktora wtedy woda latwiej przenika, ale
przeciez to kazdy sam wymysli :)
Tylko zastanawiam sie czy to dobry sposob ta soda :) - ze wzgledu na wieksze
staraty witamin i mineralow ( ale moze cos mi sie pomyslilo :) )

Pozdrawia
Sassenach
GG 1527151 ICQ 144311597
http://www.ambrozja.pl

1. Data: 2002-01-28 02:06:05

Od: "Anna Sheridan" <a...@o...com.au> szukaj wiadomości tego autora

> niewielka

Jak wspomnialam w moim wczesniejszym poscie na ten sam temat, dodaje
odrobine sody tylko dlatego ze u mnie woda z kranu jest bardzo twarda, i jak
mocze fasole, to lupinki pekaja. Soda zmiekcza wode a co za tym idzie
lupinki, ktore staja sie bardziej elastyczne. Jezeli Ty moczysz i nie
pekaja, to nie trzeba sody.
Ania

1. Data: 2002-01-28 09:41:12

Od: w...@p...com.pl szukaj wiadomości tego autora

Otwieram lodówkę, a tam puszka z napisem
"Sylwia & Jurek" <s...@p...pl>, a w niej:

> Jak sie powinno gotowac fasole.

moczyć przez noc. wodę _wylać_. gotować w nowej. najpierw z kwadrans nie
przykrywać, potem można. solić pod koniec gotowania bo solenie spowalnia.
można dodać ziół jak cząber, kminek czy majeranek. też pod koniec.

http://puszkkka.spinacz.pl/straczkowe.php3

--
wojmat <w...@o...pl>
http://piksele.vege.pl/19/

1. Data: 2002-01-28 19:03:03

Od: "Sylwia & Jurek" <s...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Osoba znana jako "Sylwia & Jurek" <s...@p...pl> zapodała:
: Jak sie powinno gotowac fasole.

Dziekuje wszystkim za rady. Fasolka zostala juz skonsumowane. Niestety nie
udalo sie uniknac sensacji zoladkowych. Ale warto bylo, byla pyszna!
Sylwia

1. Data: 2002-01-28 21:58:23

Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

Sylwia & Jurek wrote:

> [...]
>
> Dziekuje wszystkim za rady. Fasolka zostala juz skonsumowane. Niestety nie
> udalo sie uniknac sensacji zoladkowych. Ale warto bylo, byla pyszna!

No to opisz DOKLADNIE jak przygotowalas.
MB

1. Data: 2002-01-29 00:23:50

Temat: Odp: Gotowanie fasoli OT
Od: "stsal" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

<ciach!>
> Mnie uczono od młodości, że wilk syty i owca w... ciąży

owcowilk? wilkoowca? ;) A co na to baca???

Anka - stsal

platki zytnie i pszenne - do czego?
przepis na zajaca
Felieton Wladka
Moze ktos ma przepis na ciasto drozdzowe?
Czy są amatorzy fondue?