Re: Hipotetyczny egzamin dla gimnazjalistów

Data: 2017-07-13 08:12:21
Temat: Re: Hipotetyczny egzamin dla gimnazjalistów
Od: Kviat

W dniu 2017-07-12 o 23:42, Pszemol pisze:
wszystko OK. Te sztuczki magików od matematyki znam.

> Z czym się nie umiem zgodzić, to jednak suma liczb naturalnych nie wychodzi
> mi za nic w świecie liczbą ułamkową, ani - tym bardziej - liczbą ujemną.

Formalnie masz rację gdy będziesz sumował jabłka. Ale dla pewnych
zjawisk fizycznych posługiwanie się nieskończonością nie ma sensu. To
taka sztuczka :)

> Jak możesz mi to wyjaśnić bardziej łopatologicznie to byłbym wdzięczny, bo
> nasz dzielny Rycerz chyba poszedł już zrobić sisiu, zmówić paciorki i lulu
> w podusie.

Poczytaj o szeregach zbieżnych i rozbieżnych.

I może to:
https://www.youtube.com/watch?v=PCu_BNNI5x4
https://zapytajfizyka.fuw.edu.pl/pytania/123-112/

"formalnie jest równa nieskończoności. Tym niemniej, energii tej
bezpośrednio nie można zmierzyć - w pomiarach przejawia się ona tylko
poprzez pewien skończony wkład od formalnie nieskończonej wartości.
Fizycy opracowali metody tzw. renormalizacji, które pozwalają na
usunięcie pojawiających się w rachunkach opisujących różne procesy tego
typu nieskończoności, i uzyskanie z tych rachunków skończonych wartości.
Jedna z takich metod nazywana jest regularyzacją przy pomocy funkcji
zeta, i jej zasadniczym aspektem jest właśnie formuła 1+2+3+...=-1/12."

Pozdrawiam
Piotr