Re: Hipotetyczny egzamin dla gimnazjalistów

Data: 2017-07-12 23:27:09
Temat: Re: Hipotetyczny egzamin dla gimnazjalistów
Od: Kviat

W dniu 2017-07-12 o 22:09, Pszemol pisze:

> Mój "problem" polega na tym, że mnie tak czy inaczej zaintrygowałeś (mimo
> moich oporów).

> Nie, nie dlatego - raczej dlatego, że pamiętam ze szkoły że suma liczb
> naturalnych jest zawsze również liczbą naturalną, oraz że suma liczb
> większych od zera jest zawsze liczbą większą od zera.

Tyle, że z szeregami nie jest tak prosto i intuicyjnie.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Szereg_1_%2B_1_%2B_1_%
2B_1_%2B_%E2%80%A6

"gdzie rozwinięcie w szereg potęgowy ?(s) w otoczeniu s = 1 zachodzi
ponieważ ?(s) ma w nim pojedynczy biegun z residuum równym 1. W tym
sensie 1 + 1 + 1 + 1 + ... = ?(0) = -1/2"

Dlatego _w_tym_konkretnym_ sensie zeta(0) oraz 1+1+1+... są sobie równe.
Dlatego uogólnienie Nemroda jest nadinterpretacją (Albo ja nie
zrozumiałem o co mu chodzi).

Inny przykład tego, że szeregi są nieintuicyjne, to tzw. paradoks Zenona
Achilles i żółw:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Paradoksy_Zenona_z_Ele

Zenon dedukował intuicyjnie, ale nie wiedział, że:
"można w matematyczny sposób udowodnić, że suma nieskończonej liczby
odcinków daje odcinek o skończonej długości"
Zenon nie znał tego dowodu.

Tu fajnie jest to wyjaśnione, dlaczego to nie jest paradoks. Albo
dlaczego to jest tylko pozornie paradoks:
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailp
age&v=URNIBN-Yb1k#t=543

Pozdrawiam
Piotr